بیانیه اصغر فرهادی در جشنواره کن درباره حواشی قهرمان

به گزارش رکنا، اصغر فرهادی که امسال یکی از داوران بخش رقابتی اصلی جشنواره فیلم کن است، در نشست خبری ویژه داوران این رویداد سینمایی بیانیه‌ای طولانی درباره اتهامات مرتبط با سرقت ادبی داستان فیلم  «قهرمان» خواند.

در این بیانیه آمده است:

هرگز مستقیماً در مورد این موضوع صحبت نکرده‌ام. بسیاری از اطلاعاتی که در اختیارتان است در روزنامه منتشر شده و اطلاعات نادرست بود و بعدا اصلاح شد. بنابراین فکر می‌کنم باید با توجه به اطلاعات صحیح، وضعیت را اصلاح کنیم.

این مستند (مستند «دو سر برد، دو سر باخت» ساخته آزاده مسیح‌زاده) چیزی بود که من در یک کارگاه دیدم. من در مورد آن با دانشجو صحبت کردم اما خیلی بعد، فیلم «یک قهرمان» را ساختم و نمی‌توان به آن به عنوان یک سرقت ادبی نگاه کرد. در واقع در «قهرمان» آنچه در فیلم وجود دارد چیزی کاملاً متفاوت است.

باید ببینیم چرا برخی روزنامه‌نگاران این اطلاعات نادرست را منتشر کرده‌اند. کاری که ما انجام می‌دهیم ساختن فیلم‌های داستانی است و کاری که من در فیلم «قهرمان» انجام دادم به کارگاهی که به آن اشاره کردم مربوط نیست و بر اساس یک رویداد جاری بود. این مستند و فیلم من صرفا بر اساس اتفاقی است که دو سال قبل از برگزاری کارگاه اتفاق افتاده است و وقتی رویدادی رخ می‌دهد و توسط مطبوعات کشف می‌شود، آنگاه به اطلاعات عمومی تبدیل می‌شود و می‌توانید کاری را که دوست دارید انجام دهید - می‌توانید داستانی بنویسید یا فیلمی درباره آن رویداد بسازید بدون اینکه یکی کپی دیگری باشد.

می توانید اطلاعات مربوط به این رویداد را مشاهده کنید. « قهرمان » تنها یک تفسیر از این رویداد است؛ در حالی که مستند یک مستند بود و اصلاً همان برداشتی از آن نبود. روزنامه‌ای که به آن اشاره می‌کنید در مورد سرقت ادبی صحبت کرده است. این در واقع صحت ندارد و به همین ترتیب این مورد توسط مراجع دینی بررسی می‌شود. یک هیات منصفه برای قضاوت در این پرونده وجود خواهد داشت اما نمی‌دانیم که این پرونده چه زمانی رسیدگی خواهد شد و یک فرآیند بسیار طولانی دارد.

مشخصا این ماجرا یک مقدار احساس ناخوشایندی ایجاد کرده است، اما فیلم من بر اساس مستند ساخته نشده و حتی پیشنهاد شد که درآمد فیلم بین ما تقسیم شود. فکر می‌کنم بدون شک موضوع روشن خواهد شد و متاسفم که این قدر احساس ناخوشایند ایجاد کرده است اما امیدوارم این اطلاعات اشتباهی که در مورد این موضوع نوشته شده اصلاح شود. حتی گفته‌اند که من محکوم شده‌ام که اشتباه است.

ورایتی در ادامه می‌نویسد: ماهیت عمومی اظهارات اصغر فرهادی نشان می‌دهد که این کارگردان نیاز به دفاع از شهرت خود را در سطح بین‌المللی احساس می‌کند. پیش از این گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده بود که او برای ریاست هیات داوران کن در نظر گرفته شده بود تا زمانی که اتهامات سرقت ادبی مطرح شد. او به‌ عنوان داور جشنواره کن، می‌تواند خود را در شرایط سختی بیابد، زیرا ایران دو فیلم در رقابت دارد: «عنکبوت مقدس» علی عباسی و «برادران لیلا» سعید روستایی که هیچکدام از آنها مجوز اکران در ایران را تاکنون کسب نکرده‌اند.

کدخبر: 781743 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟