منزل مصادره ای اردشیر زاهدی خانه رئیس موسسه نشر و آثار امام شد؟/ کمساری پاسخ می دهد

به گزارش رکنا به نقل از اقتصاد 100، محله جماران ، محله نام آشنایی است که قبل و بعد از انقلاب57 محل زندگی بسیاری از افراد سرشناس بوده است.  زمین‌های جماران متعلق به سیدمحمد باقر جمارانی‌، از روحانیان نامدار روزگار ناصرالدین شاه قاجار، بود و هم اکنون نیز دقیقا کنار پاساژ جم سنتر در خیابان جماران، دفتر موقوفات این روحانی، فعال است.

از سرشناسان جماران‌، علاوه بر سیدمحمد باقر جمارانی‌، به سید جعفر هاشمی جمارانی‌، آقای سزاوار و وحید تنکابنی می توان اشاره کرد که جزو بزرگان ‌جماران محسوب می‌شوند کمااینکه مشهور تر و سرشناس تر از همه این افراد، سکونت امام خمینی (ره) و بیت ایشان در این منطقه بوده است که نزدیک آن نیز منزل مرحوم علی اکبر هاشمی رفسنجانی است.

منزل مصادره ای اردشیر زاهدی خانه رئیس موسسه نشر و آثار امام شد؟

 

تعدادی از خانه های این محله که قبل از انقلاب در اختیار سران رژیم پهلوی بود بعد از انقلاب به مصادره نهادهای مختلف درآمد. یکی از این خانه های مصادره ای، متعلق به اردشیر زاهدی (اردشیر زاهدی  وزیر خارجه ایران و آخرین سفیر ایران در ایالات متحده آمریکا در دورهٔ محمدرضا شاه پهلوی بود. وی فرزند فضل‌الله زاهدی و همچنین همسر سابق شهناز پهلوی بود.) بود که در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت. که به گرفته روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، اما چند سال قبل این بنیاد اقدام به فروش این ملک کرد. این ملک که به صورت اجاره ای در اختیار، موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) بود نیز به همین موسسه فروخته می شود.

منزل مصادره ای اردشیر زاهدی خانه رئیس موسسه نشر و آثار امام شد؟

صدها میلیون تومان هزینه فقط برای محوطه سازی و بازسازی ملک اردشیر زاهدی

بر اساس شنیده های خبرنگار اقتصاد100، این ملک که دو بخش اداری و غیر اداری دارد، از از انتهای تابستان امسال، محل زندگی حجت الاسلام کمساری رئییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام شده است و طبق اخبار رسیده تاکنون صدها میلیون تومان، هزینه برای محوطه سازی و بازسازی این ملک شده است که بودجه آن از طریق خود موسسه تامین شده است.

برای رسیدن به موثق ترین منبع تایید یا تکذیب این خبر بعد از هماهنگی های لازم، جزئیات ماجرا را از خود موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) مطلع شویم و در ادامه  خبرنگار اقتصاد 100 با حضور در این موسسه  گفت‌وگویی با رئییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام درباره این موضوع داشتند.

منزل مصادره ای اردشیر زاهدی خانه رئیس موسسه نشر و آثار امام شد؟

 

پاسخ رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره)

حجت الاسلام کمساری در پاسخ به این سوال که آیا شما در خانه اردشیر زاهدی ساکن شده اید و برای اسکان در این خانه هزینه چند صد میلیونی صرف بازسازی و محوطه سازی کرده اید اینگونه  توضیح داد: اصل این مسئله که شما پیگیری کرده اید، خیلی خوب است. یکی از کارکردهای رسانه نیز دقیقا حساس بودن نسبت به رفتارها و عملکرد دستگاه ها و نهادها و مراکز قدرت است تا با دقت آنها، اگر اشتباهی شکل گرفته است اصلاح شود. هدف از امر به معروف و نهی از منکر باید اصلاح باشد.یعنی یک رفتار نادرست را با تذکر اصلاح کنیم. اما در نگاه غیر اسلامی و غیر اخلاقی رسانه یک مچگیر، یک باج گیر، یک تخریبچی است و متاسفانه بارها نیز شاهد این بداخلاقی در کشورمان بودیم که نه اخلاقی است و نه بوی اسلامی دارد. اما در کل کارکرد رسانه درست است.

 رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام در ادامه در پاسخ به سوال مطرح شده در مورد سکونت ایشان در خانه اردشیر زاهدی و هزینه کرد چند صد میلیونی برای بازسازی و محوطه سازی تاکید کرد: بدین شکل که گفته می شود نیست. قبلا این ملک برای وابستگان شاه بود که بعد از انقلاب 57 در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت. سال ها بعد بنیاد آن را به دفتر امام (ره) داد. قبل از شیوع کرونا در ایران، بنیاد تصمیم گرفت این ملک و ملکی که در اختیار آقای خاتمی بود را به فروش برساند.محمد علی انصاری از طرف موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره)، بعد فروش ساختمانی در خیابان سوره  این  ملک را خریداری کرد. بعد از خرید،بازسازی شروع شد.

حجت الاسلام کمساری در ادمه توضیحات اینگونه گفتند : زمانی که بنده در موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) مسئول شدم ، سند این ساختمان در اختیارمان قرار گرفت. پشت این ساختمان اداری ، دو ساختمان وجود دارد که یکی از ساختمان ها ویلایی است و قدمتی 80 الی 100 ساله دارد .چندی پیش آن ساختمان را بازسازی کردیم اما هنوز رها شده است چرا که تصمیم نهایی برای آن گرفته نشده است. یک ساختمان نیز انتهای باغ بود که در اختیار باغبانی قرار داشت . باغبانی که  از زمان شاه در آن زندگی می کرد. مدتی قبل آقای انصاری، ملکی به ایشان در جایی دیگر دادند و این فرد از آن خانه باغبانی به آن ملک جدید نقل و انتقال کرد. سپس ما آن ملک را بازسازی کردیم.ملک 70 الی 80 متر بود که با بازسازی ، متراژ آن به حدود 120 متر رسید. آن ملک عملا باغی ندارد کما اینکه برای بنده هم نشده است بلکه تبدیل به خانه سازمانی شده، همانطور که همه نهادها مثل سپاه، ارتش و... از این مدل خانه ها بهره می برند.

کمساری افزود: بنده در قم معاون دفتر تبلیغات بودم. آنجا خانه ای 85 متری داشتم. وقتی پیشنهاد  ریاست موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) در تهران به بنده شد محل اسکان در تهران نیز مدنظر قرار گرفت.گفته شد  مسکن تامین می شود با سفر به تهران متوجه شدم برای اجاره یک خانه  باید 2 میلیارد هزینه شود، آن زمان بود که پیشنهاد  بازسازی همین ملک را دادم تا هم در دوره ریاست بنده مورد استفاده قرار بگیرد و هم در ادامه خانه سازمانی باشد که بشود از آن استفاده کرد تا کاهش هزینه  تهیه مسکن مدیران برای موسسه حاصل شود .

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) تاکید داشت : از نظر مالی هیچ مفسده ای رخ نداده است.حساب های کاملا شفاف است و نهادهای نظارتی نیز دائم حساب و کتاب ها را بررسی می کنند.

کمساری در پایان تاکید کرد: بنده از زمانی که مسئولیت موسسه را در اختیار گرفته ام کارهای را آغاز کرده که بسیاری شاید از آن راضی نباشند. دست به جوانگرایی و فعال شدن زدیم، همین مسئله باعث شده که نقدها نسبت به ما افزایش پیدا کند. چون ما خواستیم که دیگر منفعل نباشیم و متاسفانه بسیاری همین انفعال را از ما می خواهند.

 

کدخبر: 849658 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟