اهدای بالاترین نشان دولتی تاجیکستان به احمد شاه مسعود + متن فرمان

احمد شاه مسعود سیاستمدار و فرمانده نظامی و وزیر دفاع پیشین افغانستان بود. احمد شاه مسعود در جنگ شوروی در افغانستان و جنگ‌های داخلی افغانستان نقش مهمی داشت. احمدشاه مسعود از فرماندهان برجسته افغانستان علیه اشغال شوروی بین سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ بود. احمد شاه مسعود در دهه ۱۹۹۰ شاخه نظامی دولت افغانستان را علیه شبه‌نظامیان رقیب رهبری می‌کرد و پس از غلبه طالبان، نیروهای نظامی مخالف طالبان در شمال افغانستان را رهبری می‌کرد. احمد شاه مسعود در روز ۱۸ شهریور ۱۳۸۰ (دو روز پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر)، بر اثر انفجار دو فرد انتحاری مظنون به ارتباط با شبکه القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در خواجه بهاءالدین ولایت تخار افغانستان کشته شد.

به گزارش رکنا، امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در آستانه سالگرد استقلال تاجیکستان که همزمان با سالروز ترور احمد شاه مسعود است، نشان اسماعیل سامانی درجه یک را به عنوان بالاترین نشان دولتی این کشور را به فرمانده فقید افغانستان اهدا کرد.

پیش از این برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهور فقید افغانستان نیز چنین نشان را از دولت تاجیکستان به دست آورده بود.

این تصمیم در آستانه‌ سالگرد استقلال تاجیکستان صورت گرفته شده که در ۹ سپتامبر، همزمان با روز ترور شدن فرمانده مسعود است.

گفتنی است؛ هم اکنون احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود با تشکیل نیروهای مقاومت در دره پنجشیر افغانستان در حال مبارزه با طالبان است.

تاجیکستان

کدخبر: 717118 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟