آموزش قهوه و نکات کاربردی دم کردن آن

 

 

آموزش دم کردن قهوه ترک، اسپرسو و فرانسه برای متقاضیان باریستایی

اگر قصد راه اندازی کافه داشته باشید و یا دوست داشته باشید به عنوان یک باریستا در یک کافه مشغول به کار بشوید، ابتدا باید با روش های مخلف دم کردن قهوه آشنا شوید.

شاید فکر کنید ظهور دستگاه‌های قهوه‌ساز و اسپرسوساز باعث شده‌است آموزش دم کردن قهوه به یک روش منسوخ‌شده تبدیل شود؛ اما سخت در اشتباهید! اولاً به این دلیل که شما برای درست کردن قهوهٔ کلاسیک معمولی و اسپرسو با دستگاه، باید دو دستگاه قهوه‌ساز و اسپرسوساز مجزا تهیه کنید.

پس منطق حکم می‌کند با آموزش قهوه و آشنایی با نحوهٔ دم‌آوری آن، خود را از پرداخت هرگونه هزینهٔ اضافی برای دستگاه اسپرسوساز یا قهوه‌ساز بی‌نیاز کنید. ثانیاً به این خاطر که اگر قصد دارید آموزش باریستایی و آموزش کافی‌شاپ‌داری ببینید و با گذراندن یک دورهٔ باریستا برای مهاجرت، به یک فرد ماهر و کاربلد در این حوزه تبدیل شوید و سپس بار خود را به‌سمت آن سوی آب‌ها ببندید، باید با انواع آموزش قهوه و روش‌های دم‌آوری آن آشنا شوید.

آموزش قهوه ترک و نکات دم کردن آن

پیش نیازها:

  • پودر قهوه‌ای که تا جای امکان آسیاب شده‌است و دانه‌های ریزی دارد.

  • قوری یا شیرجوش فلزی به‌عنوان قهوه‌جوش.

روش تهیه

  1. به ازای هر فنجان قهوه، سه چهارم فنجان آب سرد درون قهوه‌جوش بریزید. توجه داشته باشید که قهوه‌جوش را باید تا ابتدای گردنه یا تنگی آن پر کنید. چنانچه این مقدار بیشتر شود، قهوه سرریز می‌شود.

  2. به ازای هر فنجان قهوه، دو قاشق چای‌خوری پودر قهوه به آب درون قهوه‌جوش اضافه کنید.

  3. اگر قهوه تلخ دوست ندارید، می‌توانید به ازای هر دو قاشق پودر قهوه‌ای که در مرحلهٔ قبل اضافه کردید، یک قاشق چای‌خوری شکر هم به محتویات درون قهوه‌جوش اضافه کنید.

  4. بعد از حل شدن کامل شکر در آب، قهوه‌جوش را روی شعلهٔ متوسط رو به کم اجاق گاز قرار دهید. در این وضعیت اصلاً قهوه را هم نزنید.

  5. بعد از حدود 2 دقیقه، یعنی زمانی که حرارت تقریباً به 70 درجه رسیده است، حباب‌هایی در کناره‌های قهوه تشکیل می‌شود. تشکیل این حباب‌ها حالتی را روی سطح قهوه ایجاد می‌کند که به آن "خامه قهوه" می‌گویند. در این مرحله قهوه‌جوش را از روی شعلهٔ گاز بردارید تا حرارت و خامهٔ قهوه مقداری فروکش کنند.

  6. مجدداً قهوه‌جوش را از روی شعله برگردانید. در مجموع سه بار این کار را تکرار کنید تا خامهٔ قهوه به قوام کافی برسد.

  7. قهوه ترک شما آماده است. آن را به‌آرامی در فنجان بریزید و از نوشیدنش لذت ببرید!

    دم کردن موکاپات

آموزش قهوه اسپرسو و نکات دم کردن آن

پیش نیازها:

  • موکاپات

  • پودر قهوه اسپرسو

روش تهیه

  1. مخزن آب موکاپات را تا زیر شیر فشار پر از آب کنید. دقت داشته باشید که مقدار آب به‌هیچ‌وجه از شیر فشار بالاتر نرود.

  2. سبد را روی مخزن آب دستگاه قرار دهید و پودر قهوه را در آن بریزید. توجه داشته باشید که بعد از ریختن قهوه، هرگز آن را درون سبد فشرده نکنید. صرفاً قهوه‌های اضافه را با دست از لبهٔ سبد پاک کنید و هیچ‌گونه فشاری به محتویات درون سبد وارد نکنید.

  3. بدنهٔ بالای موکاپات را روی قسمت پایینی آن قرار داده و بپیچانید تا کامل سفت شود.

  4. دستگاه را روی شعله و حرارت ملایم گاز قرار دهید. حرارت شعله نباید با کناره‌های دستگاه تماس پیدا کند. باید صرفاً زیر موکاپات متمرکز باشد.

  5. هر زمان قهوه آماده شود، صدایی شبیه به سوت از ستون عمودی وسط موکاپات خارج می‌شود. در این مرحله اگر شعلهٔ گاز زیاد است، آن را کم کنید، چون قهوه باید به‌آرامی از سبد خارج شده و وارد بدنهٔ بالایی دستگاه شود.

  6. بعد از آماده شدن قهوه، سر نازل کف می‌کند. اینجا دقیقاً همان لحظه‌ایست که باید بلافاصله شعلهٔ گاز را خاموش کنید تا قهوه نسوزد.

  7. قهوه اسپرسوی شما آماده است؛ نوش جان!

    آموزش فرنچ پرس

آموزش قهوه فرانسه و نکات دم کردن آن

پیش‌نیازها:

  • فرنچ پرس

  • قهوهٔ سابیده‌شده با دانه‌های متوسط (خیلی ریز نباشد)

روش تهیه

  1. به اندازهٔ حجم و ظرفیت فرنچ پرس خود، در یک ظرف جدا آب جوش بیاورید.

  2. بعد از به جوش آمدن آب، یک‌دهم مقدار آن، پودر قهوهٔ سابیده‌شده درون فرنچ پرس بریزید، مثلاً به ازای 400 میلی لیتر، 40 گرم قهوه.

  3. دو برابر مقدار قهوه، آب داغ (جوش نباشد) به پودر قهوهٔ موجود در فرنچ پرس اضافه کنید.

  4. با یک قاشق (چوبی باشد بهتر است)، محتویات فرنچ پرس را هم بزنید. 30 ثانیه صبر کنید تا قهوه درون آب داغ باز شود.

  5. باقی‌ماندهٔ آب را به این محتویات اضافه کنید و درِ فرنچ پرس را بگذارید؛ اما صافی فرنچ پرس را به‌سمت پایین فشار ندهید.

  6. بعد از گذشت حدود 4 دقیقه، فیلتر فرنچ پرس را خیلی آرام به‌سمت پایین فشار دهید و اصطلاحاً قهوه را پرس کنید.

  7. بعد از پرس کردن، سریعاً قهوه را درون فنجان بریزید. در غیر این صورت، قهوه بیش از حد دم کشیده و عطر و طعم اولیهٔ خود را از دست می‌دهد.

  8. قهوه فرانسه شما آماده است؛ نوش جان!

جمع‌بندی؛ سخنی چَند در باب آموزش باریستایی

در این مطلب به آموزش قهوه پرداختیم و به شما گفتیم که قهوه ترک، اسپرسو و فرانسه را چگونه دم کنید. همچنین به این مطب اشاره کردیم که اگر تمایل دارید آموزش باریستایی ببینید، باید با آموزش دم کردن قهوه‌های مختلف آشنا شوید و نسبت‌به آن‌ها آگاهی داشته باشید؛

اما صرفاً مطالعهٔ یک مقالهٔ آموزشی دربارهٔ آموزش قهوه و نکات دم کردن آن قرار نیست از شما یک باریستای حرفه‌ای بسازد که در آن‌سوی مرزها نیز موفق است! بلکه به این منظور شما باید دورهٔ باریستایی بگذرانید. دوره‌های مختلفی برای آموزش باریستایی وجود دارند، منتها اگر هدف شما مهاجرت است، باید اختصاصاً در دورهٔ باریستا برای مهاجرت شرکت کنید و این مهارت را در این راستا فرا بگیرید.

 

کدخبر: 896281 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟