امیرعبداللهیان در دیدار با میقاتی و عبدالله بوحبیب در بیروت

در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همیشه گفت‌وگو با برادران لبنانی و تبادل نظر با آنها برای ما مفید است.

وی ادامه داد: برای ما امنیت و آرامش لبنان مهم است و از اهداف سفر ما تاکید بر امنیت لبنان و توسعه آن و روند سیاسی این کشور است.

امیرعبداللهیان در خصوص فلسطین با اشاره به اینکه عملیات اخیر فلسطینی‌ها یک عملیات صددرصد فلسطینی بوده و حتی غربی‌ها این را تایید می‌کنند، گفت: این اقدام فلسطینی‌ها واکنشی طبیعی به جنایات نتانیاهو به ویژه در ماه‌های اخیر بوده‌ است. وی تاکید کرد: فلسطین بعد از طوفان الاقصی از فلسطین قبل متفاوت است.

امیرعبداللهیان: اگر جنایات اسرائیل ادامه یابد، مقاومت از امکانات دیگر خود استفاده خواهد کرد

امیرعبداللهیان افزود آنچه که این وضع را بوجود آورد، افراطی گری نتانیاهو و دولت افراطی اسرائیل بود که تاثیرات زیادی بر میدان و تصمیم فلسطینی ها گذاشت.

وی با اشاره به اینکه حمایت نامحدود آمریکا از جنایات جاری اسرائیل شرایط را بیش از پیش بدتر خواهد کرد، گفت برخی نگران گسترش جنگ در منطقه و باز شدن جبهه‌های جدید هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت، آمریکا همه را به خویشتنداری دعوت می‌کند الا إسرائیل را، و این غیرقابل قبول است. آنها همه را به خویشتنداری فرا می خوانند، اما به اسرائیل سلاح و کمک می‌دهند و دست نتانیاهو را برای ادامه جنایت باز گذاشته‌اند. آمریکا می خواهد به اسرائیل فرصت دهد که غزه را ویران کند و این خطای کامل آمریکاست و اگر آمریکائی‌ها بدنبال این هستند که جنگ در منطقه توسعه نیابد، باید اسرائیل را کنترل کنند.

وی ادامه داد جنایات اسرائیل اگر مهار نشود، معلوم‌ نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مقاومت فلسطین توانمند است و از توانایی بالایی برخوردار است و اگر جنایات اسرائیل ادامه یابد، مقاومت فلسطین از امکانات دیگر خود استفاده خواهد کرد.

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به‌ شرایط جاری فلسطین پیشنهاد برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی را مطرح کرد و تاکنون برخی کشورها از آن حمایت کرده و ایران به پیگیری های خود ادامه می دهد.

وی برگزاری یک جلسه سطح بالا میان کشورهای اسلامی در خصوص فلسطین را ضروری دانست.

میقاتی، نخست وزیر لبنان نیز شرایط غزه را حزن انگیز توصیف کرد و گفت: لبنان از فلسطین به عنوان قضیه حق حمایت می کند.

وی تماس های دیپلماتیک را برای مهار این شرایط مهم دانست و نقش ایران را در این تلاش دیپلماتیک حائز اهمیت توصیف کرد.

میقاتی با تاکید بر اینکه این حمام خون باید سریعا متوقف شود، افزود: من نیز در تماسهایم با همه طرفها تاکید کردم که باید اسراییل را سریعا از ادامه این روش بازدارند.

وی بکارگیری همه تلاش‌ها برای پیشگیری از یک جنگ منطقه ای را ضرورتی مهم و فوری دانست.

امیرعبداللهیان در دیدار با عبدالله بوحبیب:

ادامه جنایات رژیم صهیونیستی، واکنش قوی جهان اسلام را در پی خواهد داشت

حسین امیرعبداللهیان در این دیدار، مشورت و گفت‌وگوهای مستمر با برادران لبنانی را برای دو کشور و منطقه مفید دانست و از نقش وزیر خارجه لبنان در کمک به تقویت روابط دو کشور تشکر کرد.

وی جایگاه لبنان در منطقه را حائز اهمیت ویژه توصیف کرد و گفت: ما امنیت لبنان را امنیت ایران می‌دانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات فلسطین، اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را جنایت جنگی توصیف کرد و در عین حال عملیات اخیر مقاومت را اقدامی صد در صد فلسطینی دانست.

وی افزود: به رغم جنایات جنگی اسرائیل در غزه، مقاومت فلسطین اعلام کرده که امکانات بزرگی داریم که می توانیم تا مدتها در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کنیم و هنوز از بسیاری از امکانات خود استفاده نکرده ایم.

امیرعبداللهیان وضعیت انسانی و اقدام رژیم صهیونیستی در قطع آب و برق و سوخت و محاصره غزه را نگران کننده و شایسته توجه جهانی توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با نگاه به شرایط فلسطین، پیشنهاد برگزاری اجلاس فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی را مطرح کرد و برگزاری سریع آن را برای بررسی شرایط کنونی فلسطین و حمایت جهان اسلام از فلسطین و ملت آن در غزه مهم می داند.

وی گفت: عملیات الاقصی پاسخ فلسطینی ها به تندرویها و جنایات مستمر رژیم صهیونیستی و دولت افراطی این رژیم علیه ملت فلسطین و تعرض مکرر به مسجدالاقصی بود و افزود: اگر جنایات رژیم صهیونیستی ادامه یابد، واکنش جهان اسلام قوی خواهد بود.

وزیر خارجه کشورمان گفت: آمریکا همه را به آرامش و خویشتنداری دعوت می کند، اما دست اسرائیل را برای تداوم جنایت علیه ملت فلسطین بازگذاشته و از آن حمایت می کند.

امیرعبداللهیان گفت: منطقه نیاز به آرامش دارد، اما در سایه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا، تضمینی برای ادامه آرامش در منطقه وجود ندارد.

وی افزود: از نظر ما فوری ترین اقدام در سطح سیاسی، تلاش برای توقف جنایات جنگی علیه مردم غزه است.

عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از دیدار مجدد با همتای ایرانی، این دیدارها را فرصتی ارزشمند برای تبادل نظر میان دو کشور در زمینه‌های مورد علاقه دانست.

وی در خصوص تحولات فلسطین و جنایات اسرائیل در نوار غزه گفت: ما بارها نسبت به تندروی های اسرائیل علیه فلسطین و مقدسات دینی و مقدسات اسلامی جهان اسلام هشدار داده بودیم و اکنون نیز انتقام رژیم اسرائیل از مردم و شهروندان فلسطینی را پاسخی متناسب به آنچه رخ داد، نمی دانیم و خواستار توقف فوری جنایات اسرائیل علیه ملت فلسطین و پایان دادن به حملات خونین رژیم علیه غزه و پایان دادن به محاصره ضدانسانی آن هستیم.

بوحبیب گفت: ما ثبات و استقرار در منطقه را مهم می‌دانیم که لازم است همه طرفها در این زمینه تلاش کنند.

بوحبیب تداوم سیاست های رژیم صهیونیستی علیه مردم و شهروندان فلسطین در غزه را شدیدا نگران کننده دانست و خواستار پایان فوری این حملات شد و از ایده جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی حمایت کرد.

منبع: ایسنا

کدخبر: 936538 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟