با نمونه قرارداد، توافقات خود را رسمی و مکتوب کنید

در تمامی این توافق‌ها، هر یک از طرفین خواستار انجام توافق و به دنبال راهی هستند تا از انجام دقیق کار، مطمئن شوند.

برخی از افراد به دلیل اعتمادی که به یکدیگر دارند به توافق شفاهی اکتفا می‌کنند و از قرارداد مکتوب استفاده نمی‌کنند. اما برخی از قراردادها به دلیل وجود نکات فنی و تخصصی، اهمیت زیادی دارند و در تنظیم آن‌ها حتما باید از قراردادهای مکتوب استفاده شود و صرف اعتماد طرفین به یکدیگر کافی نیست. بنابراین استفاده از یک نمونه قرارداد کامل و تخصصی، برای ایجاد یک توافق حقوقی مطمئن اهمیت زیادی دارد.

برای انتخاب نمونه قرارداد مطمئن به چه نکاتی توجه کنیم؟

امروزه با سرچ عبارت «نمونه قرارداد» در گوگل، با تعداد زیادی نمونه قرارداد در سایت‌های مختلف مواجه می‌شویم. سوالی که در این زمان در ذهنمان ایجاد می‌شود این است که کدامیک از این نمونه قراردادها کامل و مطمئن هستند و همه نکات تخصصی و حقوقی در تنظیم آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است؟

برای انتخاب نمونه قرارداد مطمئن باید بررسی کنید که علاوه بر اصول کلی و عمومی که در همه قراردادها مشترک هستند، اصول فنی و تخصصی نیز در تنظیم قرارداد مدنظر قرار گرفته شده باشد. ثبت‌یار تمامی این اصول را به همراه تجربه خود در تنظیم قراردادها به کار می‌گیرد. برخی از مهم‌ترین نکات اصولی و کلی قراردادها عبارت‌اند از:

  • موضوع قرارداد: برای انتخاب نمونه قرارداد حتما توجه داشته باشید که متناسب با موضوع توافق شما باشد. انتخاب دقیق موضوع باعث می‌شود تا حدود تعهدات طرفین و سایر جزئیات قرارداد، به درستی تنظیم شوند.
  • مدت قرارداد: یکی دیگر از نکات مهم در هر قراردادی، تعیین مدت قرارداد است که به توافق طرفین بستگی دارد. بنابراین تاریخ شروع و اتمام قرارداد باید به صورت دقیق مشخص شود.
  • طرفین قرارداد: نمونه قراردادی کامل خواهد بود که در آن طرفین قرارداد به صورت واضح و دقیق مشخص شده باشند. بنابراین توجه داشته باشید که در قرارداد، مشخصات طرفین قرارداد از جمله نام و نام خانوادگی، محل اقامت و ... را به صورت کامل ذکر کنید.
  • شروط و تعهدات طرفین: یکی از نکات بسیار مهم در همه انواع قراردادها، تعیین دقیق شروط و تعهدات طرفین است تا از اختلافات در آینده پیشگیری شود.
  • مبلغ قرارداد: مبلغ قرارداد نیز از دیگر مواردی است که باید به صورت دقیق در قرارداد مشخص شود. مبلغ قرارداد می‌تواند به صورت نقدی یا اقساطی پرداخت شود.

با برخی از پرکاربردترین نمونه قراردادها آشنا شوید

شما نمی‌توانید برای همه توافقات خود از یک نمونه قرارداد واحد استفاده کنید، بلکه باید با توجه به موضوع توافق و هدف، نمونه قرارداد مناسب خود را انتخاب کنید. در ادامه به برخی از  پرکاربردترین نمونه قراردادها اشاره خواهیم کرد:

  • قرارداد مشارکت: اگر تصمیم گرفته‌اید که یک کسب و کار راه‌اندازی کنید، می‌توانید به جای تاسیس شرکت تجاری، از نمونه قرارداد مشارکت استفاده کنید؛ در اینصورت از دردسرهای ثبت شرکت و تکالیف مالیاتی در امان هستید. در نمونه قرارداد مشارکت حتما باید مسئولیت هر یک از طرفین، نحوه تقسیم سود، عدم رقابت و … مشخص شود.
  • قرارداد کار: قرارداد کار برای قانونی نمودن و سامان بخشیدن به روابط کارگر و کارفرما استفاده می‌شود. حتما در نمونه قرارداد کار باید نکاتی همچون بیمه، حداقل حقوق، سنوات، عیدی، مرخصی، اضافه کار و … پیش‌بینی شود.
  • قرارداد پیمانکاری: اگر قصد دارید که انجام تمام یا بخشی از پروژه‌های خود را به شخصی دیگر واگذار کنید، استفاده از قرارداد پیمانکاری بهترین گزینه محسوب می‌شود. نحوه تحویل پروژه، فاز‌بندی و زمان‌بندی پروژه از نکات مهم در قرارداد پیمانکاری هستند.
  • قرارداد مشاوره: اگر نیاز به کمک افراد متخصص برای پیشرفت کسب و کار خود دارید می‌توانید از نمونه قرارداد مشاوره استفاده کنید. توجه داشته باشید که حتما در نمونه قرارداد مشاوره، به حفظ محرمانگی و عدم افشای اطلاعات نیز اشاره شود.   
  • قرارداد خرید و فروش سهام: اگر سهامدار شرکت سهامی هستید می‌توانید با استفاده از نمونه قرارداد خرید و فروش سهام، تمام یا بخشی از سهام خود را به اشخاص دیگر انتقال دهید. نکاتی مانند تعداد و نوع سهام، تعیین قیمت سهام، شرایط انتقال سهام و نحوه پرداخت مبلغ و … باید در قرارداد درج شوند.

2

چگونه نمونه قراردادی مطمئن انتخاب کنیم؟

امروزه به دلیل عدم استفاده از نمونه قراردادهای دقیق و مطمئن، دعاوی بسیاری در دادگاه‌ها مطرح می‌شود و تقریبا موضوع بسیاری از پرونده‌های قضایی، اختلافات قراردادی است. این امر باعث خسارت‌های مالی و روانی، اتلاف وقت و صرف هزینه‌های بسیار می‌شود. برای رهایی از این مشکلات، ۲ راه وجود دارد:

۱- از نمونه قراردادهای دقیق و مطمئن برای مکتوب کردن توافقات خود استفاده کنید.

۲- یک قرارداد تخصصی با کمک وکلای مجرب یا کارشناسان قراردادی تنظیم کنید.

اگر تصمیم گرفتید که از نمونه قراردادها استفاده کنید به هر نمونه قراردادی اکتفا نکنید زیرا در تنظیم برخی از این قراردادها، همه نکات حقوقی و تخصصی مورد توجه قرار نگرفته است و در آینده منجر به ضرر و زیان می‌شود. از طرفی دیگر، برای تنظیم تخصصی قرارداد نیز بهتر است خودتان اقدام نکنید زیرا با بسیاری از فوت و فن‌ها آشنایی ندارید. وکلای ثبت‌یار آماده همراهی شما برای تنظیم تخصصی قرارداد هستند. علاوه بر این، نمونه قراردادهای ثبت‌یار توسط وکلا و کارشناسان قراردادی با در نظر گرفتن تمامی نکات حقوقی و فنی تنظیم می‌شوند و شما می‌توانید با اطمینان کامل و صرف هزینه اندک و حتی در برخی از انواع قراردادها به صورت رایگان، از آن‌ها استفاده و آینده توافق خود را تضمین کنید.

کدخبر: 751485 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟