رئیس بورس: آزادسازی سهام عدالت را از صفر شروع می‎کنیم

رکنا:رئیس بورس: آزادسازی سهام عدالت را از صفر شروع می‎کنیم

ظرفیت بازار جوابگوی فروش سهام عدالت نیست. اگر اجازه داده شود تا همه سهامداران مستقیم، اقدام به فروش سهام خود کنند حجم گسترده‎ای از عرضه وارد بازار شده و بازار نزولی می‎شود.

شروع ریزش بورس در مقطعی بود که فرآیند آزادسازی سهام عدالت از ۳۰ به ۶۰ درصد اجرایی شد. الان می‎توان برای جلوگیری از تاثیر منفی فروش سهام عدالت بر معاملات، در هر مرحله یک درصد از آن را در بازار آزادسازی کرد.

سهام عدالت

سهام عدالت طرحی بود که در راستای خصوصی‌سازی و کمرنگ‌ کردن نقش دولت در اقتصاد اجرایی شد. در این طرح، سهام بعضی از شرکت‌ ها و کارخانه‌ ها و بنگاه‌ های اقتصادی دولتی به اقشار کم‌ درآمد جامعه تعلق گرفت. مدیریت این سهم‌ ها را شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری استانی به عهده گرفتند و سود، به صورت سالیانه به حساب مردم واریز می‌شد. سال 99، فرایند آزادسازی سهام عدالت آغاز شده است و مردم می‌توانند انتخاب کنند که شخصا مدیریت پورتفوی خود را به عهده بگیرند و طیق زمان‌ بندی اعلام‌ شده، به خرید و فروش بپردازند.

منظور از آزادسازی سهام عدالت چیست؟

چنان که اشاره کردیم، تاکنون مدیریت سهم‌ ها به عهده شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری استانی بوده است و مشمولان دخل و تصرفی در آن نداشته‌اند. امسال با دستور رهبری فرایند آزادسازی آغاز شد. منظور از آزادسازی سهام عدالت این است که مردم می‌توانند تصمیم بگیرند که می‌خواهند شخصا مدیریت سهم‌ ها را به عهده داشته باشند یا مثل سابق این کار را به شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری استانی بسپارند.

در حقیقت دو روش مستقیم و غیر مستقیم برای مدیریت سبد سهام به مردم پیشنهاد داده شده است. هر یک از مشمولان می‌تواند با مراجعه به وب سایت samanese.ir روش مد نظر خود را انتخاب کند. هر یک از این روش‌ها ممکن است با سود و زیان مواجه شود و هر یک برای گروه خاصی از افراد مناسب خواهد بود.

فرایند آزادسازی به صورت تدریجی انجام می‌شود. یعنی کسانی که شیوه مستقیم را انتخاب کرده باشند، نمی‌توانند از حالا برای فروش اقدام کنند و لازم است منتظر اطلاعیه‌ ها بمانند. این تصمیم، در راستای پیشگیری از تشکیل صف فروش و کاهش قیمت سهم‌ ها اتخاذ شده است.

نحوه فروش سهام عدالت

در تاریخ 30 اردیبهشت 99 ، شورای عالی بورس مصوبه‌ای را ارائه داد و اعلام کرد تمامی دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از روز سه شنبه ششم خرداد، برای فروش 30 درصد از سهام خود اقدام کنند.

در این راستا لازم است سهام‌ داران به شعب بانک‌ هایی که قبلا شماره شبای حسابی که در آن دارند را به سازمان خصوصی‌ سازی معرفی کرده ‌بودند، مراجعه کنند. فرم‌ها و تعهدنامه‌ای در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود که با تکمیل کردن آن‌ها، وکالت فروش 30درصد از سهام به بانک واگذار می‌شود. بانک از طریق کارگزاری‌ها به تدریج سهم‌ها را می‌فروشد و مبلغ حاصل از آن را طبق توافق به حساب افراد واریز می‌کند. گفتنی است، تمامی هزینه‌های اجرایی مانند کارمزد، مالیات فروش و حق‌العمل کاری بانک بر عهده فرد مشمول سهام عدالت خواهد بود و از مبالغ ناشی از فروش سهام کسر خواهد شد. روش دیگر، استفاده مستقیم از خدمات کارگزاری‌ها است.

در هر دو روش، این سهم‌ ها به صورت یک پکیج به فروش می‌رسند و سهام‌ دار نمی‌تواند شخصا موارد مد نظرش را انتخاب کند. کارگزاری با هماهنگی ناظر بازار تصمیم می‌گیرد چه سهمی را در چه زمانی به فروش برساند.

 

کدخبر: 707760 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟