متولیان اموردینی، بیشترین صلاحیت را برای اداره امور فرهنگی دارند

به گزارش رکنا از یزد؛حجت الاسلام سید محمدناصر حیدری  در سخنان پیش از دستور جلسه صحن شورا گفت: آنچه رسالت پیامبر(ص) را نقطه عطف تاریخ قرار داده، قرار گرفتن بین فرهنگ باطل تقلبی و مبتذل و به تعبیر قرآن فرهنگ جاهلیت و فرهنگ اصیل و فطری است که نقطه مقابل فرهنگ جاهلیت است.

وی ادامه داد: بر خلاف آنچه عامه از جاهلیت برداشت می کنند و جهل را مقابل علم قرار می دهند در ادبیات دینی جهالت مقابل عقلانیت قرار‌گرفته است. کتاب عقل و جهل در کتب اربعه، حدیث جنود عقل و جهل امام صادق ع یا روایت رب عالم قد قتله جهله شاهدی است براین حقیقت و آنچه مقابل جهل است علم و دانش و دانایی نیست بلکه عقلانیت است و پیامبر مظهر این عقلانیت است و اینکه در روایت آمده است اول ما خلق الله العقل و در جای دیگر فرمودند اول ما خلق الله نور نبیکم به این معناست که حقیقت عقل، وجود پیامبر ص است و تمام حرکات و سکنات حضرت رسول ص عین عقلانیت است.

این عضو شورای شهر گفت: پس فرهنگی که می تواند آثار شوم جاهلیت را از بین ببرد فرهنگی است مبتنی برعقلانیت نبوی و فرهنگ جاهلی راصرفا با علم و دانش نمی توان از بین برد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد ادامه داد: چه بسا تمدن هایی مبتنی بر علم و دانش در طول تاریخ حتی در عصر جاهلیت وجود داشته که نتوانسته فرهنگ جاهلیت را اصلاح کند.

وی اصافه کرد: لذا پیامبر اکرم ص فرهنگی را که در مقابل فرهنگ جاهلیت ارائه میکند فرهنگ عقلانیت است و شاخصه این فرهنگ به تعبیر حدیث شریف العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان عبودیت است. کما اینکه شاخصه فرهنگ جاهلیت، امیال و خواهش های نفسانی است.

حیدری ادامه داد: نکته دیگر اینکه با توجه به این حقیقت که جاهلیت تنها منحصر به عصر نبوی نیست و امروز هم گرفتار جاهیلت مدرن هستیم، باز هم تنها نسخه فرهنگی که مقابل این جاهلیت قرار می گیرد، عقلانیت نبوی است

سخنگوی شورای شهر یزد بیان کرد: امروز همه اقرار می کنند به اسف بار بودن وضع فرهنگ عمومی جامعه. از سبک زندگی، زبان، پوشش، روابط خانوادگی و... اما هیچ کس نمیگوید دلیل این همه انحطاط و تغییر، حضور در بافت فرهنگی غربی یا فرهنگ جاهلی است

وی افزود: اگر بنای ما این است که فرهنگ جامعه را اصلاح کنیم، ریل گذاری غلط فرهنگی که جامعه را به انحطاط کشیده را تغییر بدهیم و امریه مقام معظم رهبری در لزوم تغییر ساختار فرهنگی کشور را محقق کنیم به مدیرانی نیاز داریم که جهت گیریهای فرهنگی را تغییر بدهد نه اینکه جامعه را اسناد بالا دستی که لیبرال ها تنظیم کردند اداره کند و شاخصه هایی که لیبرال ها تعریف کرده اند و بر دنیا حاکم است  را با تغییر چهره و رنگ و لعاب دینی در جامعه پیاده کند.

حیدری افزود:با مدیریت مدیرانی که خودشان را فرهنگ جاهلیت تربیت کرده است نمی توان فرهنگ عقلانیت نبوی را در جامعه پیاده کرد و ما در سازمانها و نهادهای فرهنگی نیاز به کسانی داریم که بیشترین شناخت را از فرهنگ نبوی، سیره و سنت نبوی، گفتار و کردار نبوی و جهت گیریهای نبوی داشته باشد

وی ادامه داد: کسی می تواند فرهنگ عقلانیت نبوی را در جامعه پیاده کند که بیشترین شناخت و قرابت را با پیامبر ص داشته باشه و مسلط به فلسفه ای از خلقت باشد که پیامبر معرفی کردند. لذا متولیان اموردینی که بیش از همه قال رسوال الله شنیده اند بارزترین چهره ها برای اداره امور فرهنگی هستند.

یزد/سمیه گلابگیریان

کدخبر: 727371 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟