زندگی در شرق هورالعظیم قربانی چاه های نفتی / شرکت نفت به تعهدات خود در هورالعظیم پایند نیست

هورالعظیم – خشک | به تازگی یکی از کاربران اینستاگرام تصویری از تالاب هورالعظیم منتشر کرد و در این کلیپ نشان داد که بخش وسیعی از هورالعظیم به دشتی از علفزار خشک تبدیل شده است. این تصویر کنار اظهارات منتشره در جراید کشور از اوضاع و مدیریت نابسامان هورالعظیم خبر می دهد. از هورالعظیم به عنوان ترموستات طبیعی منطقه یاد می کنند که در صورتی خشک شدن، بحران ریزگردها را ایجاد می کند. هورالعظیم در چه وضعیتی قرار دارد؟ چه عواملی سبب وضع نامطلوب در هورالعظیم شده اند؟ اگر عوامل مخرب هورالعظیم مدیریت نشوند، چه سرنوشتی انسان ها و گونه های جانوری دیگر را تهدید می کند؟

اسماعیل کهرم، بوم‌شناس، فعال محیط زیست و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی، در گفتگو با رکنا، به حواشی مربوط به هورالعظیم پرداخت.

کهرم

به گزارش خبرنگار اجماعی رکنا، کهرم گفت: حداقل در ارتباط با قسمتی از هورالعظیم که در خاک ایران قرار دارد می توان گفت که ما از هیچ جفایی دریغ نکردیم تا این تالاب نابود شود. بطور نمونه چاه های نفتی که حفر شدند و سبب نابودی این تالاب می شوند. البته نابودی هورالعظیم مساوی خشک شدن آن در فصل تابستان نیست. به طور کلی هورالعظیم یک تالاب فصلی است و انتظار داریم که فصل مناسب لبریز شود و در فصل نامناسب حتی شعله ور شود. مسئله اصلی که زیست بوم آن را به خطر می اندازد نفت است.

حق آبه هورالعظیم را ۱۱ سد ترکیه بر دجله و فرات کاهش داد

این بوم شناس ایرانی بیان کرد: علت اصلی ویرانی، نفت است اما نه تاحدی که بخواهیم از حق آبه و عدم تخصیص مناسب آن صرف نظر کنیم. میزان این حق آبه بویژه از ناحیه دجله و فرات کاهش پیدا کرده است. در واقع کشور ترکیه با تاسیس ۱۱ بند سد از واریز شد ابهای این دو رودخانه به هورالعضیم جلوگیری کرده است. بنابراین طبیعی است که در فصلی که کمترین بارش را دارد، شاهد خشک شدن هورالعظیم باشیم. اما این کاهش حق آبه در مقایسه با تخریبی که نفت ایجاد می کند، چشم گیر نیست.

زندگی در شرق هورالعظیم قربانی چاه های نفتی شده است

کهرم گفت: ایران در تمام شرق هورالعظیم چاه نفت تاسیس کرده است. آب در این قسمت آلوده شده است. در آن منطقه نفت حتی وارد زمین ها و چاه های کشاورزی مردم شده است، تالاب به مراتب بیش از چاه های آن ها از نفت متاثر شده است. چراکه در تالاب کسی مدعی و شاکی و ناظر نیست و رهاسازی فاضلاب نفتی آنجا بی دردسرتر است. نفت همه جا ضد زندگی است و جز برای شهرهای ما مفید نیست. در این تالاب هم هرجا نفت جاری شده است مرگ و نقمت حاکم است. شما آنجا شاهد انقراض گونه های جانوری هستید و آنجا شاهد هستید که خساراتی به خاک و آب وارد می شود که سخت است تصور کنیم دوباره به حالت اول بازگردد.

مسئولین هوای هم را دارند وگرنه نفت هیچ تعهدی را ایفا نکرد

این بوم شناس درواکنش به اظهار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، مبنی بر اینکه شرکت نفت به تمام تعهدات خود در قبال هورالعظیم عمل کرده است، پاسخ داد: کجا شرکت نفت به تعهداتش عمل کرده است؟ تعهد در هر جا که استخراج نفت صورت می گیرد این است که اگر نفت یا فضولات آن به محیط زیست نشر پیدا کرد، سیستم های پایشی ایجاد شود که نگذارد اثری از سموم در محیط باقی بماند.  تعهد این است که نگذارند اما اگر چنانچه شد تصویه صورت بگیرد. شرکت نفت در پالایشگاه های اصلی خود در کشور اینکار را نکرده است چه برسد به هورالعظیم. بسیار مشهود است که فلزات سنگین مانند جیوه و کادمیوم و .. در آب و چاه کشاورزی مردم حتی بر برگ باغات آنها منتشر شده است و دیده می شود.

زمین های دایری که با بی تفاوتیِ شرکت نفت بایر شدند 

وی افزود: شرکت نفت در هر جا که پالایشگاه و چاه تاسیس کرده است، بی تفاوت آب شور را بر بستر باغات و زمین های دایر و بایر پخش کرده است. کم نبودند زمین های سبزی که به دلیل این اقدامات سیاه شده اند. هورالعظیم که جای خود دارد شما ببینید بر سر خلیج فارس چه آمده است. این اظهارات اساسا بی پایه است و شرکت نفت پدر لات و عرق خوری و چاقوکشی است که چون نان ۸۰ میلیون فرزند خود را می دهد، صدای آنها هم در نمی آید و تمکین می کنند. وگرنه به هیچ عنوان صلاحیت اخلاقی ندارد. این پدر لاابالی و پولدار که شرکت نفت است، هرجا رفت تسخیر کرد و ویران کرد. براحتی در خلیج فارس کنار اسکله های نفتی قشاء ۱۵ سانتی نفت را روی آب دیده می شود. خلیج فارس را شرکت نفت آلوده کرد. نه خلیج فارس که هرجا که پا گذاشت همین بود.


خوزستان را خشک کردیم و عبرت برای ریزگرد در جهان شدیم

کهرم در پایان گفت: هر هکتار جنگل، هفت و نیم تن ریزگرد را جذب می کند. این یک استاندارد علمی است. اهواز و گرداگردش پر از جنگل هایی بود که مانند هورالعظیم خشک شدند. بنابراین ما گرفتار ریزگرد شده ایم. در واقع ما عبرت دنیا شدیم.  در واقع تا قبل از هورالعظیم و تخریب های خوزستان، کمتر کسی در دنیا می توانست تصور کند که ریزگرد می تواند به سیستم های کامپیوتری نفوذ کند و آن ها از کار بیاندازد. این را به سبب اقدامات ما در دنیا و با مثال خوزستان امروز تدریس می کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 597096 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟