در قانون مردان مورد خشونت واقع نشده اند/ قبل از اینکه حقوق زنان در نظر گرفته شود خودشان برای آن جنگیدند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آیا در قانون، علیه مردان، خشونت روا داشته شده است؟ آیا می توان پرداخت مهریه و نفقه ، را نوعی خشونت اقتصادی علیه مردان دانست؟ با علی نجفی توانا، وکیل پایه یک دادگستری و رییس اسبق کانون وکلای دادگستری به گفت و گو نشستیم تا ببینیم آیا مردان هم اندازه زنان، در قانون مورد خشونت واقع شده اند یا خیر؟

نجفی در ابتدای گفت و گو با اشاره به تاریخچه روابط انسانی گفت: روابط انسانی ابتدا بر اساس عرف، سازمان یافتند. به تدریج و به ویژه بعد از شروع انقلاب ها در دنیا و تغییر حکومت ها از حالت استبدادی به حکومت های دموکرات و مردم سالار (حتی به ظاهر)، ملاحظه می شود که روابط انسانی هم اندکی از بنیادهای گذشته به شرایط جدید دچار استحاله شده که در آن حقوق شهروندی و حقوق بشری با تفاسیر مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

قبل از اینکه حقوق زنان در قوانین در نظر گرفته شود، خودشان برای آن جنگیدند

وی در ادامه افزود: در این میان برای زنان که در دنیای گذشته، به عنوان اموال مردان تلقی می شدند و مردان به عنوان رئیس خانواده، یک نوع رابطه فرادستی و فرودستی با اعضای خانواده برقرار می کردند؛ به تدریج در ادیان مختلف از جمله دین اسلام، حقوقی برای زنان از جمله نفقه، مهریه و... در نظر گرفته شد که در قانون مدنی ما هم به نوعی تبلور تقنینی پیدا کرد. قبل از اینکه قوانین یا حکومت ها فکری به حال برقراری رابطه انسانی بین زنان و مردان کنند، خود زنان در جوامع مختلف، برای به دست آوردن حقوق خود، دست به فعالیت هایی زدند. برای مثال در آمریکا و انگلیس، زنان برای حق رأی، حتی تن به مرگ دادند، جنبش های تاریخی به وجود آوردند و در نهایت موفق شدند تا حدی نابرابری را جبران کنند.

علی نجفی توانا با تاکید بر اینکه در قوانین برخی کشورها، از جمله ایران، یک نوع برابری بین زنان و مردان برقرار شده است، افزود: این اختلافات از جمله رفتارهای پدرسالارانه همچنان هم وجود دارد و به نوعی با اینکه در عرف، خشونت مردان علیه زنان ممنوع شده است و نظام قضایی هم در این راستا گام بر می دارد؛ اما کماکان شرایط پدرسالارانه حاکم بر اوضاع است. بنابراین باید گفت اگر خشونت تقنینی وجود داشته باشد؛ علیه مردان نیست و بیشتر متوجه زنان و کودکان است؛ هرچند در عرف اکثر کشورها، با تحرکات سیاسی-اجتماعی زنان، این نوع خشونت ها کمتر شده است.

فمینیسم و خشونت علیه مردان

رئیس سابق کانون وکلا در ادامه تاکید کرد: با این وجود از لحاظ جامعه شناسی خانوادگی و روانشناسی زنان و مردان، با پدیده جدیدی به نام فمینیسم  یا تعصب و تمرکز بر جنسیت زنانه و محور قرار دادن آن در روابط خانوادگی، مواجه شده ایم. این باعث شده است که در اکثر جوامع از جمله کشور ما، زنان به دلیل ظلم تاریخی که از ملت ها دیده اند، با ایستادگی، تعصب و افراط گری با تکیه بر جنسیت، نوعی خشونت بر مردان تحمیل کنند.

در تحرک عرفی فمینیسم، مردان مورد خشونت واقع شدند؛ نه در قوانین

وی با تاکید بر اینکه فمینیسم، یک تحرک عرفی و جنسیتی است که در عمل، در بعضی از خانواده ها با پیروزی عاطفی، جسمی و جنسیتی زنان همراه است، گفت: حتی در مواردی، مردان مورد آزار جنسی و فیزیکی زنان قرار می گیرند. این خشونت عرفی است که حتی به شوهرکشی ، مرد کشی یا بروز صدمات جسمانی به شریک رابطه منجر شود که رو به افزایش نیز هست. این در حالی است که در قوانین، این نوع خشونت را ملاحظه نمی کنیم. ممکن است عده ای بر این باور باشند که تعیین نفقه و مهریه، نوعی اعمال خشونت اقتصادی علیه مردان است؛ اما واقعیت این است که مهریه می تواند عندالاستطاعه باشد و نفقه هم به همین شکل، عندالاستطاعه است.

رییس اسبق کانون وکلای دادگستری در پایان افزود: در واقع خشونت یا تبعیض تقنینی علیه مردان ملاحظه نمی شود.

کدخبر: 844692 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟