دکتر مردانی : سیگار را در حرکتی انقلابی ترک کنید / رژیم غذایی مفید بعد از بهبود کرونا

کووید 19 کشورمان را وارد موج چهارم کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پس از طی کردن دوران درمان کرونا، بعضی بیماران با یکسری عوارض و سوالات ناشی از ابتلا به کرونا مواجه می شوند.

بنا به توصیه متخصصان عفونی، بهتر است پس از بهبود بیماری کرونا به سبک تغذیه ای قبل از بیماری بازگشت و تا جایی که ممکن است، میوه و سبزیجات مصرف شود.

ابتلا به کرونا در افراد پس از بهبودی، ایمنی مادام العمر ایجاد نمی کند

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در توصیه به افرادی که به تازگی از بیماری کرونا بهبود یافته اند به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: بیمارانی که به تازگی بهبود یافته اند باید به خاطر داشته باشند که ابتلا به کرونا به افراد ایمنی مادام العمر نمی دهد؛ این افراد حتی با واکسیناسیون نیز باید حتماً پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، ماسک بزنند، از شرکت در تجمعات خودداری کنند و از رفتن به سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

وی در توصیه به افرادی که از بیمارستان ترخیص می شوند نیز گفت: لازم است تا این دسته از افراد پس از ترخیص به پزشکی عفونی مراجعه کنند و در صورتی که دچار کمبود ظرفیت های تنفسی هستند، اقداماتی که موجب حفظ سلامت ونتیلیشن یا سیستم تنفسی شان می شود انجام دهند.

فیبروز ریه را پس از بهبودی کرونا جدی بگیرید

افرادی که به سیگار اعتیاد داشتند و به کرونا مبتلا شدند، ممکن است ریه شان با تجمع ویروس کرونا آسیب پذیری بیشتری را تجربه کرده باشد، مردانی در توصیه به این افراد که بهبود یافته اند گفت: افراد سیگاری باید پس از بهبودی، در حرکتی انقلابی، دود و سیگار را کنار بگذارند و به آن نزدیک نشوند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد عوارض دیررس ناشی از ابتلا به کرونا اظهار داشت: فیبروز ریه، یکی از عوارض دیررس ناشی از کروناست، در این حالت ریه دچار استحاله می شود و ممکن است سال ها همراه فرد باشد و او را اذیت کند. به همین دلیل در صورت بروز علائمی چون درگیری ریه و یا فیبروز ریوی، مراجعه به متخصص بیماری های ریوی الزامی است.

کسانی که میوه و سبزی مصرف می کنند، نیازی به ویتامین تکمیلی در رژیم غذایی نیستند

یکی از دغدغه های بیماران کرونایی، نوع تغذیه و رژیم غذایی پس از بهبود از کروناست، مسعود مردانی در توصیه به این افراد بیان کرد: افراد هر چه می توانند سریع تر به رژیم غذایی قبل از ابتلا به کرونایشان بازگردند. متاسفانه تبلیغاتی در فضای مجازی مشاهده می شود که بیماران کرونایی را مثل بیماران جزامی فرض کرده اند، به آن ها توصیه می کنند که از مصرف لبنیات پرهیز کنند، حمام نروند، گوشت مرغ و ماهی نخورند و امثالهم... .

وی ادامه داد: توصیه ما به بیماران کرونایی پس از بهبودی این است که حتماً کالری مورد نیاز بدن شان را تامین کنند، منابع غذایی همچون سبزیجات و میوه جات را فراموش نکنند، گوشت سفید و مخصوصاً مرغ و ماهی مصرف کنند و در نهایت ورزش، نرمش و پیاده روی را نیز رعایت کنند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی در بیان لزوم مصرف ویتامین ها گفت: کسانی که میوه و سبزیجات مصرف می کنند به ویتامین تکمیلی در رژیم غذایی شان نیاز ندارند. لازم به ذکر است به دلیل آن که ایرانی ها در بدن شان دچار کمبود ویتامین D3 هستند، اگر کمبود ویتامین D داشتند، به مصرف شان ادامه دهند و با مراجعه به پزشک و اندازه گیری این ویتامین، جویا شوند که می توانند به درمان ادامه دهند یا خیر.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 681390 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟