تزریق اجباری واکسن ذات الریه در 118 کشور دنیا منهای ایران / افزایش ابتلا به ذات الریه با شیوع کرونا در جهان

ذات الریه یک بیماری التهابی است که بر اثر ایجاد عفونت های مختلفی در ریه انسان ها ایجاد می شود. ویروس هایی مثل آنفولانزا و کرونا و باکتری هایی مثل پنوموکوک می توانند عامل ایجاد ذات الریه باشند. ذات الریه یکی از شایع ترین بیماری های جهان است که حتی در کودکان زیر 5 سال و افراد بالای 65 سال می تواند منجر به مرگ شود؛ به نحوی که هر 39 ثانیه یک کودک بر اثر ابتلا به ذات الریه از دنیا می رود. در این میان باید توجه داشت که تزریق عمومی واکسن ذات الریه به کودکان در 118 کشور جهان اجباری شده است، اما این واکسن در ایران اجباری نیست.

ذات الریه چیست؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پنومونی، ذات الریه یا همان سینه پهلو به بروز یک وضعیت التهابی در ریه گفته می شود که بر اثر ورود برخی ویروس ها یا باکتری ها به بدن رخ می دهد و تنفس را برای بیماران دشوار می کند و در صورتی که درمان نشود، می تواند به مرگ بیماران بینجامد. در واقع، ذات الریه یک عفونت ریوی است که ورود برخی ویروس ها یا باکتری ها به بدن می تواند عامل ایجاد آن باشد.

در این میان ابتلای افراد به برخی بیماری های ویروسی مثل آنفولانزا یا کرونا از جمله مهمترین عواملی است که می تواند ابتلای آنها به ذات الریه را به همراه داشته باشد؛ یعنی ورود این ویروس ها به بدن، بعضا شرایط خاصی را در ریه افراد ایجاد می کند که بروز عفونت میکروبی را به همراه دارد. ابتلا به ذات الریه در فصول سرد سال شایع تر است و این بیماری هم در کودکان و هم در بزرگسالان، بروز پیدا می کند.

دکتر داوود یادگاری نیا، متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با رکنا درباره نحوه ابتلای افراد مختلف به ذات الریه توضیح داد: معمولا بعد از بهبودی نسبی اولیه افراد مبتلا به بیماری های ویروسی تنفسی از قبیل آنفولانزا، برخی از آنها به صورت ناگهانی دچار تب و لرز و درد قفسه سینه و تنگی نفس می شوند که این ها، مهمترین نشانه های ذات الریه است.

وی افزود: شدت ذات الریه در افراد مختلف متفاوت است، به نحوی که برخی بیماران به انواع خفیف ذات الریه مبتلا می شوند، اما بازهم این افراد حتما باید در بیمارستان بستری شوند و تحت درمان های میکروبی قرار گیرند. در شرایطی هم که افراد به انواع شدیدتر ذات الریه مبتلا می شوند، نیاز به بستری کردن آنها در بخش مراقبت های ویژه وجود دارد.

سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای، بیشتر در معرض ذات الریه هستند

یادگاری نیا با بیان این که ذات الریه هم در کودکان و هم در بزرگسالان بروز پیدا می کند و در هر دو گروه سنی می تواند منجر به مرگ بیماران شود، گفت: ابتلا به بیماری های زمینه ای، شدت ذات الریه را در افراد مختلف تشدید می کند، یعنی افرادی که به سرطان مبتلا هستند یا سن آنها از 65 سال بیشتر است، بیشتر از سایر افراد در معرض عوارض ذات الریه قرار می گیرند.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: افرادی که دچار نقص ایمنی مادرزادی هستند نیز بیشتر از سایر افراد در معرض ذات الریه قرار می گیرند؛ به نحوی که اساسا در برخی گروه ها بخصوص در کودکان، ذات الریه می تواند به علت نقص ایمنی در آنها بروز پیدا کند و حتی مرگ آنها را نیز به همراه داشته باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: ذات الریه از آن دسته بیماری هایی است که در کشورهای فقیر بیشتر بروز پیدا می کند و منجر به مرگ افراد بیشتری می شود، چراکه در این کشورها واکسیناسیون علیه ویروس ها یا باکتری هایی که عامل بروز ذات الریه هستند، از جمله آنفولانزا یا پنوموکوک کمتر اتفاق می افتد.

افراد بالای 65 سال حتما واکسن پنوموکوک بزنند

یادگاری نیا با تاکید بر این که باکتری پنوموکوک از جمله مهمترین عوامل ابتلا به ذات الریه محسوب می شود، عنوان کرد: خوشبختانه واکسن مناسبی علیه پنوموکوک در سطح جهان ساخته شده است و این واکسن در ایران هم وجود دارد و بهتر است تمام افرادی که بالای 65 سال سن دارند، حتما علیه این باکتری واکسینه شوند تا احتمال ابتلا به ذات الریه در کشورمان کاهش یابد.

این متخصص بیماری های عفونی درباره مهمترین بیماری هایی که باعث بروز بیماری ذات الریه می شوند، گفت: علاوه بر باکتری پنوموکوک، ویروس هایی از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا نیز می توانند منجر به ابتلای افراد به ذات الریه شوند. همچنین ویروس کرونا که اکنون در جهان شایع شده است نیز از عواملی است که می تواند منجر به بروز ذات الریه شود.

وی در ادامه تاکید کرد: شیوع کرونا در دو سال گذشته منجر به افزایش آمار ابتلا به ذات الریه در سطح جهان شد و اساسا حدود 20 درصد از افرادی که به کرونا دچار می شوند، به عفونت های ثانویه مبتلا می شوند که یکی از این عفونت ها نیز ذات الریه است و بنابراین می توان گفت شیوع کرونا نقش مهمی در افزایش ابتلا به ذات الریه در جهان داشته است.

واکسیناسیون؛ مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به ذات الریه

یادگاری نیا، واکسیناسیون را مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به ذات الریه دانست و گفت: واکسن های مختلفی علیه ویروس هایی از جمله کرونا و آنفولانزا که از عوامل ابتلا به ذات الریه هستند، در سطح جهان وجود دارد که با استفاده از آن می توان احتمال ابتلا به ذات الریه را کاهش داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: صرف نظر از واکسن هایی که برای کرونا و آنفولانزا ساخته شده است، یک واکسن اختصاصی نیز در سطح جهان برای بیماری ذات الریه وجود دارد که استفاده از این واکسن می تواند تا حد زیادی از ابتلا به میکروب های عامل ذات الریه جلوگیری کند. این واکسن پنوموکوک نام دارد که در سطح جهان نقش زیادی برای کنترل بیماری ذات الریه دارد.

وی با بیان این که تزریق واکسن پنوموکوک در 118 کشور جهان اجباری شده است، گفت: با وجود این که هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان واکسن پنوموکوک را به کودکان تزریق می کنند، اما این واکسن در برنامه روتین واکسیناسیون کشور ما وجود ندارد، اما بازهم توصیه می شود که افراد بالای 65 سال و دارای بیماری های زمینه ای، حتما این واکسن را تزریق کنند.

درمان دشوار ذات الریه در ایران به علت مقاومت دارویی بیماران

یادگاری نیا درباره مهمترین روش های درمانی ذات الریه در ایران توضیح داد: بهترین داروهایی که با استفاده از آن می توان به درمان ذات الریه پرداخت، آنتی بیوتیک ها هستند، اما متاسفانه چون در ایران به صورت بی رویه مصرف آنتی بیوتیک ها رواج دارد، گاهی اوقات درمان ذات الریه در افرادی که بدن آنها مقاومت بالایی در برابر آنتی بیوتیک ها دارد، دشوار می شود.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: اساسا در کشورهایی که مقاومت دارویی در مردم آنها بیشتر است، درمان ذات الریه هم دشوارتر می شود، اما در کشورهایی که مردم آن کمتر از آنتی بیوتیک ها به صورت خودسرانه استفاده می کنند، مقاومت دارویی در برابر آنتی بیوتیک ها نیز پایین تر می آید و بنابراین درمان ذات الریه نیز راحت تر است.

وی در پایان تصریح کرد: درمان ذات الریه به صورت اختصاصی تعریف شده است و روش درمانی این بیماری در تمام جهان یکسان است، اما در کشورهایی از جمله ایران که مصرف عمومی آنتی بیوتیک بیشتر است، درمان ذات الریه نیز دشوارتر می شود و نیاز به استفاده از داروهای قوی تری برای درمان این بیماری وجود دارد.

کدخبر: 750469 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟