قیمت نهایی خودروها با احتساب مالیات، عوارض و هزینه‌ های جانبی + جدول قیمت

به گزارش رکنا، روز یکشنبه 20 فرودین ماه 1402 بالاخره پس از حواشی فراوان قیمت جدید خودروهای داخلی براساس تصمیمات وزارت صمت و شورای رقابت اعلام گردید.

براین اساس وزارت صمت میانگین افزایش قیمت خودروهای اعلامی را 29/7 درصد، حداقل 10 درصد و حداکثر 42 درصد اعلام کرده است و تاکید کرده که هیچ‌ یک از خودرو‌ها بیش از این عدد افزایش قیمت نداشته‌ اند.

این در حالی است که لیست قیمت خودرو اعلامی تنها قیمت پایه است و بدون عوارض شهرداری، مالیات ارزش افزوده، مالیات ماده 30 قانون مالیات ارزش افزوده، مالیات شماره گذاری، مالیات هوای پاک، 4 میلیون و 250 هزار تومان بیمه شخص ثالث و حدود 600 هزار تومان خدمات شماره گذاری، پست و نصب پلاک محاسبه شده است.

قیمت خودروهای داخلی

قیمت نهایی خودروها با احتساب مالیات، عوارض و هزینه‌ های جانبی:

3% عوارض شهرداری

6% مالیات ارزش افزوده

 1% مالیات ماده 30 قانون مالیات ارزش افزوده

 1% مالیات شماره گذاری

 2.5% مالیات هوای پاک

 4.250 مـیلیون تومان بیمه شخص ثالث

حدودا 600 هزار تومان خدمات شماره گذاری، پست و نصب پلاک

قیمت نهایی خودروها با احتساب مالیات، عوارض و هزینه‌ های جانبی

قیمت نهایی خودروها با احتساب مالیات، عوارض و هزینه‌ های جانبی

برای مثال شرکت خودروسازی ایران خودرو که حداقل افزایش قیمت را برای خودروی تارا اتوماتیک 13 درصد و حداکثر افزایش قیمت را برای خودروهایی مانند پژو 206 تیپ 2، رانا پلاس، دنا و ... 42 درصد اعلام کرده است با محاسبه هزینه های فوق حداقل 26 درصد و حداکثر 55 درصد افزایش قیمت داشته است.

یا شرکت خودروسازی سایپا که حداقل افزایش قیمت را برای خودروی کوئیک اتومات 10 درصد و حداکثر افزایش قیمت را برای خودروی ساینا اس 42 درصد اعلام کرده است با محاسبه هزینه های گفته شده حداقل 23 درصد و حداکثر 55 درصد افزایش قیمت داشته است.

یعنی قیمت خودروی کوییک معمولی که 166میلیون تومان اعلام شده است با در نظر گرفتن هزینه های عوارض، مالیات، بیمه شخص ثالث و دیگر هزینه ها با افزایش حداقل 27 میلیون تومان در نهایت حداقل 193 میلیون تومان تمام خواهد شد.

و قیمت خودروی تارا اتوماتیک که 416 میلیون تومان اعلام شده است با در نظر گرفتن هزینه های جانبی با افزایش حداقل 60 میلیون تومانی در نهایت حداقل 476 میلیون تومان تمام خواهد شد که نزدیک به قیمت عرضه شده در بورس کالا در سال گذشته است.

البته باید در آخر سود هزینه این خودروها که حداقل 3 ماه در حساب وکالتی متقاضیان مسدود می ماند را نیز به قیمت تمام شده اضافه کرد.

کدخبر: 883690 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟