یزد میزبان گردشگری مذهبی در محرم /ثبت 35 آئین عزاداری در میراث ناملموس کشور

به گزارش رکنا از یزد،‌ احمد آخوندی گفت: استان یزد هر ساله در ماه‌های محرم و سفر با توجه به برگزاری آیین‌ها و مراسم عزاداری خاص مقصد گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد ادامه داد: امسال در سراسر استان یزد از اول محرم تا پایان ماه صفر بالغ‌ بر صد برنامه و سوگواره برگزار خواهد شد که برخی از این آئین‌ها و مناسک در فهرست آثار ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده‌اند..

آخوندی با اشاره به فعالیت چندین ساله کمیته گردشگری مذهبی و معنوی استان یزد در این ایام افزود: این کمیته از محرم سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را به‌صورت خودجوش و زیر نظر انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر استان، با هدف معرفی آیین‌های مذهبی یزد و کشور به گردشگران خارجی و داخلی به‌منظور مقابله با ایران هراسی و اسلام‌ستیزی آغاز کرد.

وی با بیان اینکه حضور گردشگران خارجی و غیرمسلمان در ماه محرم در یزد، سبب آشنایی آنان با فلسفه قیام امام حسین (ع) و درک صحیح آموزه‌های دینی می‌شود، اضافه کرد: توجه به گردشگری مذهبی و جذب گردشگران خارجی از این طریق می‌تواند به توسعه گردشگری در یزد منجر شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به اینکه تاکنون ۳۵ مورد از مراسم و آیین‌های مربوط به ماه محرم در استان یزد در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است، تصریح کرد: مراسم هشتم محرم شهرستان ابرکوه، مراسم روز عاشورا و نخل برداری حسینیه امام تفت، عزاداری و نخل برداری در تفت به‌عنوان طولانی‌ترین نخل‌برداری ایران، تعزیه در روستای توت اردکان، مراسم اجغه‌زنی بافق از مهم‌ترین مراسم مذهبی یزد در ماه محرم و صفر هستند که به ثبت ملی نیز رسیده‌اند و هر ساله گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور و دنیا در این آیین‌ها شرکت می‌کنند.

یزد/ سمیه گلابگیریان

کدخبر: 808205 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟