جزئیات عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل / نژاد بهرام: نقد ها عجیب و ناآگاهانه است

حقوق زنان مورد توجه اغلب کشورهای دنیاست و در سازمان ملل نیز کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون مقام زن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نشست نهاد‌های فرعی شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد (اکوسوک)، به صورت حضوری در نیویورک برگزار شد که در گروه آسیا-اقیانوسیه، جمهوری اسلامی ایران، نامزد عضویت در نهاد کمیسیون مبارزه با موادمخدر (برای دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۵) و کمیسیون مقام زن (برای دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۶) بود.

برای عضویت در کمیسیون مقام زن (CSW) و با وجود اجماع گروه آسیایی برای عضویت ایران، پاکستان، چین، ژاپن و لبنان، عضویت اعضا با درخواست و اقدام غیرحرفه‌ ای نمایندگی دولت ایالات متحده آمریکا با رای گیری کاغذی صورت پذیرفت که در نهایت جمهوری اسلامی ایران با کسب ۴۳ رای از ۵۴ رای کشور‌های عضو اکوسوک به مدت چهارسال به عضویت این نهاد ملل متحد درآمد.

گفتنی است، عضویت کشورمان در این کمیسیون با وجود یکسری تبعیض های اجتماعی، خشونت علیه زنان که قانون آن چندسالی بود که با بی توجهی مواجه شده بود و مواردی از این دست، با انتقاداتی از سوی افراد روبرو شد. با این به نظر می رسد حضور ایران در این مجامع می تواند مفید باشد و کشورمان نیز با توجه به استانداردهای جهانی در این نهاد می تواند خودش را در زمینه هایی همچون توانمندسازی زنان و برابری حقوق زن و مرد قوی تر کند.

کشورها را به دفاع از حقوق زنان تشویق می کنند

زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در خصوص حضور کشورمان در کمیسیون مقام زن به خبرنگار اجتماعی گفت: کشور ما از ابتدای تشکیل کمیسیون مقام زن در آن عضو بوده و همیشه جزو 45 کشور حاضر در آن بوده است.

در سال 2019 کشور ما به طرز غریبی رای نمی آورد . با این حال ما اکنون دوباره به کمیسیون مقام زن برگشتیم و این اولین بار است که در سال 2021 به کمیسیون برگشتیم و در هیئت اجرایی نیستیم، کمیسیون نیز دو سطح دارد که اولی خود کمیسیون و دیگری هیئت رئیسه است. گفتنی است که در سال 2010 کشورمان تلاش کرد تا به هیئت رئیسه برود اما رای نیاورد. با این حال در سال 2015 رای آوردیم و تا 2019 جزو هیئت رئیسه بودیم. بنابراین یکبار هیئت رئیسه بودیم و همیشه عضو کمیسیون بودیم.

وی در خصوص حضور چندساله ایران در این کمیسیون با توجه به اینکه کشورمان عضو سازمان ملل است، افزود: کمیسیون مقام زن یک کمیسیون مشورتی و نظارتی است. زیر مجموعه  شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل محسوب می شود.بیش از 6 دهه است که این کمیسیون سالانه نشست برگزار می کند. انتخاب شدن برای حضور دراین کمیسیون به اینگونه نیست که ارزیابی شود که آن کشورها تا چه میزان حقوق زنانشان را در کشور رعایت می کنند. به طور مثال عربستان از سال 2018 تا 2022 عضو این کمیسیون است، یا افغانستان سال گذشته وارد شد. اینکه ایران الان عضو این کمیسیون شده است مبحث غریب و عجیبی نیست زیرا ایران سال ها است که عضو سازمان ملل است وسال ها هم در همین کمیسیون مقام زن حضور فعال داشته است. بنده 20 سال پیش در جلسات این کمیسیون حضور داشتم ، در آن جلسات مباحث حوزه زنان مطرح می شود و کشورها ترغیب و تشویق به رعایت حقوق زنان در کشورشان می شوند.از مهمترین مباحثی که در این جلسات به بحث و گفت و گو گذاشته می شود ؛موضوع توانمند سازی زنان و برابر جنسیتی است. اتفاقاحضور ایران در این کمیسیون فرصت خوبی برای رشد فضای فعالیت زنان و رسیدن به برابری جنسیتی بهتر در کشور است.کشورهایی که در این کمیسیون حضور دارند سعی می کنند خود را به استانداردهای جهانی که در خصوص حقوق زنان،توانمندسازی زنان و برابری جنسیتی است  نزدیک کنند.در این جلسات سندهای NDG و SDG دو سند بزرگی هستند که در راستای توانمندی زنان و موضوعات مربوط به خشونت علیه آن ها مطرح می شود را بررسی می کنند.

ایران در رعایت حقوق زنان با عربستان و افغانستان قابل مقایسه نیست

نژاد بهرام درباره اثرگذاری ایران در اولین کمیسیونی که با موضوع زنان برگزار شد، ابراز داشت: اولین باری که این کمیسیون برقرار شد در پکن بود که ایران نیز یک هئیت 100 نفره به این اجلاس فرستاد و حضور داشتند. این اتفاق بزرگ جهانی در حوزه زنان بود  در 25 سال گذشته رخ داد. در این کمیسیون تقسیم بندی جغرافیایی وجود دارد به طور مثال  از آسیا باید 10 عضو حضور داشته باشند یا از آفریقا حدود 5 پنج کشور حضور دارند و این ها تقسیم بندی های عمومی هستند و ما نمی توانیم خود را از این تقسیم بندی ها و قاره ای که در آن حضور داریم جدا کنیم .حضور در این کمیسیون ها و اجلاس ها ظرفیتی ایجاد می کند که کشورهایی که در آن عضو هستند و در هیئت رئیسه قرار می گیرند خود را با موضوعات آن بیشتر وفق دهند. برای من انتقادهایی که نسبت به حضور ایران در این کمیسیون وجود دارد عجیب است زیرا می تواند به طور مثال مسیر برابریجنسیتی را سریع تر کند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با ابراز شگفتی از مقایسه و اظهار نظر برخی منتقدان از ورود دوباره ایران به کمیسیون مقام زن سازمان ملل  ابراز داشت: ایران برای رسیدن به نقطه ایده آل برابر جنسیتی و توانمند سازی زنان فاصله زیادی دارد اما اکنون کشور ایران به هیچ عنوان قابل مقایسه با کشوری چون افغانستان و عربستان نیست. در حال حاضر زنان در عربستان باید با اجازه همسرشان در اجتماع حضور یابند و امکان بروز و ظهور کمتری در جامعه می بایند. بنابراین کشورمان علی رغم نقاط منفی در حقوق زنان  اما نقاط بسیار مثبتی هم دارد و طبیعی است که در این کمیسیون حضور داشته باشد. اکنون 6 تن از اعضای شورای شهر تهران را بانوان تشکیل می دهند و 16 نماینده زن در مجلس شورای اسلامی داریم، همچنین حدود 16 درصد از زنان ما شاغل هستند و فعالیت های اجتماعی خوبی بر عهده دارند. علاوه بر این ها حدود 85 درصد از زنان ما تحصیل کرده هستند و این موارد نقاط قوتی است که البته در کنار همه این موارد باز جا دارد که در مسیر احقاق حقوق زنان تلاش در کشور ادامه داشته باشد.

رتبه ایران در شکاف جنسیتی 142 در جهان

زهرا نژاد بهرام با برشمردن مسائل موجود در حوزه زنان گفت: اکنون در موضوع حضانت و خشونت علیه زنان هنوز هم مسئله در کشورمان داریم، در خصوص شکاف جنسیتی نیز رتبه ایران 142 است و انتظار می رود با توجه به شاخص های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، بهداشتی و آموزشی رتبه بهتری داشته باشیم. این موارد مشکلات ماست. بهرحال عضویت ما در کمیسیون مقام زن می تواند مفید باشد و موجب شود تا کشورمان ظرفیت های خودش را به استاندارد های موجود کمیسیون مقام زن نزدیک کند.

دو اثر مثبت حضور ایران در مجامع زنانه بین المللی

وی گفت: به طور کلی حضور ما در مجامع بین المللی دو اثر مثبت دارد: اول اینکه ما خود را به دیگران معرفی می کنیم، مثلاً داشته هایی که هرچند اندک هستند را در حوزه های زنان به بقیه معرفی می کنیم. نکته بعدی نیز آن است که وقتی ما آمار و اطلاعات خود را بیان می کنیم سعی می کنیم با توجه به استانداردهایی که در سطح جهانی تعیین شده و به آن ها رای دادیم خود را نزدیک کنیم. بنابراین حضور ما در این مجامع اثرات مثبتی در داخل و خارج از به بار می آورد.

نژادبهرام به تجربه حضورش در کمیسیون مقام زن در سال 2001 اشاره کرد و گفت: حضور ما در این کمیسیون از همان سال های اول تشکیل ، همواره فعال بوده است. اینجانب چون جزو اولین زنانی بودم که در این کمیسیون شرکت می کردم .نکته ای که لازم به ذکر است آن است که چطور می شود افرادی که خود را مدافع حقوق زنان، مخالفان جمهوری اسلامی و امثالهم معرفی می کنند، وقتی که عربستان و افغانستان عضو کمیسیون مقام زن است، هیچکس اعتراضی نمی کند ولی زمانی که ایران در این کمیسیون عضویت پیدا می کند، تا این حد مورد هجمه قرار می گیرد؟  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 680629 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟