متقاضیان مسکن ملی پول مشاعات را هم باید بپردازند! / وزارت راه و شهرسازی گزارش رکنا را تایید کرد

به گزارش رکنا، در متن این جوابیه که روز گذشته 11 اردیبهشت ماه 1403 منتشر شد، آمده است:

پاسخ اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به ابهامات مطرح شده درخصوص فرآیند واریز وجه متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن

جوابیه در پی گزارش خبرگزاری رکنا با عنوان «سکوت وزارت راه و شهرسازی درباره شگرد جدید پول گرفتن از متقاضیان مسکن ملی» اداره کل راه و شهرسازی استان تهران جوابیه ای در رد این موضوع منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (تهران)، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در پی گزارش خبرگزاری رکنا با عنوان «سکوت وزارت راه و شهرسازی درباره شگرد جدید پول گرفتن از متقاضیان مسکن ملی» جوابیه ای در رد این موضوع منتشر کرده است.

در متن جوابیه چنین آمده است: با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در روزهای اخیر ۲۰۰ واحد از پروژه ۸۰۰ واحدی مسکن ملی اسلام‌شهر آماده واگذاری به متقاضیان است. متراژ این واحدها از ۵۵ مترمربع تا ۹۰ متر مربع بوده که هزینه واحدها مطابق با متراژ موجود از متقاضیان دریافت می‌شود اما بنا بر قرارداد موجود کارفرما و پیمانکار هزینه‌های مربوط به ساخت و آماده سازی فضای مشاعات، پارکینگ‌ها و انباری واحدها از متقاضیان اخذ نشده است که اکنون با توجه به اتمام مراحل پایانی ۲۰۰ واحد از پروژه ملی اسلامشهر آن مبالغ از سوی متقاضیان می‌بایست پرداخت شود.

لازم به ذکر است فضای مشاعات به اضافه پارکینگ‌ها و انباری‌ها ۷۵ مترمربع است که با توجه به آماده سازی نهایی این تعداد واحد هزینه آن باید از سوی متقاضیان پرداخت شود. ادعای پرداخت هزینه یکسان برای واحدهای ۵۵ متری با واحدهای ۹۰ متری کذب است چرا که متقاضی هزینه واحد خود را مطابق با متراژ درخواستی پرداخت کرده است و اکنون هزینه درخواستی بنا بر فضای مشترک مشاعات، پارکینگ واحدها و انباری‌های (۷۵ مترمربع) تعیین متقاضیان اعلام شده است.

جوابیه وزارت راه و شهرسازی

کدام ابهام؟ ؛ وزارت راه و شهرسازی با توضیحات بالا گزارش رکنا را تایید کرد!

به گزارش رکنا، بعد از ماه ها پیگیری مشکلات پروژه های طرح نهضت ملی مسکن که در 12 گزارش از اقصی نقاط تهران و برخی از شهرستان ها از شهریور 1402 تا به حال توسط رکنا منتشر شد، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در پاسخ به گزارش دوازدهم با عنوان «پول 100 متر می گیرند ولی 55 متر تحویل می دهند! / سکوت وزارت راه و شهرسازی درباره شگرد جدید پول گرفتن از متقاضیان مسکن ملی» در تاریخ 11 اردیبهشت 1403، توضیحاتی را در سایت وزارت راه و شهرسازی ارائه و گزارش رکنا را به طور کامل تایید کرد.

در گزارش رکنا از قول متقاضیان پروژه مآب سازه واوان اسلامشهر آمده است که باید طی دو تا سه ماه مبلغ 120 تا 500 میلیون تومان متناسب با متراژ واحد، بابت 45 متر مشاعات پرداخت کنند. 

طرح نهضت ملی مسکن واوان اسلامشهر، پروژه مآب سازه

تصویری از ارقام تعیین شده توسط پیمانکار پروژه مآب سازه که در روز مراجعه به وزارت راه و شهرسازی به اعضای پروژه اعلام شده

که باید بابت سهم مشاعات هر واحد واریز کنند تا پس از تکمیل مشاعات واحد خود را تحویل بگیرند. 

در این خصوص رکنا لازم می داند نکاتی را نیز یادآوری کند:

1- ابهام نخست این است که وزارت راه و شهرسازی این پروژه را 200 واحد عنوان کرده است، این در حالی است که درتابلویی که روز نخست در محل ساخت این پروژه نصب شده است، تعداد واحدها 240 واحد عنوان شده است و مشخص نیست 40 واحد دیگر طی 4 سال گذشته کجا رفته است. مسئله ای که صراحتا در جوابیه وزارت راه و شهرسازی قید شده است و این وزارتخانه از آن اطلاع دارد که این موضوع می تواند از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران برای افکار عمومی روشن شود.

طرح نهضت ملی مسکن واوان اسلامشهر، پروژه مآب سازه

2- اگر مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران یک بار گزارش رکنا را بادقت مطالعه کرده بودند، متوجه می شدند که در این گزارش قید شده است که نسبت به متراژ واحدها از مبلغ 120 تا 500 میلون تومان بابت مشاعات از متقاضیان درخواست شده است و در ادامه دست نوشته یکی از متقاضیان که پیمانکار اعلام کرده در گزارش درج شده است که مشخص نیست اداره کل راه و شهرسازی استان تهران آنچه در گزارش رکنا قید نشده است را چگونه تکذیب می کند و در ضمن جهت اطلاع آقایان از تمام متقاضیان پروژه (بدون تعیین متراژ واحدها در این پروژه) به صورت مساوی درخواست آورده ای به مبلغ 360 میلیون تومان تا به حال طی مراحل مختلف شده و ظاهرا حالا که کار ساخت بنای اصلی پروژه تمام شده ( محوطه سازی و انشعابات تکمیل نبوده و هنوز قابل سکونت نیست ) به متقاضیان اعلام شده بر اساس امتیاز برای انتخاب واحد مراجعه و مبالغی را که در عکس بالا درج شده بابت سهم هر واحد از مشاعات طی 2 تا 3 ماه آینده پرداخت کنند که احتمالا تا شهریور ماه واحد خود را تحویل بگیرند و اگر توانایی پرداخت مبلغ مشاعات را ندارند یا شریک بگیرند و یا از پروژه حذف خواهند شد.  

3- اگرچه در جوابیه وزارت راه و شهرسازی آمده است که این جوابیه در رد گزارش رکنا است، اما حتی یک کلمه از توضیحات این جوابیه برخلاف گزارش رکنا نبوده است و نه تنها جوابیه وزارت راه و شهرسازی گزارش رکنا را به طور کامل تایید کرده است بلکه ابهامات و پرسش های جدیدی را مطرح ساخته است. بنابراین لازم است وزارت راه توضیح دهد که دقیقا چه موضوعی از گزارش رکنا را تکذیب و رد کرده است.

4- ابهام بعدی این است که طبق این جوابیه، متقاضیان باید دقیقا در روزهای پایانی ساخت و تکمیل و آن هم به صورت ناگهانی و بدون آمادگی و اطلاع قبلی و بدون هیچ قراردادی، مبالغ 120 تا 500 میلیون تومان را به صورت یکجا بپردازند. حال مشخص نیست وزارت راه چگونه به پروژه ایی که به طور کامل تکمیل نشده و قابل سکونت نیست، آماده اطلاق می کند، در حالی که ساخت محوطه، بناها و امکانات جانبی و راه های پروژه تکمیل نشده و حتی انشعابات این ساختمان ها وصل نیست.

5- آنچه مشخص است، وزارت راه با تایید گزارش رکنا مبنی بر اخذ مبالغی بابت مشاعات، فصل جدیدی در اخذ وجوهات بی حساب و کتاب و بدون قرارداد پروژه های نهضت ملی مسکن گشوده است. پروژه هایی که از ابتدا تا امروز به صورت سلیقه ای و سودجویانه توسط پیمانکاران از متری 2 میلیون و 500 هزار تومان به حدود متری 15 میلیون تومان با احتساب پرداخت وام، رسیده است و حالا متقاضیانی که اغلب از قشر محروم و بی بضاعت جامعه هستند و به امید خانه دار شدن به سختی آورده های خود را تهیه کرده اند و در این چند سال علیرغم تاخیر تحویل واحدها از سوی سازندگان مواجه شده و مجبور به پرداخت تاوان تورم شده اند، حال باید پول مشاعاتی که زمین آن را دولت رایگان در اختیار پیمانکاران قرار داده است و به هیچ عنوان در سند قید نمی شود، را هم پرداخت کنند.

البته در گزارش رکنا متراژ این مشاعات 45 متر و در جوابیه وزارت راه 75 متر عنوان شده است و مشخص نیست که پیمانکاران چه خواب جدیدی برای متقاضیان دیده اند که در این جوابیه آمده است طبق قرارداد پیمانکار و سازنده، این وجوهات از متقاضیان گرفته می شود، زیرا قبلا محاسبه نشده است. وزارت راه و شهرسازی در ادامه توضیحی درخصوص این قرارداد که متقاضیان از آن بی اطلاع هستند نداده است و مشخص نیست معیار 75 متر مشاعات چگونه محاسبه شده و به متقاضیان این پروژه یک شبه 45 متر اعلام شده است.

6- ابهام بعدی، این است که طبق معمول مشخص نیست این واحدها دقیقا در چه تاریخ و بالاخره با چه قیمتی به دست متقاضیان می رسد.

7- مسئله مهم این است که در جوابیه وزارت راه نیامده است که سرنوشت متقاضیانی که نمی توانند این مبالغ سنگین را طی دو ماه تهیه کنند، چه خواهد شد. زیرا اغلب متقاضیان از سوی سازنده تهدید به حذف شده اند. این در حالی است که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، چندی پیش تاکید کرده است که هیچ متقاضی از پروژه های نهضت ملی مسکن حذف نخواهد شد. آن هم متقاضیانی که توسط این وزارتخانه تایید شده و مشخص است که از ابتدا در کدام دهک درآمدی بوده که حالا یک شبه از آنها انتظار مبالغی را دارند که آنها طی 4 سال پرداخت کرده اند.

نکته پایانی

در آخر وزارت راه و شهرسازی بهتر است به جای بالا و پایین کردن گزارشی که سراسر درد مردم را بیان کرده است و توسط این وزارتخانه به طور کامل تایید شده است، به دنبال مچ گیری های ژورنالیستی نباشد و به جای آن مشکلات مردم را پیگیر باشد و به ابهامات بالا پاسخ دهد. زیرا آنچه اهمیت دارد و موضوع اصلی است، عدم تحقق شعارهایی است که توسط دولتمردان بیان شده و اغلب به آنها عمل نشده است. 

بنابراین تیتر رکنا حقیقتی است که وزارت راه درخصوص ابهامات و سوالات بی شمار دیگر، سکوت اختیار کرده است. زیرا گزارشات رکنا پس از انتشار برای روابط عمومی وزارتخانه ارسال شده است، - هرچند امروزه به دلیل رصد اخبار توسط روابط عمومی ها نیاز به ارسال نیست- اما علیرغم اعلام آمادگی رکنا برای بازدید از پروژه های نهضت ملی مسکن و پیگیری مشکلات متقاضیان که هر روز از اقصی نقاط کشور به ما پیام می دهند، حتی یک بار از سوی وزارت راه دعوت به عمل نیامده است و این اولین بار است که آقایان احساس مسئولیت کرده و جواب یکی از گزارش ها را داده اند که آن هم به ابهامات افزوده و سوال های جدیدی را در ذهن ها بوجود آورده که بر اساس رویه قبل بعید است توضیحات مستدل، دقیق و قابل فهم برای آن داشته باشند.

در آخر رکنا مانند گذشته اعلام آمادگی کامل می کند که درخصوص پروژه های نهضت ملی مسکن بازدید میدانی داشته و از نزدیک پاسخ مسئولان و دست اندرکاران پروژ ها را برای تنویر افکار عمومی خصوصا متقاضیان مسکن ملی منتشر کند.

کدخبر: 993239 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟