جهانپور: ایران تنها یک واکسن کرونای قابل تزریق عمومی دارد / موج پنجم، با کرونای ایرانی نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ؛ موج پنجم کرونا در ایران آغاز شد. موجی که از استان های جنوبی وشرقی آغاز شده و به حتم به زودی کشور را فرا می گیرد. اعلام شده است که تهران به عنوان یکی شهرهای دارای بالاترین آمار ابتلا و مرگ و میر به شرایط قرمز رسیده است . یکی از راه های مهار کرونا و جلوگیری از شکل گیری موج های خطرناک دیگر آن واکسیناسیون به موقع با سرعت است تا زودتر به 70 درصد واکسینه کردن جامعه و ایمن سازی در برابر این ویروس کرونا رسید. وضعیت واکسیناسیون درایران چگونه است؟ موج پنجم حاصل کرونا دلتایی است که از مرکز های شرقی وارد ایران شده است ، برای جلوگیری از گسترش کرونا دلتا در ایران وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا چه کرد و چه برنامه دارد.

بدعهدی در ارسال واکسن کردند و کرونا در ایران اوج گرفت

کیانوش جهانپور- مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو کشور در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در ایران تا امروز دهم تیرماه چنین به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: وعده های ارسال محموله واکسن به ایران به بدعهدی رسیده است و تا زمانی که محموله های نرسد نمی شود به واکسیناسیون سرعت بخشید.

وی در خصوص اینکه اگر کرونا در ایران اوج بگیرد در مرزهای این کشور نمی ماند و می تواند کشورهای دیگر را نیز به خطر بیاندازد چرا سازمان جهانی بهداشت در خصوص رساندن واکسن به ایران کمک نمی کند تاکید داشت: سازمان جهانی بهداشت تنها همان میزان داشته های کوواکس را دارد و براساس همان داشته ها به کشورهای واکسن می رساند. کشورهایی که قراردادهای ارسال واکسن دارند باید به موقع واکسن را می رساندند که نرسانده و چرخه واکسیناسیون را کند کرده اند.

کرونا ایرانی نداریم ، موج پنجم با کرونادلتا است

متخصصان بخش های درمان بیماران کرونایی و ویروس شناسان در کشور معتقد هستند که کرونایی که در ایران وارد موج پنجم گسترش خود رسیده است یک کرونا مختص ایران است و می توان آن را کرونای ایرانی نامید. کیانوش جهانپور با تاکید بر اینکه چنین ادعایی نادرست است گفت: کرونای اوج گرفته در ایران همان کرونای وارداتی کرونادلتا است که تمام تلاش های برای مهارگسترش آن از استان های شرقی جنوبی انجام گرفت.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص اینکه قرار بود افراد بالای 50 سال دراستان های مرزی که احتمال درگیری بیشتری با کرونا دلتا را داشتند نیز در کنار دیگر سنین بالاتر به سرعت واکسینه شوند چرا این امر مهم صورت نگرفت چنین گفت: واکسن نبود که واکسیناسیون انجام بگیرد. ارسال نکردن محموله های واکسن ،باعث بهم ریختگی برنامه واکسیناسیون و ایمن سازی کشور در برابر این ویروس شده است.

فعلا تنها ، واکسن برکت قابل تزریق عمومی است

در چند هفته گذشته ، چند نام از واکسن های کرونای ایران در صدراخبار قرار گرفت. واکسن هایی که با رسیدن آنها به چرخه واکسیناسیون کشور، می شود امید داشت که کرونا از وضعیت بحرانی خود درایران خارج شود. چرا شاهد سرعت واکسیناسیون با واکسن های تولید داخل نیستیم؟ سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید براینکه ما فقط یک واکسن ایرانی کرونا داریم و آن واکسن کووایران برکت است و مابقی واکسن ها در مرحله کارآزمایی هستندو نمی توان به آنها هنوز نام واکسن داد ادامه داد: با افزایش تولید واکسن کوکوبرکت می توان به سرعت واکسیناسیون در ایران امیدوار بود.حتی می توان امید داشت که از موج پنجم با آسیب کمتر جانی عبور کرد.

تولید انبوه واکسن کووبرکت به مردادماه می رسد و این یعنی ایجاد وضعیت فوق قرمز کرونایی در ایران در یک ماه آینده. این در حالی است که جهانپور در مورد میزان تولید واکسن برکت و روند تولید آن گفت: در ماه تیر 3 میلیون واکسن برکت به ما تحویل خواهد شد و از ماه مرداد به بعدماهی 7 میلیون تا 10 میلیون  از این واکسن به ما تحویل داده شود.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 701402 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟