عروس خانم های ایرانی دنبال داماد پولدار نباشید / اینجا مشکلات را بخوانید

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، یکی از مسائلی که زوج‌ ها قبل از شروع زندگی مشترک باید به آن توجه داشته باشند، مساله اقتصادی و انتخاب فردی است که با طرف مقابل در یک سطح اقتصادی باشند. این مساله همواره در زندگی تاثیر‌گذار است و بازتاب‌های فراوانی را به همراه می‌آورد و ممکن است در پاره‌ای از موارد زن و مرد را تا مرز جدایی پیش ببرد.

آمارهای بالای طلاق نشان‌ دهنده این امر است که زن و مرد بدون داشتن آگاهی از سطح درآمد یکدیگر اقدام به انتخاب می‌کنند و بعد از مدتی زندگی به این نتیجه می‌رسند که شرایط اقتصادی نامناسب مانع از احساس خوشبختی می‌شود، از این رو بسیار توصیه می‌شود زن و مرد در یک طبقه اجتماعی قرار داشته باشند تا بتوانند زندگی راحت‌تر و آسوده‌تری را رقم بزنند. نداشتن تفاهم در سطح اقتصادی باعث می‌شود افراد حتی در نگرش‌ها و باورهای خود دچار مشکلات سلیقه‌ای شده و دامنه اختلافات‌شان گسترده‌تر شود، بنابراین توجه به طبقه اجتماعی نیز کمک می‌کند تا افراد زندگی سالم‌تری داشته باشند.

بررسی عوامل شکست

 برخی عوامل در شکست یک ازدواج دخیل هستند و به دلیل رفع نکردن همین عوامل مهم است که افراد احساس می‌کنند به انتهای مسیر زندگی رسیده‌اند و چاره‌ای جز جدایی ندارند. مشکلات مالی و اقتصادی همواره در شروع یک زندگی مشترک دخیل بوده و آسیب‌هایی را به همراه دارد.

دکتر امان‌ا... قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه در این خصوص می‌گوید: برای یک ازدواج سالم و بادوام باید افراد قبل از هر چیز شیوه ارتباط‌گیری با هم را یاد بگیرند و بدانند چگونه با یکدیگر تعامل برقرار کنند. این برقراری ارتباط و گفت‌وگو کردن در برخی مسائل اصلی‌ترین رمز برای رسیدن به خوشبختی است.

اگر زن و مرد از مهارت‌های ارتباطی بهره لازم را ببرند، برای حل و فصل اختلافاتشان جدایی و طلاق را انتخاب نمی‌کنند، بنابراین می‌توان گفت گفت‌وگو باعث رشد و ترقی یک زندگی تازه شکل گرفته می‌شود، اما یکی از مسائلی که همواره زنان و مردان را به جدایی و طلاق هدایت می‌کند، مشکلات مالی و نداشتن توانایی یاری رساندن به یکدیگر در این شرایط است. بحران‌های مالی و اقتصادی بیشترین فشار را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند و زمینه را برای شکست مهیا می‌سازد. برخی زوج‌ها کنار آمدن با مشکلات مالی را سخت و دشوار تلقی می‌کنند، در صورتی که نیازمند مدیریتی صحیح است.

غرق در مادیات

این جامعه‌شناس در ادامه می‌گوید: در یک ازدواج ممکن است یک فرد غرق در مسائل مادی و اقتصادی شود و به دیگر جنبه‌های ازدواج اهمیتی ندهد که همین امر موجب شکست در ازدواج خواهد شد. درست است که اهمیت دادن به مقوله مالی و اقتصادی مهم است، اما نمی‌توان تمام زندگی را فقط از همین یک زاویه نگاه کرد. در حقیقت ثروت و دارایی یکی از اصولی است که همیشه افراد در انتخاب همسر به آن اهمیت می‌دهند و برخی افراد هنگام ازدواج توجه ویژه‌ای به این مساله دارند و هدف و انگیزه اصلی‌شان از ازدواج پرداختن به همین یک نکته است. برخی از زوج‌ها تصور می‌کنند تشکیل خانواده و زندگی مشترک بر اساس ثروت است و از این طریق می‌توانند به همه اهداف والای خود دست پیدا کنند، از این رو گمان می‌کنند ازدواج و خوشبختی در زندگی فقط از طریق دستیابی به ثروت میسر می‌شود، بنابراین علت اصلی اینکه فرد به جدایی و طلاق فکر می‌کند همین انتخاب نادرست گزینه‌های ازدواج است، زیرا ثروت را یکی از معیارهای اصلی می‌پندارند.

2 طبقه متفاوت اقتصادی

دکتر قرایی‌مقدم در ادامه به سطح اقتصادی خانواده‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: زن و مرد در زندگی مشترک و تشکیل خانواده نباید از دو طبقه اجتماعی مختلف باشند، یعنی باید وضعیت مالی دو خانواده برابر بوده و تفاوت‌های چندانی نداشته باشند، زیرا اقتصاد و کسب درآمد در خانواده فقط به وضعیت مالی مربوط نمی‌شود، بلکه نوع نگرش، ‌باورها و... خانواده‌ها را نشان می‌دهد و حتی این طبقه اجتماعی و اقتصادی نیز در عملکرد افراد نسبت به مواجه شدن با مشکلات زندگی نیز تاثیرگذار است، بنابراین زوج‌ها هنگام انتخاب همسر باید به مساله طبقه اقتصادی نیز توجه داشته باشند، پس می‌توان نتیجه‌گیری کرد یکی از ارکان اصلی ازدواج بعد از معیارهای دیگر سطح اقتصادی دو خانواده است.

البته نمی‌توان گفت افراد پولدار زندگی تضمین شده‌ای دارند، بلکه تناسب وضعیت اقتصادی است که زندگی را مهیا می‌کند و استفاده درست از پول در خانواده مهم است. این جامعه‌شناس بیان می‌کند: افراد می‌توانند در جلسات خواستگاری به میزان تناسب اقتصادی پی برده و این امر را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. میزان درآمدی که زندگی یک فرد را اداره می‌کند، بسیار مهم است و دو طرف این ارتباط باید از میزان درآمد و وضعیت مالی یکدیگر آگاه باشند و اگر نظر یکی از طرفین به مادی‌گرایی و تجمل‌گرایی باشد.

این فرد باید این مساله را مورد بررسی قرار دهد که مادیات لازم است، اما فاکتور اصلی به شمار نمی‌رود و نباید پایه خانوادگی را بر سطح درآمد ساخت، حتی در مواردی دیده شده است که زوج‌های بسیار پولدار و ثروتمند در پاره‌ای از مسائل با همسران خود مشکل دارند و نمی‌توانند احساس رضایتمندی از زندگی‌شان داشته باشند، بنابراین نمی‌توانند راحت با هم زندگی کنند.

این جامعه‌شناس در ادامه به ویژگی‌های رفتاری افراد اشاره می‌کند و می‌گوید: گاه دیده می‌شود یکی از زوج‌ها ولخرج بوده و طرف مقابل به اصطلاح خسیس است، از این رو تفاوت در خرج کردن هزینه‌های خانواده نیز همیشه مساله‌ای بوده که از سوی برخی زوج‌ها عامل اختلاف به شمار می‌رود، بنابراین تناسب در رفتارهایی که مربوط به خرج کردن می‌شود نیز باید قبل از ازدواج مورد تایید قرار گیرد و افراد نسبت به هزینه کردن در زندگی آگاه باشند.

بررسی‌ها و مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد اغلب زوج‌هایی که خیلی زود طلاق و جدایی را انتخاب می‌کنند، فقط در جلسه خواستگاری به مساله درآمد و سطح اقتصادی توجه داشته‌اند و از دیگر فاکتورهای مهم زندگی غافل مانده‌اند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 671821 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟