سوزاندن مازوت در همه نیروگاه های کشور غیرقانونی است / وزارت نیرو به تکلیف خود عمل نمی کند

مازوت سوزی در نیروگاه ها یکی از مسائل زیست محیطی پرچالش است. مسئولان وزارت نیرو در توجیه مساله مازوت سوزی در نیروگاه ها تاکید دارند که با توجه به رشد مصرف برق در کشور و کمبود گاز طبیعی، حجم گاز طبیعی موجود کفاف نیاز همه نیروگاه ها را نمی دهد و بنابراین برخی نیروگاه ها مجاز به مازوت سوزی هستند. این در حالی است که در قانون هوای پاک تاکید شده است که تنها نیروگاه هایی مجاز به مازوت سوزی هستند که سیستم های کنترلی و فیلتر تصفیه دود مازوت را نصب کرده باشند، اما با توجه به این که تمام نیروگاه های کشور فاقد این سیستم ها هستند، بنابراین از نظر داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، مازوت سوزی در همه نیروگاه ها غیرقانونی است. 

ارجاع پرونده نیروگاه های مازوت سوز به مراجع قضایی 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بعد از بالا گرفتن بحث های زیاد درباره سوزاندن مازوت در نیروگاه های کشور، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق روز 24 آذر امسال در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که هشت نیروگاه کشور شامل نیروگاه حرارتی سهند بناب، نیروگاه شهید رجایی قزوین، نیروگاه شازند اراک، نیروگاه شهید سلیمی نکا، نیروگاه حرارتی طوس مشهد، نیروگاه بیستون کرمانشاه، نیروگاه رامین اهواز و نیروگاه حرارتی بندرعباس مجاز به سوزاندن مازوت هستند. 

این در حالی است که داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است با توجه به این که هیچ کدام از نیروگاه های کشور فیلتر تصفیه دود مازوت ندارند و اصول زیست محیطی سوزاندن این گاز آلاینده در آنها رعایت نمی شود، بنابراین تمام این نیروگاه ها برخلاف قانون هوای پاک عمل می کنند و وزارت نیرو باید پاسخگوی عمل خلاف قانون این نیروگاه ها باشد. 

گل علیزاده در توضیح بیشتر در این زمینه به خبرنگار رکنا گفت: از نظر قانون هوای پاک، سوزاندن مازوت در نیروگاه هایی که سیستم کنترل و تصفیه دود در آنها وجود نداشته باشد، ممنوع است و با توجه به این که تمام نیروگاه های کشور فاقد این سیستم هستند، بنابراین عملا همه این نیروگاه ها برخلاف قانون عمل می کنند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز پرونده تمام این نیروگاه ها را به مراجع قضایی ارجاع داده است. 

وی افزود: هم اکنون در تعدادی از نیروگاه های کشور که خارج از محدوده شهری قرار گرفته اند، از سوخت مازوت به صورت مدیریت شده و تلفیق شده با گاز طبیعی استفاده می شود، اما بازهم چون تمام این نیروگاه ها فاقد سیستم های کنترلی و فیلتر تصفیه دود مازوت هستند، بنابراین سوزاندن مازوت در همه این نیروگاه ها غیرقانونی است. 

در احکام قضایی صرفا به مسائل زیست محیطی توجه نمی شود 

گل علیزاده با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در سال 96 توضیح داد: قانون هوای پاک سوزاندن مازوت در نیروگاه ها را منوط به داشتن سیستم های کنترلی و فیلتر تصفیه دود مازوت کرده است، اما با توجه به این که این نیروگاه ها سیستم کنترلی ندارند، بنابراین همه آنها به صورت غیرقانونی مشغول سوزاندن مازوت هستند و هوا را آلوده می کنند. 

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست ادامه داد: نیروگاه ها چون مراکز صنعتی محسوب می شوند، باید با حکم قضایی پلمب شوند و در سال های گذشته نیز سازمان حفاظت محیط زیست توانسته بود تعدادی از واحدهای سوزاننده مازوت در این نیروگاه ها را با حکم قضایی پلمب کند، اما این نیروگاه ها مجددا با حکم قضایی باز شدند.

وی در ادامه تاکید کرد: باید توجه داشت که در احکام قوه قضاییه صرفا به مسائل زیست محیطی توجه نمی شود، بلکه موضوعات مربوط به کمبود برق در کشور نیز مورد توجه قرار می گیرد. اما قطعا عمل نیروگاه هایی که مازوت می سوزانند و سیستم های کنترلی ندارند، خلاف قانون است و ما این موارد خلاف قانون را به رئیس جمهور، مراجع قضایی و نهادهای نظارتی گزارش کرده ایم. 

تمام نیروگاه ها باید فیلتر تصفیه دود مازوت نصب کنند 

گل علیزاده مهمترین راهکار برای رفع این عمل خلاف قانون را نصب سیستم کنترلی و فیلتر دود مازوت در تمام نیروگاه ها توصیف کرد و اظهار داشت: کاهش گوگرد موجود در مازوت و سوزاندن آن به هیچ وجه روش مطمئنی نیست، چون این مساله ممکن است احتمال وقوع حریق در نیروگاه را افزایش دهد. بنابراین تا زمانی هم که ما ناچار به استفاده از مازوت باشیم و نتوانیم بخشی از سوخت نیروگاه ها را با گاز طبیعی تامین کنیم، چاره ای نداریم جز این که سیستم های کنترلی را در نیروگاه ها نصب کنیم. 

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست ادامه داد: نیروگاه هایی که مازوت می سوزانند براساس قانون هوای پاک موظف به نصب سیستم های کنترلی هستند و این وزارت نیرو است که باید نیروگاه ها را مکلف به نصب این سیستم ها کند، اما متاسفانه این وزارتخانه به این تکلیف قانونی خود عمل نکرده است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز از مراجع ذی ربط پیگیری می کند تا وزارت نیرو را به عمل به وظایف خود مجاب کند. 

وی در پایان تصریح کرد: وزارت نیرو ممکن است توجیهات مختلفی را برای اضطرار برخی نیروگاه ها در مصرف مازوت داشته باشد، ولی ما معتقدیم که این وزارتخانه باید توجیهات خود را به نهادهای ذی ربط ارائه کند. این در حالی است که وزارت نیرو متاسفانه حتی برنامه ای نیز به سازمان محیط زیست ارائه نکرده که قرار است در سال های آتی سیستم های کنترلی را در نیروگاه ها نصب کند و صرفا به بهانه اضطرار برای سوزاندن مازوت، به نیروگاه های مختلف اجازه داده است که بدون داشتن سیستم های کنترلی و تصفیه دود، مازوت بسوزانند. 

کدخبر: 763109 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟