فقط 50 درصد دانش آموزان واکسینه شده اند / اولویت های دریافت دُز سوم واکسن کرونا / پیک ششم کرونا خطرناکتر از پیک پنجم + فیلم
حجم ویدیو: 12.19M | مدت زمان ویدیو: 00:01:39

به گزارش رکنا، دکتر مصطفی رضایی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، صبح امروز با حضور در برنامه تلویزیونی «صبح بخیر ایران» درباره آخرین وضعیت واکسن های ایرانی کرونا گفت: محدودیت هایی درباره تولید واکسن برکت وجود داشت، اما هم اکنون تولید این واکسن در سراسر کشور ادامه دارد و فعلا ما واکسن برکت را برای تزریق دُز دوم توزیع می کنیم.

وی افزود: واکسن سوبرانا که محصول مشترک ایران و کوباست، توزیع شده است و عموم افراد جامعه می توانند این واکسن را دریافت کنند. سایر واکسن های ایرانی نیز در حال انجام کارآزمایی های بالینی هستند، ولی هنوز در چرخه توزیع قرار نگرفته اند.

رضایی در پاسخ به این سوال که چه کسانی باید دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند، عنوان کرد: کادر درمان، بخصوص افرادی که در مواجهه با بیماران کرونایی قرار دارند، اولین گروهی هستند که دز سوم واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد. همچنین موضوع تزریق دز سوم به سالمندان، بیماران خاص، جانبازان شیمیایی، جانبازان بالای 50 درصد و افراد دارای نقص ایمنی مطرح شده است و برنامه ریزی برای تزریق این دز به سایر گروه ها نیز در حال انجام است.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ادامه داد: کسانی که دُز اول واکسن سینوفارم، برکت یا اسپوتنیک را دریافت کرده باشند، توصیه ما این است که برای دُز سوم واکسن یک برند دیگر مثل آسترازنکا یا سوبرانا را دریافت کنند. البته ما براساس پروتکلی که کمیته علمی واکسیناسیون ابلاغ کرده است، تزریق دُز سوم واکسن به افراد مختلف را انجام خواهیم داد.

رضایی با تاکید بر این که پیک ششم کرونا قطعا از پیک پنجم خطرناکتر خواهد بود، اظهار داشت: با وجود این که اکنون در شاخه نزولی پیک پنجم کرونا در ایران قرار داریم، اما در دو هفته گذشته، شیب نزول این شاخه کاهش یافته و حتی متوقف شده است و حتی در برخی استان ها شرایط نگران کننده ای داریم.

وی تصریح کرد: کرونا در استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه و یزد روند صعودی گرفته است. روند واکسیناسیون مطابق انتظار نیست، زیرا انتظار می‌رفت مردم استقبال بیشتری کنند و اکنون در وضعیتی قرار داریم که فقط ۵۰ درصد دانش آموزان واکسینه شده‌اند.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟