معصومه ابتکار را باید پای میز محاکمه کشاند! / هدر دادن میلیاردها تومان در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری

آمار زنان سرپرست خانوار نیز از طرفی روز به روز به دلیل شرایط بحرانی در اقتصاد در حال افزایش است. بر اساس آخرین آمار سرشماری و بر حسب اطلاعات به دست آمده، مسئولیت بالغ بر ۳میلیون یعنی ۱۲.۷ درصد کل خانوارها برعهده زنان سرپرست خانوار است به عبارتی شش میلیون و ۱۸۹ هزار و ۵۶ نفر از جمعیت کشور تحت سرپرستی زنان سرپرست خانوار بوده و تعداد خانوار زن سرپرست از یک میلیون در سال ۷۵ به ۳ میلیون در سال ۹۵ رسیده است.

این در حالی است که حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در گفت‌وگویی اعلام کرد: براساس آمارها سه میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که حدود یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از آنها تحت پوشش بهزیستی و کمیته ‌امداد هستند. اما پیش‌بینی‌ها می‌گوید احتمالا به واسطه شرایط اقتصادی کشور، نرخ تورم و وضعیت مسکن، ممکن است گروه‌های دیگری به سه دهک پایین درآمدی سقوط کرده‌باشند و الان نیازمند مستمری ماهانه بهزیستی شوند.

همچنین او اضافه می‌کند: بر اساس آمارها حدود ۳۰ هزار زن سرپرست خانوار در نوبت برقراری مستمری سازمان بهزیستی قرار دارند. البته همه این تعداد به مستمری ماهانه نیاز ندارند. اما قطعا تعدادی از آنها به این کمک ماهانه نیاز دارند. اما نکته قابل توجه این است که زمان انتظار برای دریافت مستمری ماهانه بهزیستی ممکن است یک سال و حتی بیشتر شود. این یعنی زنانی که سرپرست خانوار خود را از دست داده‌اند باید یک تا دو سال در انتظار بمانند که بودجه مستمری ماهانه تامین شود و آنها مستمری ماهانه ۳۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی را بگیرند.

این در حالی است ۷۸۱۸ نفر از زنان سرپرست خانوار دچار معلولیت هستند. از هر ده زن سرپرست خانوار معلول یک نفر بالای ۵۰ سال سن دارد. وضعیت سواد زنان سرپرست خانوار نیز نشان می دهد که نیمی از زنان سرپرست خانوار بی سواد هستند. یک سوم از زنان سرپرست خانوار باسواد نیز تحصیلات ابتدایی دارند.

معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری یکی از سازمان های زیر نظر نهاد ریاست جمهوری است که وظیفه سیاست گذاری در حوزه زنان را دارد اما متاسفانه سالهاست که در این زمینه با مشکلات زیادی روبرو هستیم و عملا هیچ اقدام مثبتی برای زنان سرپرست خانوار اعمال نشده است.

معصومه ابتکار را باید پای میز محاکمه نشاند

فرشته ولی مراد، جامعه شناس و مدیر شورای همکاری زنان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره این مسئله که رسیدگی نکردن به وضعیت زنان سرپرست خانوار آسیب های زیادی را به دنبال خواهد داشت بنابراین برای رفع آن باید چه اقداماتی صورت بگیرد مطرح کرد:  این سوال باید قبلا از خانم ابتکار پرسیده می‌شد اما امروز جدای از تحقیق و تفحص باید معصومه ابتکار را پای میز محاکمه کشاند. چراکه طبق بند ت ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه، معصومه ابتکار وظیفه داشت برنامه‌ای جامع برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تدوین و به مجلس شورای اسلامی برای تصویب و سپس اجرا ارسال کند.

او ادامه داد: معصومه ابتکار میلیاردها تومان  از وزارتخانه ها بودجه گرفته که چه کاری انجام بدهد؟ هیچ اطلاعاتی از طرح های معاونت زنان و خانواده وجود ندارد و تنها یک طرح گفت‌وگوی ملی خانواده مطرح شد که آن نیز تنها یک کلمه بود.

گزارش های معاونت زنان و خانواده محتوا ندارد

ولی مراد درباره پاسخ به این مبحث  که معاونت زنان و خانواده گزارش‌ عملکرد خود را در زمان مسئولیت معصومه ابتکار منتشر کرده است پاسخ داد: ما در استان های مختلف تحقیق کرده ایم و گزارش های منتشر شده بیشتر شکلی است تا عملی. ابتکار باید پاسخ بدهد که چرا بند ت ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه و طرح جامع توانمند سازی زنان سرپرست خانوار را اجرا نکرده است. ما باید کرامت انسانی زنان را با توانمند سازی آنها حفظ کنیم نه اینکه آنها را به سمت پول گرفتن از بهزیستی و کمیته امداد سوق دهیم.

این جامعه شناس با بیان اینکه ما جمهوری داریم و قرار نیست دیکتاتوری باشیم تصریح کرد: یک اقلیت پنهانکار همچون معصومه ابتکار را در این چهار سال شاهد بودیم که از نظر محتوا هیچ اطلاعات و آمار دقیقی به ما ارائه ندادند. سه سال خانم باستانی معاون راهبردی معصومه ابتکار خبرداد که ما طرح زنان سرپرست خانوار را به صورت پایلوت در شهرری انجام می‌دهیم  اما امروز حتی خود کارمندان یا مدیر برنامه ریزی معاونت زنان و خانواده هم نمی‌داند آن طرح چه بود و به کجا رسید.

ولی مراد با اشاره به این موضوع که معاونت زنان و خانواده و امکانات آن برای مردم است خاطرنشان کرد: زن سرپرست خانوار دغدغه مردم است که قانون نیز راه رفع مشکلات آن را تعیین کرده است. اما حالا پول ها را جهت مسائل دیگری خرج کرده اند اما مشکلات هنوز پا برجا هستند. مجلس نظارت دارد و حتما باید تحقیق و تفحص از معاونت زنان و خانواده را شروع کند.

روحانی  مسیر حل مشکلات زنان را از ریشه قطع کرد!

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه ما در هر دولت با کم کاری مسئولان روبرو بوده ایم تشریح کرد: تمام این سال‌ها نیز بجای حل مشکلات مردم فقط دنبال برون سپاری طرح هایشان بوده اند تا جیب اطرافیان و تشکل ها و احزاب خود را پربار کنند.

این جامعه شناس در پاسخ به این سوال که همه مسائلی مطرح شده از سوی شما مربوط به گذشته است اما هم اکنون برای زنان سرپرست باید چه کارهایی انجام داد گفت: ساختارها ما مشکلات زیادی دارد و از شیرازه درستی برخوردار نیستند و از طرفی تا کنون افراد بی اطلاع پست گرفته اند که نه تنها باری از روی دوش زنان برنداشته اند بلکه خسارت های جبران ناپذیری نیز وارد کرده اند. هر وزارتخانه باید در حوزه زنان اقداماتی انجام دهد اما متاسفانه آقای روحانی یکی از کسانی بود که مسیر حل مشکلات زنان را از ریشه قطع کرد. او با صدور بخشنامه ای مبنی بر عدم لزوم استفاده از مشاور زن مانع بزرگی برای حل مشکلات زنان ایجاد کرد.

فرشته ولی مراد با بیان اینکه بهزیستی و کمیته امداد جواب نیاز زنان ما را نمی دهد خاطر نشان کرد: امیدوار هستم این دولت بتواند خود را درست تعریف کند و مشاورین امور زنان دستگاه ها را ارتقا دهند. همچنین باید برنامه جامعی برای زنان سرپرست خانوار تدوین شود که در راستای توانمند سازی آنها اقدامات عملی صورت بگیرد.

او در پایان تاکید کرد: دولت های قبل دنبال پربار کردن جیب تشکل ها و احزاب نزدیک به خود بودند و بار زیادی روی دوش زنان اعمال شد که نیاز است در این دوره تغییراتی را شاهد باشیم. امروز اگر مردی فوت کند بیمه حقوق آن مرد را بعد از 6 ماه واریز میکند که همین مسئله یکی از بارهایی است که زنان باید آن را تحمل کنند. فلذا امیدواریم نظارت و پیگیری معاونت زنان و خانواده در این دوره بیشتر شود و ساختار کنونی نیز اصلاح شود.

کدخبر: 721955 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟