58 درصد ردیف های پستی یگان محیط زیست مازندران خالی است / ورود سپاه برای برخورد با صیادان غیرمجاز

صیادان غیرمجاز پرندگان مهاجر سال هاست که در استان مازندران جولان می دهند. صیادان غیرمجاز، فریدونکنار و دیگر نقاط آسیب خیز مازندران را برای پرندگان مهاجر ناامن کرده اند. محمودآباد و بابلسر نیز از جمله جولانگاه های صیادان غیرمجاز در مازندران محسوب می شوند. گفته می شود که صیادان غیرمجاز سالیانه نزدیک یک میلیون قطعه پرنده مهاجر در مازندران شکار می کنند. با توجه به کمبود نیروهای محیط بانی مازندران، برای کاهش محسوس آمار صید پرندگان در این استان، تمام یگان های نظامی و انتظامی باید برای برخورد با صیادان غیرمجاز بسیج شوند.

فریدونکنار؛ قتلگاه پرندگان مهاجر

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بازهم فصل سرد سال فرا رسید و مهمان‌های خارجی همه ساله مازندران دوباره از راه رسیدند. چند روزی است که خوتکاها و فلامینگوها در کنار تالاب‌های مازندران جا خوش کرده‌اند و رفته رفته غازها، مرغابی‌ها و حواصیل‌ها هم از راه می‌رسند.

اما همزمان با پر شدن آسمان میانکاله، فریدونکنار و دیگر نقاط مازندران از حضور پرندگان مهاجری که از سیبری و سایر مناطق شمال و شمال شرق آسیا برای زمستان گذرانی به حاشیه تالاب‌های مازندران می‌آیند، درهای بازارهای غیرمجاز فروش پرندگان مهاجر نیز باز شده است و مجددا شکارچیان غیرقانونی به جان پرندگان رنجور مهاجر افتاده‌اند.

آمارها از میزان حضور و تعداد صید پرندگان مهاجر در مازندران متفاوت است، اما برخی فعالان محیط زیست مازندران معتقدند که از حدود 2 تا 2.5 میلیون قطعه پرنده مهاجر که همه ساله برای  گذراندن فصل سرد سال به مازندران می‌آیند، سالانه نزدیک یک میلیون قطعه از آنان صید می‌شوند.

بخش زیادی از این پرندگان نیز کاملا به صورت علنی در بازارهای غیرمجاز فروش پرندگان مهاجر بخصوص بازار فریدونکنار به فروش می‌رسند؛ فریدونکناری که تالاب‌های متعدد آن باید محلی امن برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر باشد، اما متاسفانه چند سالی است که حضور پرتعداد شکارچیان غیرمجاز در آن، فریدونکنار را به قتلگاه پرندگان مهاجر تبدیل کرده است.

فریدونکنار، محمودآباد و بابلسر؛ مهمترین صیدگاه‌های پرندگان مهاجر

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره برنامه های اداره کل متبوع خود برای کاهش آمار صید پرندگان مهاجر در سال جاری به خبرنگار رکنا توضیح داد: ما در این فصل گشت ها و پایش های نیروهای محیط بانی را بخصوص در نقاطی که میزان صید غیرمجاز پرندگان بیشتر است، از جمله فریدونکنار، تشدید می کنیم و حتما برخوردهایمان را در فصل سرما با صیادان غیرمجاز افزایش می دهیم.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی، فریدونکنار، محمودآباد و بابلسر را آسیب‌خیزترین نقاط مازندران از نظر میزان صید غیرمجاز پرندگان توصیف کرد و اظهار داشت: شکارچیان فضا را در این سه شهرستان به گونه ای برای خود فراهم کرده بودند که تا سال 96 نیروهای محیط زیست به هیچ وجه نمی توانستند به این مناطق ورود پیدا کنند. اما در چهار سال گذشته نیروهای ما وارد این مناطق شدند و توانسته ایم نظارت هایمان را بر این سه شهرستان آسیب خیز تشدید کنیم.

وی افزود: متاسفانه تا سال 98 همکاری های لازم برای تشدید نظارت نیروهای محیط بانی در مناطق آسیب خیز در سطح استان مازندران انجام نمی شد، اما از سال 98 تمام هماهنگی ها انجام شده است و ما در دو سال گذشته توانستیم بخش اعظمی از تورهای هوایی صیادان غیرمجاز را به صورت روزانه جمع آوری کنیم. البته متاسفانه به محض جمع آوری تورهای هوایی یک منطقه، متخلفان این تورها را در منطقه ای دیگر پهن می کنند، ولی در دو سال گذشته با تشدید نظارت های نیروهای محیط زیست تعداد تورهای هوایی به حداقل ممکن رسید.

تشدید محدودیت ها در بازار فریندونکنار از سال 99

مدیرکل محیط زیست مازندران، وجود بازار غیرمجاز فروش لاشه پرندگان مهاجر در فریدونکنار را از جمله مهمترین آسیب های زیست محیطی این شهرستان توصیف کرد و گفت: ما از سال 99 توانستیم به بازار فریدونکنار ورود پیدا کنیم و محدودیت های زیادی را در این بازار اعمال کنیم. امسال هم قطعا نظارت ما بر دامگاه ها و بازار فریدونکنار تشدید خواهد شد و محدودیت ها را افزایش خواهیم داد.

کارنامی ادامه داد: متاسفانه مساله صید غیرمجاز پرندگان مهاجر، چندین دهه است که در استان مازندران نهادینه شده و قطعا این مساله ظرف یکی دو سال حل نخواهد شد، ولی ما تلاش می کنیم با ظرفیتی که در توان داریم، با همکاری و پشتیبانی فرمانداری های شهرستان های مازندران، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، حتما با صید غیرمجاز پرندگان در سطح استان برخورد کنیم و حتی اگر نیاز باشد، از نیروهای سپاه پاسداران نیز در این زمینه کمک می گیریم تا هیچ کجا برای متخلفان امن نباشد.

از کمبود نیروهای محیط بانی تا فرسودگی خودروهای یگان حفاظت

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ضمن اذعان به کمبود نیروهای محیط بانی این استان برای برخورد با صیادان غیرمجاز تاکید کرد: متاسفانه 58 درصد ردیف های پستی یگان حفاظت محیط زیست مازندران در حوزه اجرایی خالی است و بیشتر خودروهای ما نیز فرسوده است؛ به نحوی متوسط عمر خودروهای مورد استفاده یگان حفاظت محیط زیست استان بیش از 12 سال است و این در حالی است که خودروهای ما چون در دل جنگل و کوهستان تردد می کنند، استهلاک بالایی دارند و قطعا بعد از 10 سال استفاده از آنها، به سن فرسودگی می رسند.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه یگان حفاظت محیط زیست مازندران از نظر ناوگان حمل و نقل و تعداد نیرو به شدت در مضیقه قرار دارد، اما با وجود تمام کمبودها، محیط بانان مازندران به شدت جانفشانی می کنند و حداکثر توان خود را برای برخورد با متخلفان صرف می کنند. ما از دستگاه های دیگر نیز می خواهیم که برای تشدید برخورد با صیادان پرندگان مهاجر و غیرمهاجر استان مازندران به ما کمک کنند.

کدخبر: 732421 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟