نقش بیت کوین در آلودگی هوا جدی است ؟

به گزارش رکنا، هر ساله در فصل زمستان آلودگی هوا میهمان مردم کلانشهرهای کشور از جمله تهران و کرج بوده ؛ اما امسال با توجه به کاهش حدود 10% ترددها به دلیل کرونا ، باید آلودگی هم کاهش می داشت ، ولی میزان آن با توجه به نظر کارشناسان نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

با توجه به افزایش ناگهانی قیمت بیت کوین طی یک ماه گذشته و رسیدن قیمت هر واحد آن به حدود بالای 30/000 هزار دلار (حدود 750/000/000 میلیون تومان) ، استخراج این ارز دیجیتال در ایران با توجه به پایین بودن قیمت برق افزایش شدید داشته ؛ بطوریکه برای استخراج یک بیت کوین حدود 60 الی 70 میلیون هزینه برق مصرفی در بالاترین حالت نیاز است.

عامل سود آوری بالای استخراج ارز دیجیتال ، باعث افزایش شدید سرمایه گذاری (بیشتر غیر قانونی) ایجاد مراکز استخراج در سوله های صنعتی خالی در اطراف البرز و تهران شده ؛ و باتوجه به اینکه تغذیه این دستگاه های استخراج (ماینر) فقط با برق هست ، باعث افزایش نسبی مصرف برق در مناطق تهران و کرج و نیز برخی مناطق کشور در فصل زمستان شده است!!!

نیروگاه های تولید برق که اکثرا آن ها گازی هستند ، در فصل زمستان امسال به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی و جلوگیری از قطعی گاز ، گاز آنها قطع شده یا محدوده شده ، و نیروگاه ها برای جبران افزایش مصرفی برق به مصرف مازوت برای تولید برق روی آورده اند ، که بنابه نظر کارشناسان و همچنین نظر رئیس سازمان محیط زیست کشور ، سوزاندن مازوت یکی از علت های اصلی افزایش آلودگی هوا با توجه به شاخص ها بوده است.

حالا امید است ؛ مسئولان امر در رابطه با برخورد با مراکز غیرقانونی استخراج بیت کوین در البرز به وظیفه قانونی خود عمل کنند؛ و همچنین محیط زیست البرز هم به عنوان متولی هوای پاک که جزء حقوق شهروندی می باشد ، در اجرای دستورالعمل های خود جدی باشد.

آیا بین آلودگی هوا و استخراج دولتی بیت‌کوین رابطه‌ای وجود دارد؟

این روزها که آلودگی هوای تهران و البته برخی دیگر از کلان‌شهرها، نفس کشیدن را برای شهروندان سخت کرده، یک کلیدواژه به ترند شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است؛ مازوت .

برخی مقامات دولتی می‌گویند افزایش مصرف گاز خانگی، باعث شده گاز برخی نیروگاه‌ها قطع شود و آنها هم برای تولید برق، مازوت بسوزانند.

این مسئولات قطعی برق در برخی شهرها را نیز به همین موضوع نسبت می‌دهند و به صورت خلاصه می‌گویند، مردم گاز کمتری مصرف کنند تا هم ناچار به تنفس مازوت نشوند و هم برق آنها قطع نشود.

اما این روزها، برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی، احتمال دیگری را برای شرایط موجود مطرح می‌‌کنند؛ ماینیگ رمزارز به ویژه بیت‌کوین از سوی نهادهای دولتی.

بر اساس این شائبه، دولت با توجه به افزایش قیمت بیت‌کوین در حال استفاده از ظرفیت شبکه برق کشور، برای تولید این رمزارز است؛ در نتیجه ناچار است برای تولید برق بیشتر، گاز و مازوت استفاده کند.

آیا این احتمال می‌تواند درست باشد؟ پیام باقری، نائب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق آن را رد می‌کند اما امیر بیات، فعال صنعت ماینینگ، چنین احتمالی را منطقی می‌داند.

باقری، در پاسخ به پرسش تجارت‌نیوز، می‌گوید که اطلاع رسمی در این مورد ندارد ولی وجود چنین ارتباطی بعید است.

به گفته او، صنعت ماینینگ در ایران گسترش چندانی نیافته است و فشار قابل توجهی به شبکه برق کشور وارد ‌نمی‌کند؛ آن هم در زمستان.

این فعال صنعت برق توضیح می‌دهد: استخراج رمزارز در تابستان و شرایط پیک مصرف، ممکن است مشکلاتی را برای شبکه ایجاد کند اما در زمستان که مصرف برق کاهش می‌یابد و ۲۰ هزار مگاوات از تولیدات صنعت برق نسبت به تابستان آزاد می‌شود، ماینینگ نمی تواند فشاری برای شبکه باشد.

در مقابل اما، امیر بیات، فعال صنعت ماینینگ، معتقد است این موضوع می‌تواند کاملا منطقی باشد.

به گفته او، بر اساس آمارها حداقل هشت درصد از ماینینگ دنیا در ایران انجام می‌شود و بسیار بعید است که این حجم از استخراج، با روش‌های غیرقانونی و خانگی صورت بگیرد؛ بنابراین به احتمال قوی، برخی نهادهای دولتی که به برق پرقدرت دسترسی دارند در حال انجام ماینینگ صنعتی هستند.

بیات می‌گوید: ماینرهای معمولی به منابعی مثل برق پنج مگاواتی دسترسی ندارند و چنین امکانی در کارخانه‌های بزرگ، نهادهای دولتی یا در جوار نیروگاه‌های یافت می‌شود.

به گفته او، در این شرایط می‌توان نتیجه گرفت که یا مراکز دولتی به صورت مستقیم در حال ماینینگ هستند یا این امکان را در اختیار افرادی قرار داده‌اند که از روابط ویژه‌ای برخوردارند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647903 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟