بیکاری عام در بازار کار ایران/ نبود تشکل برای حمایت از کارگران منازل و ساختمان ها

کارگران شاغل در منازل با شیوع کرونا با تهدید بیکاری مواجه شدند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کارگران و نظافتچی های منازل از جمله اقشار آسیب دیده از ابتدای شیوع کرونا هستند. این افراد علاوه بر مشکلات مربوط به بیکاری، از بهره مندی از خدمات بیمه ای به دلیل نبود هیچ گونه تشکل و انجمن مخصوص خود با دشواری هایی روبرو هستند.

علیرضا حیدری، دبیر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در مورد مشکلات کارگران منازل و نظافتچی ها به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: همه مشاغلی که به نوعی ادامه فعالیت شان با شیوع کرونا تعطیل شد، مشمول بیکاری شدند. اینکه این کارگران کجا رفتند و به چه شغلی مشغول شدند معلوم نیست زیرا نوع فعالیتی که این افراد دارند به گونه ای است که معلوم نمی شود چه مهارت هایی دارند و بعد از بیکاری به چه شغلی مشغول می شوند.

انتقاد از نبود تشکل ویژه کارگران شاغل در منازل

حیدری با تاکید بر این که علی رغم بیکار شدن عده زیادی از افراد بواسطه کرونا، تعدادی از کارگران نیز صاحب شغل و درآمد شدند، ابراز داشت: اکنون آماری از بیکار شدن کارگران منازل و یا نظافتچی ها در قبل و بعد از شیوع کرونا وجود ندارد. از آن جایی که هیچ تشکل مشخصی نیز برای کارگران منازل وجود ندارد، نمی توان آمار فعالیت این کارگران و این که الان در چه وضعیتی به سر می برند داشته باشیم.

این فعال کارگری در تشریح وضعیت بیمه ای و حمایتی از کارگران گفت: آن هایی که کارهایی تحت عنوان سرایداری انجام می دهند و ساختمان محل کارشان دارای هیئت مدیره است، بر اساس قوانین موجود در تامین اجتماعی و قانون کار، مشمول قانون کار می شوند و از مزایای خود بهره مند می شوند. با این حال کارگران خدمت رسان در منازل و شرکت ها دارای تشکل خاصی نیستند و لازم است تا مانند برخی حوزه های دیگر صاحب تشکل شوند تا از حمایت های ارگان ها بهره مند گردند.

لزوم بهره مندی از خدمات کارگری

علیرضا حیدری در خصوص ایجاد تشکل های کارگری برای کارگران فعال در ساختمان ها و منازل ابراز داشت: اگر بشود این کارگران را تجمیع کرد و برایشان انجمن صنفی تشکیل داد، اقدامی نیک است اما با توجه به این که معمولاً این افراد از یکدیگر کمتر با خبر هستند و آشنایی چندانی با یکدیگر ندارند اقدامی دشوار است. با این حال اگر بتوان در جهت احقاق حقوق این افراد انجمن یا تشکلی تشکیل داد، می تواند اقدامی ضروری به حساب آید و این افراد می توانند در طول اشتغال از حقوق کار و مزایای مربوط به تامین اجمتاعی بهره مند شوند.

وجود بیکاری عام در بازار کار ایران

حیدری با اشاره به این که کرونا مشاغل متعددی را در جامعه در معرض خطر قرار داده است، گفت: افرادی که به تمیز کردن خانه ها و ساختمان ها می پردازند ممکن است به صورت پاره وقت این کار را انجام دهند و مانند بسیاری از کارگران در مشاغل دیگر، با شیوع کرونا شغل خود را از دست داده اند. به نظر می رسد نهادی غیر از نهاد های دولتی نمی تواند از این افراد حمایت کند. اکنون در خصوص صندوق بیمه بیکاری هم تنها کسانی از این حمایت ها می توانند استفاده کنند که مشمول استفاده از این قانون باشند وگرنه به کسانی که به هر دلیلی اعم از بیمه شدگان غیراجباری نمی توانند از این بیمه استفاده کنند.

دبیر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه گفت: به نظر می رسد بیکاری عامی در بخش اشتغال رسمی و غیررسمی در بازار کار ایران اتفاق افتاده که بر کسی پوشیده نیست و پوشش حمایتی از کسانی که در دوران کرونا آسیب می بینند بر عهده دولت هاست. این دولت ها هستند که باید سازوکار چگونگی پوشش هزینه های این افراد را در نظر بگیرند و پرداخت کنند. اکنون بیمه به کسانی که بیمه بیکاری پرداخت می کند هم با مشکل مواجه شده و به کسانی بیمه بیکاری می دهد که 3 درصد حق بیمه توسط کارفرمایان شان پرداخت شده باشد و جنس بیمه اشتغال شان نیز از نوع بیمه اجباری باشد. همچنین در همین دوره هم این صندوق به دلیل حجم زیاد مراجعه کنندگان که خارج از عرف و رویه معمول بوده است با تعداد زیادی متقاضی مواجه شده که همه کسانی که شناسایی کردند، صندوق با کمبود منابع نقدی روبرو شد و از محل صندوق توسعه ملی حدود 5هزار میلیارد تومان برای این امر اختصاص داده شد تا این حوزه پوشش داده شود.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 658937 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟