برخی پزشکان بلد نیستند نسخه الکترونیکی بنویسند/ رفع مشکل بیمه تکمیلی با نسخه های الکترونیک

نسخه الکترونیکی طرحی است که توسط سازمان تامین اجتماعی و در راستای حذف دفترچه‌های بیمه درمانی کلید خورد. نسخه الکترونیکی در حال حاضر برای بیمه‌شدگان طرح سلامت نیز اجرا می‌شود، بخشی از پروژه سیستم اطلاعات سلامت یکپارچه است. در این سیستم برای هر فرد در جامعه یک پرونده سلامت شخصی درنظر گرفته می‌شود که شامل تمامی اطلاعات مراقبت بهداشتی درمانی او در طول حیاتش خواهد بود. این اطلاعات شرایط جسمانی و روحی افراد را دربر می‌گیرد و درمان‌هایی که در زمان‌های مختلف برای هر یک اجرا شده است. طرح سیستم اطلاعات سلامت یک‌پارچه و به دنبال آن پرونده سلامت شخصی و نسخه الکترونیکی همه در جهت اجرای طرح دولت الکترونیک پیاده‌سازی می‌شوند.

به گزارش رکنا، حنان حاجی محمودی، مدیر کل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در خصوص نسخه الکترونیکی، سوال ها این است که چرا بدون آمادگی انجام شده است، باید بگوییم نسخه الکترونیکی را از انتهای سال 97 به صورت آزمایشی شروع کردیم. ابتدا به هر استان و به ترتیب در شهرستان های کوچک و به تدریج به مرکز استان این برنامه را گسترش داده شده است.

وی با بیان اینکه از اردیبهشت 1400 توانستیم به تدریج دفترچه ها را حذف کنیم، ادامه داد: ابتدا صندوق هایی که کمتر به دفترچه و بعد صندوق های کارکنان دولت وابسته بودند را حذف کردیم و الان در اکثر استان ها مشکلی نداریم. استان هایی که با برنامه ریزی بهتری جلو رفتند تا پایان سال 99 کار را تمام کردند و همه از نسخه الکترونیکی استفاده می کنند. 

حاجی محمودی افزود: اکنون مشکل در استان های بزرگ و کلان شهر ها که با تعداد بالای  طرف قرارداد ها مواجه هستیم، است. همچنین به خاطر  درگیری کرونا یا اینکه پزشکان نتوانستند آموزش های کافی را در بیمارستان های دانشگاهی یا مطب های غیر طرف قرارداد بگیرند. البته همکاران ما در استان ها از طریق مجازی با همه پزشکانی که توانستند آدرسشان را پیدا کنند تماس گرفتند و حتی برای پزشکان غیر طرف قرارداد نیز راهنمایی هایی ارسال کردند.

وی بیان کرد: اکنون نیز بر روی سایتمان تمام برنامه های آموزشی را برای ثبت نام پزشکان در سامانه آموزش داده ایم. پزشکانی که می خواهند نسخه الکترونیک بدهند می توانند به سایت غذا و دارو مراجعه کنند و نسخه نویسی الکترونیکی را آموزش ببینند. از همه همکاران محترم پزشک دعوت می کنم، به سایت سازمان و دارو مراجعه کنند و فیلم های آموزشی که در آنجا وجود دارد را مشاهده کنند تا مشکلات کمتر شود.

حاجی محمودی در خصوص تمایل پزشکان به نسخه نویسی الکترونیکی گفت: آمادگی لازم برای نویسی الکترونیکی در داروخانه ها وجود دارد، اگر پزشک نسخه الکترونیکی بنویسد، سرعت کار بالاتر می رود و میزان خطا نیز کمتر می شود. الان فقط بیشترین مشکلات در دارو مربوط به اصالت دارو است.

وی در رابطه با اینکه بیمه تکمیلی با نسخه نویسی الکترونیکی دچار مشکل شده است، گفت: طی جلسه ای که با همکاران بیمه تکمیلی داشتیم، همکاران در بیمه تکمیلی اعلام کردند سرویس های الکترونیک بیمه پایه را در نرم افزارهایشان پیاده کردند تا بیمارها بتوانند نسخه خود را در اپلیکیشن ها ببیند. همچنین برای دریافت نسخه کاغذی بیماران می توانند به بیمه تکمیلی مراجعه کنند و نسخه خود را دریافت کنند. اگر نسخه به طور معمول نوشته شود تا آخر ماه بعد اعتبار دارد و بیمار، چه دارو و چه آزمایش را می تواند تا آخر ماه بعد دریافت کند، اما برای نسخه هایی که در آینده نوشته شود امکان این است که پزشک تاریخ را تغییر دهد، یعنی اینکه تاریخ مراجعه بیمار را برای یک یا دو ماه بعد می زنند.

کدخبر: 758905 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟