به گزارش رکنا، این رفتار ناهنجار اجتماعی طبق ماده ۶۱۸ قانون مجازات‌های اسلامی جرم برشمرده می‌شود. این جرایم به ظاهر کم اهمیت، تاثیرات عمیق و جبران ناپذیری در روحیه و سلامت روانی جامعه، به خصوص بانوان می‌گذارد و در صورت عدم مقابله با این جرایم، شاهد گسترش و تسهیل وقوع این ناهنجاری‌ها در جامعه خواهیم بود.

گسترش مزاحمت‌های خیابانی موجب سلب امنیت فردی، کاهش مشارکت اجتماعی زنان و سلب امنیت خانواده‌ها است که در دراز مدت این معضل فراگیر، تاثیر منفی در فرآیند جامعه پذیری دارد و تکرار آن می‌تواند باعث بی تفاوتی اجتماعی نسبت به مزاحمت‌های خیابانی شود.

پلیس به تنهایی نمی‌تواند موجب پیشگیری و ریشه کنی این جرایم شود زیرا این جرایم در سطح جامعه گسترده و غیرقابل ردگیری هستند. از سوی دیگر مقابله با این اقدامات، نیاز به فرهنگ سازی و حل بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه دارد که بر عهده سازمان‌های مختلفی در کشور است.

در ابتداایجاد اشتغال و شرایط اقتصادی مناسب برای تسهیل و تسریع ازدواج جوانان موجب پیشگیری از بسیاری ناهنجاری‌های دینی، اخلاقی و اجتماعی می‌شود و به افزایش سلامت روانی و آرامش خانواده‌ها کمک می‌کند.

فرهنگ سازی برای مقابله با این معضل اجتماعی در ابتدا باید در نهاد‌های تربیتی و آموزشی مثل خانواده و مدارس نهادینه شود تا فرزندان از بدو ورود به جامعه بدانند که امنیت روانی و حفظ حریم شخصی از حقوق اولیه هر انسانی است. در ادامه فرهنگ سازی، آشنا کردن بانوان با حقوق خود و آگاهی به این مساله که پیگیری‌های حقوقی آنان در کنار فعالیت‌های رسانه‌ای و مدنی درباره خشونت‌های خیابانی می‌تواند جنبه بازدارندگی از وقوع این جرایم داشته باشد.

استفاده از فضای مجازی، هزینه‌های فرهنگ سازی را کاهش داده و به انتشار گسترده آن در جامعه هدف کمک می‌کند. سازمان‌ها و نهادها با تولید آموزش‌های بصری جذاب و استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای انتشار تولیدات خود، کمک به سزایی در افزایش آگاهی و فرهنگ سازی در جامعه دارند و با حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی علاوه بر مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، می‌توانند از نفوذ بالای این رسانه‌ها و جذابیت‌های آن در بین جوانان استفاده کرده و آموزش های لازم را به صورت هوشمندانه به دست مخاطبان خود برسانند.

بنابراین می‌توان گفت که مبارزه و ریشه کنی مزاحمت‌های خیابانی نیاز به فرهنگ سازی گسترده و حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد و برخوردهای پلیسی راه حل قطعی برای این نوع مشکلات اجتماعی نیستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

فرزاد شاه حیدری – کارشناس فناوری اطلاعات

 

 

کدخبر: 511457 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟