نقش ۲۳ درصدی اتباع خارجی در سرقت های امسال

به گزارش رکنا، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان بیان کرد: با وجود این که ۱۰ درصد جمعیت استان را اتباع بیگانه تشکیل می دهند، ۲۳ درصد از سرقت های استان در ۴۰ روز ابتدای امسال توسط اتباع بیگانه انجام شده است. به منظور مقابله قانونی با این پدیده، برخورد متناسب و ویژه با جرایم این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

قاضی مهدی بخشی در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با موضوع سرقت ادامه داد: در زمینه پیشگیری از وقوع سرقت باید براساس اولویت بندی اقدام شود، بنابراین برخورد متناسب و ویژه با سرقت های انجام شده از سوی اتباع بیگانه، پیشگیری از سرقت کابل و سیم و  سرقت از منزل به عنوان اولویت های اصلی و سه گانه دستگاه قضایی و فراجا در استان کرمان تعیین شده است.

وی یادآور شد: از مجموع سرقت های انجام شده در 40 روز ابتدای امسال، ۲۴ درصد مربوط به سرقت سیم و کابل و ۱۳ درصد مربوط به سرقت منزل بوده است.

مدعی العموم در استان کرمان با اشاره به این که راه اندازی کمپ کبوترخان در کاهش سرقت ها بسیار موثر خواهد بود، تصریح کرد: در این زمینه قول مساعدی از سوی مجموعه اجرایی استان داده شده که باید در اجرای آن تسریع شود، زیرا با انتقال معتادان متجاهر به این کمپ و نگهداری و درمان این افراد بر اساس چارچوب های علمی و قانونی می‌توان زمینه اصلاح آن ها را فراهم و از تکرار جرم توسط این افراد پیشگیری کرد.

بخشی تصریح کرد: بسیاری از دستگاه ها در پیشگیری از سرقت وظایفی را برعهده دارند، اما فراجا و دستگاه قضایی در این زمینه احساس تنهایی می کنند، اگر چه ما وظیفه خود را ترک نمی کنیم و با قاطعیت به اقدامات خود ادامه می دهیم، اما انتظار داریم دستگاه های مربوط نیز به وظایف قانونی خود عمل کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز اظهار کرد: سرقت نباید یک جرم عمومی و عادی تلقی شود. حجت‌الاسلام حمیدی از تعیین شعب ویژه رسیدگی به پرونده های جرایم مربوط به اتباع افغانستانی در استان کرمان خبرداد.

فرمانده انتظامی استان کرمان نیز گفت: در فروردین امسال در کشور در حوزه فراوانی سرقت جایگاه نهم و براساس نرخ جرم به جمعیت رتبه ۱۱ را داریم.

سردار عبدالرضا ناظری افزود: دایره رسیدگی به پرونده های راکد راه اندازی شده است و پرونده های سرقت با حساسیت ویژه ای در حال رسیدگی است.

وی با اشاره به این که مرکز پایش و کنترل هوشمند مجرمان در کشور در حال راه اندازی است، تاکید کرد: این سامانه در استان کرمان نیز راه اندازی خواهد شد و بر این اساس اشراف کامل به مجرمان صورت خواهد گرفت.

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: راه اندازی یگان حفاظت در ادارات برق می تواند زمینه گشت زنی های مستمر و برخورد گروه های ضربت با سرقت های سیم برق در زمان ارتکاب جرم را فراهم آورد.

سردار ناظری بر برخورد قاطع با مالخرها نیز تاکید کرد.

کدخبر: 890377 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟