میزبانی تالاب میل و مغان اصلاندوز از پرندگان مهاجر

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل؛ هر ساله با شروع فصل سرما، تالاب‌های استان اردبیل میزبان ده‌ها هزار بال از پرندگان مهاجر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: با شروع فصل سرما پرندگان مهاجر از جمله انواع قو، غاز، اردک، چنگر، باکلان، درنا، حواصیل، آبچلیک و تعدادی از پرندگان شکاری از نواحی سرد شمالی به خصوص از منطقه سیبری وارد کشور شده و گروهی از آن‌ها تا فرا رسیدن بهار در استان باقی می‌مانند و تعدادی نیز پس از مدتی استراحت و تغذیه، به مناطق گرم‌تر مانند حاشیه دریای خزر مهاجرت می‌کنند.

شهند افزود: تالاب سد میل مغان در مسیر کریدور مهاجرت پرندگان قرار گرفته است و همه ساله با شروع بارش‌های پاییزی و حاکمیت سرما در روسیه و شمال اروپا، تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در این تالاب زمستان گذرانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه مساحت این تالاب ۹۹۶ هکتار است افزود: تالاب سد میل مغان محل زندگی دائم یا چند ماهه بیش از ۳۰ هزار قطعه پرنده در قالب ۷۹ گونه مختلف است و از این جهت یکی از منحصربفردترین تالاب‌های ایران به شمار می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: علاوه بر این تالاب میل مغان محل مناسبی برای تخم ریزی و پرورش گونه‌های ماهیان بومی نظیر سوف، زرده پر، سیم، سیاه ماهی، سس ماهی، سیاه کولی، اسبله و شاه کولی و گونه‌های جانوری مثل لاکپشت مهمیزدار است.

مینایی فرماندار اصلاندوز هم گفت: پایش دقیق این تالاب‌ توسط گشت‌های تخصصی در حال انجام بوده و تاکنون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مهاجر به ثبت نرسیده است.

سد میل و مغان سد دوستی ایران و آذربایجان

سد میل و مغان از نقاط دیدنی و جذاب استان اردبیل است، در ۵۰ کیلومتری شهرستان پارس آباد و سه کیومتری شهر اصلاندوز بر روی رودخانه مرزی ارس و ۲۶۰ کیلومتری پایین دست سد مخزنی ارس واقع شده است و یکی از تالاب‌های مهم استان اردبیل است.

سد میل مغان به عنوان سد دوستی ایران و آذربایجان است از نوع انحرافی نیمه متحرک با بدنه بتنی و خاکی می‌باشد که بین دو شهر اصلاندوز مغان و هورادیز واقع شده است.

این سد آب آشامیدنی شهرستان‌های پارس آباد، بیله سوار و گرمی را تامین و حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی دشت مغان را آبیاری می‌کند.

علاوه بر این تالاب میل مغان یکی از مقاصد اصلی پرندگان مهاجر به حساب می‌رود. یکی از محیط‌های زندگی پرندگان و آبزیان می‌باشد. وجود پرندگان مختلف و مهاجرت پرندگان از نقاط مختلف به اینجا به فرودگاه طبیعی بی نظیر تبدیل کرده است.

حفاظت از محیط زیست منطقه در این سد که موقعیت ژئوپولتیکی و اکوپولتیکی بسیار حساسی دارد، برای ایران بسیار مهم است.

ده‌ها هزار پرنده آبزی و کنار آبزی اینجا منزل دارند که سند دیگری است بر اهمیت و خاص بودن اینجا از نظر محیط زیست و حساسیت. علاوه بر این تالاب میل مغان محل مناسبی برای تخم‌ریزی و پرورش گونه‌های ماهیان بومی نظیر سوف، زرده پر، سیم، سیاه ماهی، سس ماهی، سیاه کولی، اسبله و شاه کولی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه بیش از ۵۲ هزار هکتار عرصه تالابی در استان وجود دارد، افزود: تالاب‌های حائز اهمیت ویژه شامل دریاچه‌های میل مغان و کشت و صنعت پارس آباد، تالاب توپراق کندی، سد گیلارلو، سد سبلان، سد ملااحمد، شورابیل، نئور، سد یامچی و پته خور هستند که میزبان جمعیت فراوانی از انواع مرغابی‌ها از جمله اردک سرسبز، خوتکا، سرحنایی و گونه‌های دارای اهمیت بین المللی از جمله در نای سیبری و غاز پیشانی سفید کوچک هستند.

 

کدخبر: 744855 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟