تخصیص ۴۰ میلیارد ریال برای تعمیر بازار تاریخی اراک

به گزارش خبرنگار رکنا از اراک ،نگین شاه‌کرمی با اشاره به ساماندهی بافت‌های تاریخی اراک گفت: برای تعمیر و بازسازی محدوده بافت تاریخی اراک، سال گذشته ۲۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت و امسال نیز ۴۰ میلیارد ریال برای عملیات ترمیمی بازار اراک و سراهای جانبی آن تخصیص داده شد.

وی افزود: در همین راستا تا کنون سه مرحله مناقصه برای جذب سرمایه گذار برگزار شده است که در مرحله سوم تعدادی شرکت اعلام همکاری کردند و اسناد بازار در اختیار آنها قرار داده شد.

مسئول بافت‌های تاریخی شهرداری اراک تصریح کرد: ساماندهی، مرمت و احیای مجموعه بازار در دستور کار شورا و شهرداری اراک است و اقدامات اساسی در بخش‌های مختلف بازار، احیای سراهای مختلف بر اساس کاربری‌های پیشنهاد شده به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

شاه‌کرمی گفت: علاوه بر احیای سراهای مذکور، به صورت همزمان مرمت اضطراری، رفع خطر و استحکام بخشی در قسمت‌های عمومی به ویژه راسته‌های اصلی بازار در دستور کار قرار دارد و کف‌سازی و محوطه‌سازی گذرها و سراها با مشارکت شهرداری بافت تاریخی و راه و شهرسازی انجام خواهد شد.

گفتنی است بازار تاریخی اراک هسته اولیه تشکیل این شهر به شمار می‌رود و قدمتی تقریباً ۲۰۰ ساله دارد. این مکان تاریخی علاوه بر کارکردهای گردشگری و تجاری به دلیل وجود ۲ حوزه علمیه و چندین مسجد تاریخی اهمیت ویژه فرهنگی مذهبی دارد اما زیرساختها و خصوصاً سراهای جانبی بازار نیاز جدی به مرمت و ایمن سازی دارند. شایسته است شهرداری و شورای اسلامی شهر اراک، اتاق اصناف و ادارات میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و اوقاف و امور خیریه در راستای ساماندهی، حفظ و احیای این مرکز فرهنگی تاریخی همکاری و همراهی ویژه‌ای داشته باشند.

 

انتهای پیام/قاسمی

کدخبر: 760266 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟