سخنگوی طالبان اختصاصی به رکنا گفت: بازداشت  نیروهای احمد مسعود در کابل صحت ندارد!

طالبان پس از خروج نیرو های نظامی ایالت متحده آمریکا در کشور افغانستان به قدرت رسید که واکنش های زیادی درپی داشت. طالبان حکومت تمام ولایت های افغانستان را  به جز پنجشیر در اختیار گرفته است. پنجشیر که در شمال شرق افغانستان واقع شده تنها ولایتی است که تاکنون با رهبری احمد مسعود به دست طالبان نیفتاده است. در حال حاضر درگیری شدیدی بین طالبان در پنجشیر با نیروهای تحت فرمان احمد مسعود در جریان است.

به گزارش رکنا، فهیم دشتی، از سخنگویان این جنبش می گوید: جنگجویان طالبان به دلیل "انفجار کوه" در دشت ریوت تحت محاصره قرار گرفته و تمام وسایط و تجهیزاتشان به جا مانده است.

خبرها حاکی از آن است که درگیری شدید به ویژه در «ساحه» ادامه دارد و علاوه بر این گذرگاه خاواک نیز قطع شده است.

محمدحسین جعفریان کارشناس ارشد افغانستان مدعی است «در نبرد اخیر بیش از 2 هزار طالب، اسیر رزمندگان مقاومت پنجشیر شدند، نیروهای مقاومت در پنجشیر از این تعداد اسیر حیران مانده اند که چه کنند و حتی طناب برای بستن آنها ندارند، از طرفی گفته می شود این اسرا عمدتا پاکستانی‌ هستند»

با توجه به آمار بالای اسرای طالبان در نبرد اخیر، یکی از منابع اطلاع رسانی  نزدیک به احمد مسعود مدعی شده «طالبان شماری از پنجشیریان غیرنظامی مقیم کابل را به بهانه های مختلف بازداشت کرده  تا آن ها را با اسیران جنگی معاوضه کند.»

ذبیح الله مجاهد سخنگوی رسمی طالبان در واکنش به مطالب فوق الذکر به رکنا می گوید: «اطلاعات مطرح شده نادرست و به دور از حقیقت است.»

مجاهد تاکید می کند «هیچ فرد غیرنظامی‌ای که از اهالی پنجشیر بوده و هم اکنون در کابل باشد، توسط طالبان بازداشت نشده است.»

وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان البته این نکته را هم اضافه می کند: «تعدادی سارق و مجرم در شهر کابل گرفتار شده اند که قضیه (بازداشت) آن ها از آنچه شما مطرح کردید، جدا است.»

براساسی این گزارش، دره پنجشیر در شمال کابل یکی از کوچکترین ولایت‌های افغانستان است که و تا به امروز تنها ولایتی بوده که به دست طالبان سقوط نکرده است، نیروهای ضد طالبان در این دره بین ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر هستند که در نواحی کوهستانی این منطقه پنهان شده‌اند.

کدخبر: 717783 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟