دستگاه شناسایی انواع کرونا وارد ایران شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی از نکاتی که توانست ویروس کرونای انگلیسی را به جهانیان بشناساند بررسی روند ویروس کرونا در انگلیس بود. در مسیر تحقیقات بر روی ویروس ها انگلستان به تغییر حالت ویروس کرونا دست پیدا کرده و این ویروس به کرونای انگلیسی مشهور شد. سرعت ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی 71درصد افزایش یافته و علائم آن نیز شدید تر شده است. سید علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به صراحت اعلام کرد: "نقطه معیوب کشور این است که پایشی بر ویروس های ایران نداریم. برنامه ای که انگلیس شروع کرده و 10درصد موارد مبتلا به کووید-19 را بررسی کرده و اطلاعات خوبی به دست آورده اند. ما از این نظر در ایران بسیار ضعیف هستیم و اطلاعاتی نداریم."

تحریم ها چگونه سلامت ایران را تهدید می کند؟

این در حالی است که به گفته ویروس شناسان هر چقدر ویروس در جوامع گردش داشته باشد، رفتارش را تغییر می دهد. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال که چرا ویروس ها در ایران بررسی نمی شوند؟ به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: NGS دستگاهی که باید برای این مهم استفاده کنیم. اما این دستگاه آمریکایی است و به دلیل تحریم ها به ایران داده نمی شود.

وی با تاکید بر این که دستگاه آمریکایی است، افزود: چند سال پیش این دستگاه را برای آزمایش های ایدز خریداری کردیم اما با شدت تحریم ها، شرکت آمریکایی کارتریج آن را به ایران نمی دهد.

دستگاهی که به ایران قرض داده شد

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال که نمی توانیم این دستگاه را از طریق سازمان جهانی بهداشت وارد کنیم؟ تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت در این شرایط می خواهد هر کشوری در بررسی ویروس موفق باشد. در نتیجه این دستگاه را به ایران قرض داده و به ایران وارد شده است. دستگاه NGS در اختیار بخش ویروس شناسی دانشگده بهداشت قرار گرفته است.

دانش علوم را داریم اما تجهیزاتش نیست

مینو محرز با تاکید بر این که دستگاه NGS از سوی سازمان جهانی بهداشت به ایران قرض داده شده است، گفت: نمی شود با این همه بیمار نتوانیم توالی ویروس را به صورت مداوم رصد نکنیم. اما جدیدترین دستگاه که می تواند سریع تعداد زیادی توالی ویروس ها را بررسی کند آمریکایی است. در حال حاضر در انگلیس و کشورهای اروپایی نیز در حال ساخت این دستگاه است. در ایران دانش استفاده از بسیاری از علوم را داریم اما تجهیزات آن را نداریم. امیدواریم به زودی این دستگاه راه اندازی شده و توالی ویروس ها در ایران مورد بررسی قرار گیرد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 643310 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟