صدور شناسنامه برای 11 کودک دورگه بی شناسنامه در ایران تا 28 دی ماه

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سال 99 با وجود شیوع بیماری کرونا در جهان و مشکلات اقتصادی که در اثر عوامل مختلفی به وجود آمد اما برای کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی سال خوبی بود چرا به هویت و شناسنامه رسیدند.

مهدی محمودی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا موضوع صدور شناسنامه برای کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی را تشریح کرد. او در پاسخ به این سوال که مشکلاتی که در اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی وجود دارد چیست؟ گفت: در حال حاضر، مشکل و مانع اساسی در اجرای قانون و آیین نامه وجود ندارد و با تهیه و ارسال «شیوه نامه هماهنگی در اجرای آیین نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با مردان غیرایرانی» بسیاری از ابهامات موجود رفع شده است و دستگاه های ذیربط با ملاک عمل قرار دادن آیین نامه و شیوه نامه مذکور اقدامات مربوط به آن را انجام می دهند.

اسناد هویتی مادر ملاک عمل است

وی با بیان این که اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از طریق مکاتبه و حتی تماس تلفنی با نمایندگان دستگاه های دخیل و استانداری ها، پاسخگوی ابهامات احتمالی در اجرا است، افزود: ابهامات صدور شناسنامه با مکاتبه صورت گرفته با سازمان ثبت احوال کشور مرتفع شد. همچنین اسناد سجلی مادر ملاک عمل بوده و در صورت ادعای بر ایرانی الاصل بودن مادر باید از طریق مراجع قضایی این ادعای خود را اثبات نمایند.

اثبات ازدواج شرعی

به گفته مهدی محمودی؛ با وجود این و با توجه به شرایط کرونایی کشور، شاید فرآیندهای معمول انجام کار توسط دستگاه های ذیربط با توجه به محدودیت های به وجود آمده اندکی زمان بر شود، اما کار با جدیت دنبال می شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور اظهار کرد: یکی از مشکلات پررنگ در ارائه شناسنامه به کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، کامل نبودن مدارک مادران ایرانی است. این مشکل اصلی ترین مانع پیشرفت کار و ادامه رسیدگی به درخواست ها محسوب می شود. در برخی از استان ها در خصوص رسیدگی به درخواست های افراد در اثبات ازدواج شرعی، و... بر اساس آیین نامه و استعلام از ادارات اتباع استان ها و مرکز نیز در برخی موارد موجب طولانی شدن فرایند می شود.

تست دی.ان.ای کودکان بی شناسنامه

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به محدودیت ها و شرایط شیوع کرونا تستهای دی.ان.ای چگونه انجام می شود؟ تاکید کرد: انجام تست دی.ان.ای در موارد استثنا و با حکم مرجع قضایی برای اثبات نسب و تعلق فرزند به والدین انجام می شود و الزاما برای همه افراد مادر ایرانی از این روش برای اثبات نسب از طرف دادگاه استفاده نخواهد شد. ولی در صورت تشخیص مرجع قضایی آزمایش های ای.ان.ای به عنوان تنهاترین و آخرین راه حتماً باید انجام گردد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور به این سوال که با توجه به اینکه صدور کارت ملی به مشکل خورده و هولوگرام آن در کشور وجود ندارد برای کارت ملی این کودکان چه اقدامی صورت گرفته است؟ پاسخ داد: وقتی صدور کارت ملی برای بخشی از ایرانیان - که هنوز برایشان کارت ملی صادر نشده است - به خاطر تحریم و غیره، فعلاً با مشکل مواجه شده است، بدیهی است کسانی که تازه تابعیت ایران را کسب کردند نمی توانند از این قاعده مستثنا باشند.

مادران مدارک خود را تکمیل کنند

مهدی محمودی در پاسخ به این سوال که چرا فقط یک شناسنامه صادر شده است و تا پایان سال چند شناسنامه برای این کودکان صادر می شود؟ تاکید کرد: تاکنون  شناسنامه های زیادی در سراسر کشور برای فرزندان مادر ایرانی صادر شده است. به عنوان مثال، 11 شناسنامه تا تاریخ 28/8/99 برای فرزندان مادر ایرانی صادر شد و مراسم نمادین تحویل آن به دو نفر از فرزندان مادر ایرانی و پرستار و شهید راه سلامت کشور بودند، برگزار شد و گفتنی است که پدرانشان عراقی و پزشک جراح هستند. مسلما آمار کنونی بیشتر از این است و سقف و کفی برای این کار مشخص نشده است. بلکه هر مادر ایرانی که بتواند زودتر مدارک خود را تکمیل و تحویل مراجع ذیربط بدهند، دستگاه های ذیربط به سرعت فرایندها را انجام خواهند داد. ولی در صورت نقض مدرک و ضرورت رجوع مادر ایرانی و والدینش به مرجع قضایی برای اثبات زوجیت، نسب و... احتمالاً این فرایند اندکی زمان بر خواهد شد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 634447 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟