سیلندر کالیبراسیون چیست؟ آشنایی با کاربرد کالیبرشن پات

 

سیلندر کالیبراسیون چیست؟

حین انجام فرآیندهای صنعتی و در عملیات تزریق مواد شیمیایی، با یک استوانه مدرج به اسم Calibration pot (کالیبریشن پات یا ظرف کالیبراسیون) مواجه هستیم که دقیقاً بعد از مخزن نگه‌داری مواد شیمیایی و قبل از پمپ تزریق، باهدف افزایش دقت دوزینگ پمپ نصب می‌شود. از نام‌های دیگر این وسیله می‌توان به پات کالیبریشن، پات مدرج، محفظه کالیبره یا ظرف اندازه‌گیری نیز اشاره کرد.

استفاده از این ظرف که به‌نوعی یک ابزار اندازه‌گیری نیز محسوب می‌شود، شاید در نگاه اول چندان ضروری و اجباری نباشد؛ اما در برخی از موارد مهمی که دقت ترکیب مواد شیمیایی از حساسیت بالایی برخوردار است، اهمیت و ضرورت خود را به‌خوبی نشان می‌دهد. به همین دلیل است که این وسیله، یکی از مهم‌ترین وسایل در فرآیند تزریق مواد شیمیایی محسوب می‌شود.

آشنایی با انواع مختلف سیلندر کالیبراسیون

کالیبراسیون

به‌صورت کلی، محفظه‌های اندازه‌گیری براساس چهار معیار مهم دسته‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از جنس بدنه، ابعاد و اندازه، نوع اتصال و نوع شارژ. در ادامه، به این چهار دسته بیشتر می‌پردازیم.

انواع پات کالیبراسیون براساس جنس بدنه

جنس بدنه این وسیله اغلب از موادی است که سازگاری بالایی با ترکیبات شیمیایی داشته باشد و احتمال خوردگی و فرسایش آن درگذر زمان کم باشد؛ به همین دلیل، در ساخت پات کالیبراسیون، از شیشه پیرکس (Pyrex) استفاده می‌شود. همچنین، جنس قطعات بالا و پایین این ظرف از PVDF یا پلی وینیلیدن فلوراید است که از مقاومت شیمیایی بالا و استحکام مکانیکی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. از سویی دیگر، جنس واشر و سیلینگ این ظروف از PTFE یا پلی تترا فلوئورو اتیلن است و قطعات نگه‌دارنده آن نیز با فولاد ضدزنگ 316L (Stainless Steel 316L) ساخته می‌شوند.

در نمونه‌های دیگر نیز سیلندر کالیبراسیون، از جنس PVC یا استیل تولید می‌شود. به‌طورکلی، می‌توان گفت که این ظروف از جنس شیشه، PVC یا فولاد تولید می‌شوند.

انواع پات کالیبراسیون براساس ابعاد و اندازه

کالیبریشن پات با هر جنسی که تولید شود، دارای ابعاد و اندازه‌های مختلفی است که متناسب با نیاز صنایع برای افزایش دقت دوزینگ پمپ به‌کار گرفته می‌شود. هرکدام از این مدل‌ها که ابعاد مختلفی دارند در مشخصاتی همچون، میزان دبی پمپ (برحسب میلی‌لیتر بر دقیقه)، مدل سیلندر کالیبریشن (برحسب میلی‌لیتر)، قطر محفظه (برحسب اینچ)، ارتفاع محفظه (برحسب اینچ) و سایز اتصال (برحسب اینچ)، با یکدیگر تفاوت دارند.

به‌عنوان مثال، کوچک‌ترین نمونه ظرف شیشه‌ای دارای دبی پمپ ۱۰۰ میلی‌لیتر بر دقیقه با قطر محفظه ۱.۳۱۵ اینچ و ارتفاع ۱.۲-۱۲ اینچ است. همچنین، بزرگ‌ترین پات کالیبریشن شیشه‌ای دارای دبی پمپ ۲۰ هزار میلی‌لیتر بر دقیقه با قطر محفظه ۶.۶۲۵ اینچ و ارتفاع ۴۶ اینچ است. ابعاد سیلندر کالیبراسیون براساس نیاز و حجم مواد شیمیایی موردنیاز جهت تزریق، انتخاب می‌شود. ظرفیت مدل PVC نیز بین ۱۰۰ تا ۵۰.۰۰۰ میلی‌لیتر و ظرفیت مدل پرو پیلن بین ۱۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی‌لیتر است.

انواع پات کالیبراسیون براساس نوع اتصال

 

انواع پات کالیبراسیون

یکی دیگر از معیارهای بسیار مهم در انتخاب ظرف اندازه‌گیری موردنظر شما که البته ازجمله معیارهای دسته‌بندی این نوع سیلندرها نیز محسوب می‌شود، نوع اتصال آن‌ها است. به‌طورکلی، با سه دسته از انواع اتصالات در این نوع محفظه‌ها مواجه هستیم که عبارت‌اند از:

  • اتصال فلنج‌دار (Flanged)

  • اتصال رزوه‌ای (Thread)

  • اتصال جوشی (Socket & Butt weld)

انتخاب هریک از این مدل‌ها بستگی به نوع دستگاه و سایر وابستگی‌های مربوط به آن دارد. بنابراین، باید دقت کنید که نوع اتصال کالیبریشن پات انتخابی شما منطبق بر سایر مشخصات و ویژگی‌های دستگاه یا پمپ باشد.

انواع پات کالیبراسیون براساس نوع شارژ

سیلندر کالیبراسیون برای افزایش دقت دوزینگ پمپ، از دو نوع روش شارژ برخوردار است:

  • شارژ ثقلی: این روش را باید ساده‌ترین روش در شارژ محفظه کالیبره دانست. در این روش، نصب سیلندر یا محفظه باید پایین‌تر از سطح سیال در مخزن صورت گیرد؛ به‌گونه‌ای که یک طرف ولو یا شیر محفظه، پایین مخزن و یک طرف آن نیز روی خط مخزن قرار گیرد تا تعویض جریان به‌راحتی صورت گیرد. در این روش، قسمت بالای سیلندر، راه نفس خواهد داشت.

  • پمپ مکش: این روش برای هنگامی کاربرد دارد که مجبور به نصب محفظه کالیبراسیون در بالاتر از مخزن باشیم. در این روش، از پمپ دستی و پمپ خلاء استفاده می‌شود و فرآیند مکش نیز از بالای سیلندر صورت می‌گیرد.

آشنایی با مهار فن ابزار؛ متخصص تولید و ارائه انواع سیلندر کالیبراسیون

شرکت مهار فن ابزار از سال ۱۳۷۹، یکی از برترین تولید‌کنندگان انواع دستگاه‌ها و وسایل صنعتی همچون، پکیج تزریق مواد شیمیایی، پکیج پلی الکترولیت، آب شیرین کن صنعتی، وان آبکاری پلی پروپیلن، لوله گیج مگنتی، انواع شیر فشارشکن، میکسر استاتیک، میکسر داینامیک، پکیج الکترولیز نمک طعام (الکتروکلریناتور) و همچنین، واردکننده سیستم دوزینگ پمپ و پالیسیشن دمپنر است.

یکی از مهم‌ترین تولیدات این مجموعه را باید تولید انواع سیلندرهای کالیبراسیون دانست که از کیفیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار هستند. ازجمله مزایا و ویژگی‌های پات کالیبراسیون این شرکت باید به امکان نصب آسان، طول عمر بالا، دقت بالای اندازه‌گیری، مقاومت در برابر خوردگی و همچنین، امکان ارائه گواهی کالیبراسیون به مشتریان دانست. لطفا با شماره 88500325 تماس حاصل فرمایید.

سخن نهایی

سیلندر کالیبراسیون یا کالیبریشن پات را باید ازجمله وسایل صنعتی دخیل در افزایش دقت دوزینگ پمپ دانست که کاربردها و مزایایی آن سبب تبدیل‌شدن این وسیله به یکی از مهم‌ترین ابزارهای صنعتی در پکیج‌های تزریق شده است. در این مطلب، ضمن معرفی این سیلندرها و انواع مختلف آن، به بررسی مزایا و کاربردهای آن نیز پرداختیم.

برای خرید بهترین نمونه پات‌های کالیبراسیون پکیج تزریق، می‌توانید به وب‌سایت maharfanabzar.com مراجعه فرمایید که بی‌شک یکی از برترین تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان این نوع سیلندرها است.

 

کدخبر: 976203 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟