آرزوهای دختر مکانیک تهرانی در دنیای آچار و روغن / این درست ترین انتخاب من است  + فیلم
حجم ویدیو: 54.25M | مدت زمان ویدیو: 00:06:27

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، صدف عطایی را امروزها "عطا" صدا می کنند. مدرک کارشناسی ارشد محیط زیست و آمایش سرزمینی دارد ولی می گوید با اینکه همه می گفتند در فعالیت محیط زیستی موفق هستی ولی حال روحم آنجا خوب نبود. برای همین شغل های مختلفی را امتحان کردم و آخر رسیدم به مکانیکی. همان روز اول که برای کارآموزی وارد این گاراژ شدم نامم تغییر کرد. صدف شد عطا . نه برای اینکه فضای گاراژ دنیایی مردانه است ، برای اینکه همکارانم راحت تر صدایم کنند. مکانیک نشده ام که بگویم زن ها هم می توانند ، اینجا آمدم چون فکر می کنم اینجا جای من است و شغلم باید همین باشد که الان هست... اینجا روحم شاد است و خودم سرزنده...

صدف عطایی در حال کار کردن و تعمیر خودروهای گاراژ  به سوالات ما پاسخ داد و چنین گفت که در ادامه می خوانید:

در گاراژ  به چه اسمی صدایت می کنند "صدف" یا ؟

عطا

چرا  عطا ؟

وقتی وارد کار مکانیکی شدم برای اینکه همکارانم  بتوانند بدون انکه معذب شوند مرا صدا کنند، خودم اسم عطا را انتخاب کردم ، اول فامیلم عطایی است و عطا که صدایم می کنند برایم آشناست و برای آنها راحت .

چی شد که فکر کردی باید مکانیکی خودرو شوی؟

بعد از پایان دانشگاه به دنبال همان رشته ای رفتم که تحصیل کرده بودم ، آنجا موفق بودم ولی حال روحم خوب نبود. انرژی خوبی نداشتم و حس می کردم باید شغلم را انتخاب کنم ، شغلی که روحم را شاد کند . شغل های مختلفی را امتحان کردم . 15 شغل مختلف و در نهایت اینجا در این گاراژ به همان شادی روحم رسیدم و فکر می کنم رسالتم اینجا است .

پدر و مادر چکاره هستند؟

پدر بازنشسته بانک هستند و  مادر معلم بودند که الان بازنشسته آموزش و پرورش هستند. هیچ کدام مانع کارم در مکانیکی نشدند و با اینکه رشته دیگری را خوانده بودند وقتی متوجه شدند اینجا و در این مکان حس خوبی برای ادامه و رشد و یاد گرفتن دارم حتی مشوقتم هم شدند.

فرزند چندم هستی؟

سوم، دو خواهر بزرگتر دارم که یکی از آنها مددکار علوم اجتماعی و دیگری معمار است.

تا حالا عاشق شدی؟

بله، اصلا مگر می شود که آدم عاشق نشود . البته جنس عشق متفاوت بوده و می تواند هرچیزی اعم از شخص، کار و حتی خود آدم و رسالت او باشد.

ازدواج کردی؟

خیر

در چه رشته ای تحصیل کردی و تا چه مقطعی ؟

کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست گرایش ارزیابی و آمایش سرزمینی

چه شد  از آمایش سرزمینی به مکانیکی رسیدی؟

به راحتی! البته این شوخی بود. شاید اگر آموزش و پرورش کشور مسیر درستی در تشخیص خلاقیت ها ، علایق ، ... دانش آموزان آموزان طی می کرد از ابتدا مسیر مشخصی داشتم و زودتر به اینجا می رسیدم  چرا که خیلی از ما انسان ها از ابتدا  نمی دانیم چه چیزی را دوست داریم و شغل مناسب با روح و توان و خلاقیت ما چیست و  وارد شغل هایی می شویم یا مسیر تحصیلی پیش رویم  که بعد از سالها تازه می فهمیم که اشتباه کرده ایم و حتی شاید دلیل این آمار بیکاری بخشی به این کمک نکردن آموزش و پرورش و ضعف در هدایت تحصیلی و شغلی است.

من نزدیک 15 شغل متفاوت را امتحان کردم تا آخر به این نتیجه رسیدم که مکانیکی آنچیزی است که من به آن علاقه دارم....

الان چقدر در فضای تعمیر خودرو تبحر پیدا کردی؟

با کارکرد موتور ماشین، گیربکس معمولی و دنده ای به طور کامل آشنا هستم. البته هم اکنون فقط برروی ماشین های سواری ایرانی کار می کنم چراکه برای ماشین های خارجی باید دو سال از تعمیر ماشین های ایرانی بگذرد.

اعتماد مردم به یک زن مکانیک و تحویل خودروهایشان برای تعمیر چگونه است ؟

هنوز نیز اعتماد مشتریان جلب نشده و وقتی پا به گاراژ می گذارند با نگاه عجیب و غریب و قضاوت وارد می شوند و حتی شاکی هستند از اینکه من برروی خودرو هایشان کار می کنم. خیلی ها علنی می گویند که ما دوست نداریم این خانم برروی ماشین ما کار کند و....

برای محیط هایی مثل گاراژها یا تعمیرگاه ها جنسیت زن اصلا انگار تعریف ذهنی برای جامعه نشده است چه برسد به اینکه یک مکانیک زن بخواهد در این محیط حضور داشته باشد البته من قبلا در کار محیط زیست به شدت موفق بودم و مقالات زیاد و کتاب داشتم اما دیدم که وضعیت محیط زیست آنچیزی که من می خواهم نیست بنابراین فکر کنم شکست خوردم و تصمیم به تغییر  زندگیم گرفتم . در حال حاضر فکر می کنم مکانیکی رسالت من است .

 

هر کسی برای کلمه رسالت معنایی در زندگی دارد ، معنایش در زندگی صدف عطایی ؟

 

کلمه رسالت نقشی است که هر آدم باید در زندگی اش در دنیا بازی کند و بعد از این جهان برود. پیدا کردن رسالت کار سختی است. من روزی به دنبال یک شغل بودم و دریافتم که آن شغل رسالت من است.

حقیقت این است که برای روح آدم ها جنسیت تعریف نشده و زمانی که من به دنیا آمدم این مسئله که زن نمی تواند مکانیک شود وجود نداشته بلکه این تفاوت ها را انسان ها گذاشته اند. ما زنان نیز می توانیم آزاد باشیم و در فضای رویاهایما پرواز کنیم و به آنها برسیم . بنابراین من آمده ام با تمام لطافت های درونم مکانیکی کنم. البته بعضی وقت هاکه نمی توانم پیچ تخلیه را باز کنم به اینکه چرا در اینجا هستم فکر می کنم و حتی گریه ام می گیرد اما یک حسی به می گوید که اینجا همان جایی است که باید حضور داشته باشم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 562695 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟