کشف بزرگترین گنجینه که شبیه شکلات بود + عکس های جالب

به گزارش رکنا، مردی که به توصیۀ دکتر فیزیوتراپ و برای داشتن تحرک بیشتر به جستجوی فلزات عتیقه رفته بود، بزرگترین گنجینه‌ سال‌های اخیر در کشور نروژ را کشف کرد؛ البته خود او در لحظات اول تصور می‌کرد که آنچه پیدا کرده، پوستۀ شکلات‌های سکه‌ای است!

کشف خارق‌العاده‌ای که حالا لقب «گنجینۀ طلایی قرن نروژ» را پیدا کرده، اخیرا توسط یک جویندۀ آماتور و با استفاده از دستگاه فلزیاب در جزیرۀ رنسوی در جنوب غربی نروژ کشف شد. این گنجینه شامل صفحات و مهره‌های طلایی است که احتمالا بخشی از یک گردنبند هستند؛ قدمت این یافته حدودا به قرون چهارم تا ششم میلادی می‌رسد.

ارلند بور مردی است که این کشف توسط او انجام شد؛ دکتر فیزیوتراپ به او توصیه کرده بود که برای داشتن تحرک بیشتر بهتر است به طور مرتب پیاده‌روی کند و به همین خاطر بود که او دستگاه فلزیابش را برداشته بود و به صورت تفننی به جستجو می‌پرداخت.

گنج

دو ماه بعد از شروع این کار بود که یک روز دستگاه فلزیاب سیگنالی قوی نشان داد. ارلند بخشی از خاک را جابه‌جا کرد و درخششی طلایی‌رنگ را مشاهده کرد. او ابتدا تصور کرد که این یک زَروَرق شبیه به سکه است که اطراف بعضی انواع شکلات می‌پیچند اما با اولین بررسی معلوم شد که شکلاتی در کار نیست! جستجوی بیشتر قطعات طلایی دیگری را هم آشکار کرد.

باستان_شناس

ارلند بلافاصله با یک باستان‌شناس تماس گرفت و عکس‌هایی از یافته‌اش را برای او ارسال کرد. باستانشناس پاسخ داد که او یک گنجینۀ مربوط به «عصر مهاجرت» (568-375 میلادی) را کشف کرده است. در این گنجینه 9 صفحۀ فلزی شبیه به سکه وجود داشت که همگی دارای تصویر اسب بودند؛ تعدادی مهرۀ طلایی و سه حلقۀ طلایی مارپیچ هم در کنار صفحات پیدا شدند. وزن مجموع یافته‌ها به 100 گرم می‌رسید.

یکی از مهره‌های طلایی

یکی از مهره_های طلایی

باستانشناسان معتقدند این گنجینه در قرن ششم میلادی و احتمالا در جریان یک دورۀ پرآشوب و پر از قحطی و مرگ و میر که بعد از یک فوران آتشفشانی در سال 535 میلادی اتفاق افتاد، زیر خاک دفن شده است.

یکی از 9 صفحه طلایی

یکی از 9 صفحۀ طلایی

آقای مادسن، مدیر موزۀ باستان‌شناسی دانشگاه استاوانگر، این یافته را «گنجینۀ طلایی قرن نروژ» نامیده است زیرا سال‌ها بود که اینهمه قطعات طلا در کنار هم در نروژ کشف نشده بودند.

یکی از 3 حلقه مارپیچ

یکی از 3 حلقۀ مارپیچ

به گفتۀ کارشناسان این گردنبند بسیار نادر است و تصاویر روی آن تا کنون در جای دیگری دیده نشده بودند. معمولا روی گردنبندهای تاریخی نروژ تصاویر خدایانی مانند اودین نقش می‌بست اما این گردنبند فقط شامل تصاویر اسب است که در کنار هیولایی شبیه به مار تصویر شده‌اند.

بازسازی شکل کلی گردنبند

بازسازی شکل کلی گردنبند

این یافته در حال حاضر در موزه دانشگاه استاوانگر نگهداری می‌شود و قرار است به زودی به نمایش عمومی گذاشته شود. بر طبق قانون نروژ هر یافته‌ای که مربوط به پیش از سال 1537 میلادی باشد متعلق به دولت است. البته جویندۀ گنج نیز دستمزدی دریافت خواهد کرد که مقدار آن را سازمان ملی آثار باستانی معین خواهد کرد.

منبع: فرادید

کدخبر: 927052 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟