بیگلری: انحراف ما از وعده هایمان درباره تولید واکسن پاستور کم بود / زمین ادب را در برابر تمام واکسن سازان ایرانی می بوسم

واکسن پاستور یکی از واکسن های ایرانی موثر در برابر کروناست. واکسن پاستور از جمله ایمن ترین واکسن های کرونا در جهان است. واکسن پاستور قابلیت تزریق به بزرگسالان و کودکان 3 تا 17 ساله را دارد. بهترین حالت ایمنی زایی واکسن پاستور زمانی است که این واکسن به صورت سه دُزه تزریق شود. واکسن پاستور تولید مشترک ایران و کوباست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، «واکسن پاستوکووک» یکی از مهمترین واکسن های ایرانی است که با همکاری مشترک انیسیتو پاستور ایران و یک موسسه علمی کوبایی در جهت مقابله با کرونا تولید شده است و نتایج کارآزمایی های بالینی نشان می دهد که تزریق سه دُز از این واکسن کارآیی 92 درصدی برای پیشگیری از بستری در اثر ابتلا به کرونا دارد.

مجوز اضطراری مصرف عمومی واکسن پاستور در اوایل تیرماه توسط سازمان غذا و دارو صادر شد و از اواخر شهریور خط تولید انبوه این واکسن در کشورمان راه اندازی شد و هفته گذشته نیز 6 میلیون دُز واکسن پاستور توسط انیستیتو پاستور به وزارت بهداشت تحویل داده شد و مسئولان این موسسه وعده داده اند که از این به به بعد، هفته ای حداقل یک میلیون دُز واکسن کرونا به وزارت بهداشت تحویل خواهند داد.

در این میان اما با توجه به این که پیش از این هم برخی شرکت های تولیدکننده واکسن کرونا در ایران، وعده های زیادی درباره تحویل انبوه واکسن به وزارت بهداشت ارائه داده بودند که بسیاری از این وعده ها به سرانجام نرسیده است، سوال مهم این است که چه تضمینی وجود دارد که مسئولان انیستیتو پاستور بتوانند به وعده هایشان عمل کنند و افکار عمومی اعتمادشان را به این موسسه مهم بهداشتی کشور از دست ندهند؟

دکتر علیرضا بیگلری، رئیس انیستیتو پاستور ایران در پاسخ به این سوال به رکنا گفت: تولید واکسن کرونا در سراسر جهان بسیار دشوار است و اساسا کشورهای اندکی در دنیا توانسته اند به فناوری لازم برای تولید این واکسن دست یابند. ما هم برای تولید واکسن کرونا به سمت یک فناوری رفتیم که شایسته اعتماد یک صد ساله مردم به انیستیتو پاستور ایران است و در میان تمام انیستیتو پاستورهای جهان نیز فقط انیستیتو پاستور ایران توانست واکسن کرونا تولید کند.

وی افزود: ما از همان ابتدا تاکید داشتیم که اولا انیستیتو پاستور باید واکسنی بسازد که فناوری قابل قبولی داشته باشد، ثانیا واکسن ما باید ایمنی زایی و کارآیی آن متناسب با اعتبار یک صد ساله انیستیتو پاستور ایران باشد و ثالثا درباره اعلام تاریخ و حجم تولید همواره باید جانب احتیاط را رعایت کنیم و به همین دلیل، انحراف ما از نظر زمانی و حجم تولید از وعده هایمان بسیار کم بود.

بیگلری ادامه داد: همین حالا هم ما سعی می کنیم درباره ظرفیت تولید واکسن پاستور حساب شده صحبت کنیم و با وجود این که در طول 5 هفته اخیر توانستیم بین 6 تا 7 میلیون دُز واکسن کرونا تولید کنیم، اما ظرفیت رسمی تولید ماهانه خودمان را 5 میلیون دُز اعلام می کنیم؛ زیرا نمی خواهیم وعده ای بدهیم که نمی توانیم به آن عمل کنیم تا برنامه ریزی کشور دچار مشکل نشود.

رئیس انیسیتو پاستور ایران تاکید کرد: تولید واکسن کرونا کار بسیار دشواری است و ما مشاهده می کنیم که کشورهایی مثل ژاپن، کره جنوبی و استرالیا نتوانستند به تنهایی واکسن کرونا تولید کنند. تمام افرادی هم که در تولید واکسن کرونا وارد شدند، کار بسیار بزرگی کردند و ما باید قدر زحمات آنها را بدانیم و من به عنوان یک ایرانی زمین ادب را در برابر کار بزرگ تمام همکاران ما که وارد این عرصه شدند، می بوسم؛ چراکه شرایط تحریمی کار تولید واکسن کرونا را ده ها برابر برای ما سخت کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: شجاعت هایی که در ایران برای تولید واکسن کرونا به خرج داده شده است، برای تاریخ سلامت ایران ماندگار خواهد بود. ما تمام برنامه ریزی ها را انجام داده ایم که بتوانیم بنا به نیاز کشور، ظرفیت تولید خودمان را افزایش دهیم تا مردم کشورمان را از یک واکسن مطمئن و ایمن در طیف وسیعی از گروه های سنی برخوردار کنیم.

کدخبر: 728021 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟