لزوم شناخت آموزش و پرورش از روش یادگیری دهه نودی ها /نسخه قرن گذشته برای فرزند عصر دیجیتالیزیشن آموزنده نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نسل زد از وقتی که چشم به جهان گشوده‌اند در اطراف خود به‌طور گسترده‌ای با فناوری‌های پیشرفته‌ای نظیر وب جهان‌گستر، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسانی فوری، خدمات پیام‌کوتاه، ام‌پی‌تری پلیرها، تلفن‌های همراه، و یوتیوب مواجه بوده‌اند. به همین دلیل برخی به این نسل نام شهروندان دیجیتال داده‌اند.نسل زد همگی کاملاً در دوران پسانوگرایی، چندگانگی فرهنگی، و جهانی‌سازی زاده شده‌اند.

علوم پایه‌ای نظیر ریاضی می‌توانند به‌طور غیرمستقیم ذهن انسان را پرورش دهند بر همین اساس برای شناخت از دنیای آموزش و یادگیری نسل Z با دکتر سامان سلامیان مدرس تخصصی ریاضی با روش نوین به گفت و گو پرداختیم تا ضمن مروری بر تغییراتی که در دنیای آموزش ایجاد شده است  از مهم های زاویه دقت نسل دیجیتالیزیشن به دروس و مطالبه های آنها از علم پرداختیم.

نقش پررنگ آموزش برخط یا آنلاین

دکتر سامان سلامیان، با تأکید بر ضرورت تغییر شیوه آموزش در دنیای پیشرفته کنونی و سرعت زیاد تولید اطلاعات به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در این عصر نقش آموزش غیرحضوری (برخط یا آنلاین ) بسیار پررنگ‌تر شده است به گونه‌ای که در پاندمی کرونا این موضوع به یک مسئله جهانی تبدیل و بستری فراهم شد تا مخاطب و معلم درگیر مرزها، کلاس ها و محدودیت‌ها نباشند، از این‌رو هم اکنون برخی مراکز آموزشی به آموزش هیبریدی (ترکیبی) روی آورده‌اند.

یادگیری معکوس از اقدامات تدریس ریاضیات به شیوه هیبریدی است

وی با بیان این‌که یادگیری معکوس (Flipped learning for math instruction) یکی از این اقدامات در تدریس ریاضیات است، افزود: در این روش دانش‌آموز به کمک محتوای آموزشی ویدئویی و جزوات درسی، نظیر یک کلاس درس واقعی می‌آموزد و فرصت طلایی حضور وی در کلاس درس و در کنار معلم صرف رفع اشکال و حل مسأله‌های دشوارتر می‌شود.

این مدرس تخصصی ریاضیات با بیان این‌که امروزه و با وجود اینترنت و جست‌وجویی ساده می‌توان به این آموزش‌های ویدئویی حرفه‌ای ریاضیات از دبستان تا کنکور دست یافت، گفت: در این شیوه آموزش امکان به روزرسانی به‌هنگام همه مطالب آموزشی هم وجود دارد.

دکتر سلامیان با بیان این‌که پاندمی کرونا به بشر ثابت کرد که دیگر فاصله‌ها و مرزها معنایی ندارند و این شیوه آموزش برای همه فارسی‌زبانان در سراسر دنیا قابل استفاده است، در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ایران مهاجران فراوانی در کانادا، استرالیا و اروپا دارد که می توانند به این روش ریاضیات را به زبان مادری بیاموزند.

واقعی یاد دادن نحوه یادگیری ریاضی به مخاطب از رسالت‌های مهم یک معلم ریاضی است

وی از رسالت‌های مهم یک معلم ریاضی واقعی یاد دادن نحوه یادگیری ریاضی به مخاطب برشمرد و افزود: وظیفه هر انسان در دنیای امروز یادگیریِ یادگیری (Learn , how to learn ) است. 

این مدرس تخصصی ریاضیات با تأکید مجدد بر شیوه‌های نوین آموزش‌ ریاضی متناسب با شرایط روز و مبتنی بر ویدئوهای آموزشی تصریح کرد: در این شیوه آموزشی ابداعی Play, pause, practice  

دانش‌آموز فیلم آموزشی را Play  می‌کند پس از حل مسأله آن‌را Pause و با دست خط خود در جزوه آموزشی مسأله را حل و تمرین می‌کند تا مسأله در ذهنش تثبیت شود. با این شیوه آموزش دانش‌آموزان و در اقصی نقاط کشور و جهان بدون مواجهه با مشکلاتی چون ترافیک و اتلاف وقت‌های بین کلاسی با سرعت بیشتری ریاضی را می‌آموزند.

علوم پایه‌ای نظیر ریاضی می‌توانند به‌طور غیرمستقیم ذهن انسان را پرورش دهند

دکتر سلامیان در بخش دیگری از سخنانش درباره ماهیت درس ریاضی توضیح داد: درک ریاضی و منطق از ویژگی‌های بارز انسان(وجه تمایز انسان و حیوان) است علوم پایه نظیر ریاضی می‌توانند به طور غیرمستقیم در پرورش ذهنی انسان موثر باشند به‌عبارتی یادگیری ریاضی می‌تواند در ساختار مغز اثر بگذارد و تفکر ریاضی وسیله قدرتمندی برای حل مسائل روزمره زندگی و اختراعات بشری باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: منظور از تفکر ریاضی به هیچ وجه به معنای محاسبات ریاضی و خود ریاضی نیست، به‌عنوان مثال شخصی که برای ساختن یک اتاق و طراحی معماری آن جهت نورگیری ابعاد پنجره، فن فرش کف اتاق، گچ‌کاری، نازک‌کاری، نقاشی و ترکیب رنگ‌ها، نورپردازی و تزئینات داخلی به آن فکر می‌کند و تقدم و تأخر انجام این کارها را بر روی کاغذ یا در ذهن خود برنامه‌ریزی می‌کند تفکر ریاضی خود را بکار گرفته است. 

این مدرس تخصصی ریاضیات با بیان این‌که افزایش توانمندی در ریاضیات و شاخه‌های آن نظیر هندسه و مثلثات می‌تواند دید شخص را به جهان اطرافش متفاوت بکند، گفت: پرسشی که اغلب دانش‌آموزان درباره فایده ریاضی خواندن می‌پرسند این است که این درس‌ها در زندگی آینده به چه کاری می‌آید؟ به‌عنوان مثال مشتق و انتگرال چه کمکی در زندگی روزمره به ما می‌کند؟ برای پاسخ به این پرسش باید دانست که حل یک مسئله هندسه یا ریاضی تأثیر غیرمستقیم و خطی در حل مسائل زندگی دارد. این‌که انجام کاری را از کجا آغاز کنیم و از داده‌های مسئله و داشته‌های‌مان چگونه استفاده کنیم تا ایده‌ای را به پدیده‌ای تبدیل یا شئی را ساخته یا خلق کنیم همگی بر اثر حل مسائل ریاضی حاصل می‌شود.

جراحان متبحر پلاستیک و زیبایی، شاگرد زرنگ های کلاس ریاضی بودند

دکتر سلامیان ادامه داد: اکثر مخترعان نامدار در ریاضیات و هندسه، سرآمد بوده‌اند، حتی جراحان پلاستیک و زیبایی که نتیجه کار آن‌ها رضایت‌بخش است کار خود را نتیجه تفکر هندسی و تجسم فضایی و برتری خود در ریاضیات و هندسه می‌دانند. 

وی یادآور شد: مراکز تخصصی آموزش ریاضیات همواره می‌کوشند هنر حل مسئله را به روش حل مسئله یا به‌عبارتی به کمک حل مسئله به فراگیر آموزش دهند، به این معنا که فراگیر با شکاندن یک مسئله دشوار به ریز مسئله‌های ساده‌تر بتواند مسئله جدید را حل کند، مدرسان ریاضی با حل مسئله‌های مادر در ابتدا طرز صحیح برخورد با آن‌ها را به مخاطب آموزش می‌دهند تا مخاطب بتواند هر مسئله جدید دیگری را به کمک مسئله‌های مادر قبلی حل کند.

کدخبر: 842964 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟