70درصد تالاب های کشور از دست رفت/ تجاوز گسترده به زیستگاه های پرندگان

میانکاله دو سال است که با سم بوتولیسم دست به گریبان است و هزاران میهمان این تالاب براثر مسمومیت جان خود را از دست داده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 20 هزار پرنده در میانکاله تلف شدند. این فاجعه مختص امسال نیست و سال گذشته نیز هزاران پرنده در این منطقه تلف شدند. پرندگان مهاجر میانکاله گونه های نادر جهانی هستند که هر ساله آبان مهمان این تالاب می شوند و اسفند از سر سفره میانکاله به کشورهای خود می روند. 7 ماه فرصت وجود داشت تا تالاب میانکاله را از مرداب مرگ بیرون بیاوریم. اما امسال دوباره پرندگان یکی بعد از دیگری تلف شدند و گمانه زنی ها درباره بوتولیسم بودن علت مرگ یا وبای پرندگان مطرح شد و هنوز به دنبال مشکل هستند. چرا در یک سال اخیر برای برطرف کردن این مشکل اقدامی صورت نگرفت؟

حسین آخانی، کارشناس محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال پاسخ داده و تاکید کرد: بفرمایید در این 40سال چه کاری انجام داده ایم چه برسد به این یکسال اقدامی انجام شده است. ما مواجه هستیم با یک سازمان محیط زیستی که فاقد دوراندیشی، امکانات و نیروهای متخصص است. البته نه تنها سازمان محیط زیست، بلکه تمام دولت به محیط زیست توجه ندارند. بنابراین امکان این که بتوانید برنامه ریزی دقیقی در این زمینه ها انجام دهید وجود ندارد.

پرندگان غریزی به میانکاله می آیند

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود آلودگی پرنده ها دوباره به زیستگاه می آیند؟ گفت: این کاملا عادی است. پرندگان براساس غریزه و عادت زیستگاهی را انتخاب می کنند و زمان بسیاری می برد که آنها متوجه شوند که این زیستگاه آلوده است و باعث مرگ آنها می شود. همه ما از سازمان محیط زیست و دولت انتظار داریم اما در عمل اتفاقی نمی افتد و ریشه مشکل باید حل شود. نه این که بگوییم پرندگان نباید به آنجا بیایند.

تجاوز به زیستگاه پرندگان در تمام کشور

حسین آخانی در پاسخ به این سوال که چرا تدبیری برای از بین رفتن مسمومیت نمی شود؟ تاکید کرد: نمی توانم بگویم که چرا تدبیری نمی اندیشند. شاید این موضوع اولویت نیست و وقتی اولویت نباشد این اتفاقات می افتد. به زیستگاه پرندگان در تمام کشور تجاوز شده یا در اثر انواع و اقسام دخالت ها از بین رفته اند. جاهایی که زیستگاه نداریم با شکار بی روی روبرو هستیم. در شرایط فعلی نمی توانم انتظار داشته باشم این دولت که مسائل محیط زیست در اولویت کارش نیست اقدامی انجام دهد.

تالاب های مرکزی کشور خشک شده اند

عضو هیئت علمی دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که مشخص هست چقدر از زیستگاههای کشور از بین رفته است؟ تاکید کرد: آمار دقیقی از این موضوع در دست نیست. اما می توان گفت تقریبا هیچ رودخانه ای نیست که تخریب نشده باشد و آب آن در اثر سدسازی یا حاشیه رودها براثر دخالت های دیگر دچار اختلال نشده باشد. تقریبا می توان گفت بیشتر تالاب های مرکزی کشور خشک شده اند. ما چیزی حدود 70درصد تالاب های کشور را از دست داده ایم. طبیعی است که زیستگاه پرندگان از بین می رود.

این کارشناس محیط زیست افزود: وقتی اجازه می دهیم که پساب فاضلاب آلاینده وارد رودخانه ها شود بر زیست مندان آن زیست بوم تاثیر می گذارد. بنابراین نمی توان گفت که فقط مسئله میانکاله است. در یکی از بهترین تالاب ها یعنی انزلی با حجم بسیار بالای فاضلاب هستیم که وارد آن تالاب می شود و آن را به شدت آلوده کرده و تالاب انزلی با مشکلات زیست محیطی بسیار زیادی مواجه است.

لزوم جذب نیروی متخصص در دولت بعد

حسین آخانی در پاسخ به این سوال که اولین قدم دولت های بعدی برای حیات وحش چیست؟ گفت: دولت روحانی که فکر می کردیم محیط زیستی است اینگونه عمل کرد. من نمی دانم دولت بعدی به محیط زیست معتقد است یا خیر. ولی مسئله این است که دولت باید اقتدار سازمان محیط زیست را از نظر قدرت، امکانات مالی و نیروی تخصصی ارتقا دهند تا در مقابل اتفاقاتی که می افتد برنامه داشته باشند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 667173 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟