رئیسی: تا فردا یک و نیم میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور می شود

تزریق واکسن کرونا در ایران به کُندی پیش می رود. تاکنون واکسن کرونا تولید داخل و واکسن کرونا خارجی در کشورمان به بیش از 6 و نیم میلیون نفر تزریق شده است. به گفته علیرضا رئیسی تا فردا 1 و نیم میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور می شود. واکسن کرونا نیاز امروز همه جوامع در دنیاست.

به گزارش رکنا، علیرضا رئیسی با بیان اینکه تاکنون 8 میلیون و 100 هزار دوز واکسن تحویل نظام سلامت شده است گفت: 7 میلیون و 800 هزار دوز از این واکسن ها توزیع شده و 7 میلیون دوز به هموطنان تزریق شده است.

وی افزود: مرحله نخست واکسیناسیون شامل گروه‌های بهداشت و درمان به پایان رسیده است و مرحله دوم گروه‌های سنی 80 سال به بالا‌ 75 تا 80 سال و 70 سال به بالا واکسن دریافت کرده‌اند و تفاوت شمار واکسن‌های توزیع شده با واکسن‌های تزریق شده به سبب نرسیدن زمان تزریق دوز دوم افراد 70 سال به بالا و یا حفظ سهمیه جاماندگان این گروه سنی است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه از این پس تا زمانی که واکسن در یخچال‌های ما قرار نگیرد به دریافت آن اعتماد نداریم، ادامه داد: ارسال نشدن 3 میلیون دوز واکسن از سوی کشوری که آن را به سبب نیاز‌های داخلی مصرف کرد موجب اختلال در واکسیناسیون شد.

وی با بیان اینکه 800 مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در کشور فعال شده بود، اضافه کرد: در تهران 75 مرکز فعال داشتیم به سبب کمبود حجم واکسن مجبور به تعطیلی برخی از مراکز شدیم به گونه‌ای که تنها در تهران 32 مرکز فعال تزریق واکسن داشتیم.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به این که در برخی از مراکز واکسیناسیون تهران تجمع‌هایی مشاهده شد افزود: خوشبختانه در نقاط دیگر کشور ازدحام در مراکز واکسیناسیون نبود. با در اختیار داشتن واکسن کافی مراکز تجمیع واکسیناسیون افزایش خواهد یافت به گونه‌ای که این مراکز در تهران از 75 به 79 مرکز در پایان هفته خواهد رسید. براساس پیش بینی‌ها تا فردا صبح 1.5 میلیون دوز واکسن جدید وارد کشور می‌شود و هفته آخر تیر نیز یک و نیم میلیون دوز واکسن دیگر نیز به کشور می‌رسد. در مرداد نیز 5 تا 6 میلیون دوز واکسن دیگر وارد کشور خواهد شد.

رئیسی گفت: هم اکنون 380 هزار دوز واکسن کووبرکت در اختیار داریم و 40 هزار دوز دیگر در حال برچسب گذاری است.

وی ابراز امیدواری کرد تا یکم مرداد حدود 650 هزار دوز دیگر از این واکسن در اختیار نظام سلامت قرار گیرد و افزود: تا ابتدای مرداد حدود یک میلیون دوز واکسن کووایران برکت در اختیار خواهیم داشت. براساس برنامه ریزی‌ها در مرداد هر هفته یک میلیون دوز واکسن داخلی خواهیم داشت که این رقم در شهریور به ماهانه 10 میلیون دوز واکسن افزایش می‌یابد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره واکسن پاستور هم گفت: 130 هزار دوز از این واکسن در اختیار است و به نظر می‌رسد در مرداد و شهریور نیز هر ماه 500 هزار دوز از این واکسن در اختیار نظام سلامت قرار گیرد.

وی درباره برگزاری آزمون ارتقای دستیاری عنوان کرد: ستاد شیوه نامه‌های بهداشتی برای هر آزمون را ارائه می‌کند و این برگزارکنندگان هستند که در صورت امکان رعایت این شیوه نامه‌ها آزمون برگزار می‌کنند و اگر نتوانند شیوه نامه‌ها را به درستی اجرا کنند موظف به لغو آزمون هستند. این آزمون برای پزشکان عمومی است که در حال گذراندن دوره دستیاری هستند و شغلشان به گونه‌ای است که بر بالین بیماران حاضر می‌شوند. سالن محل برگزاری آزمون برای پزشکان دوره دستیاری بسیار امن‌تر از بالین بیمار است. تمام پزشکان از جمله دانشجویان دوره دستیاری واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و برگزاری آزمون برای آنان مخاطره آمیز نخواهد بود.

کدخبر: 703127 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟