کشف گنجینه سکه‌های 500 ساله توسط معاون مدرسه + عکس

به گزارش رکنا، جاستین بِل، دستیار مدیر مدرسه، سکه های دوران سلطنت هنری هشتم تا جیمز اول را نزدیک مزرعه‌ای در کامبریا در ژوئن ۲۰۱۹ کشف کرد. مارگارت تیلور، از متصدیان قانونی اکتشافات در کامبریا، آن‌ها را گنج اعلام کرد و گفت که این یافته‌ها بی‌قیدوشرط استثنایی هستند.

موزه‌ی بیکِن در وایت‌هاوِن ابراز تمایل کرده است که این سکه‌ها را به کلکسیون خود اضافه کند. آقای بِل می‌گوید سال ۲۰۱۲ پس از الهام گرفتن از پدربزرگ عاشق تاریخش، تِد هالیدِی، کار با فلزیاب برای جستجوی آثار عتیقه را آغاز کرده است.

او می‌گوید تا کنون پنج گنجینه پیدا کرده است از جمله یک مجموعه وایکینگی که قبلاً توسط موزه بیکن به نمایش گذاشته شده و تعدادی سکه چارلز اول که هنوز در انتظار ارزیابی هستند و به گفته او نخستین یادگاری‌های پادشاه اعدام‌شده در کامبریا هستند.

گنجینه سکه های پانصد ساله

این ۱۰ سکه که اکنون گنج اعلام شده‌اند، زمانی پیدا شدند که آقای بِل و چند نفر دیگر از علاقه‌مندان در حفاری برای جمع‌آوری کمک‌های خیریه در مزرعه‌ای در منطقه هیل (Haile) در ژوئن ۲۰۱۹ شرکت کردند.

آقای بل می‌گوید او متوجه شد نخستین سکه تقریباً ۳۸ سانتی‌متر زیر سطح بوده و بقیه در مجاورت آن قرار دارند و افزود که آن‌ها بسیار زیبا بودند. این گنجینه شامل این موارد می‌شد: یک نیم گروت هنری هشتم که «مختص کانتربری» بود و سال ساخت آن بین ۱۵۲۶ و ۱۵۳۲ بوده، سه سکه‌ی شش پنسی الیزابت اول و دو شیلینگ از دهه‌های ۱۵۷۰ و ۱۵۹۰ و سه شیلینگ جیمز اول و یک شش پنس سال‌های ۱۶۰۳ تا ۱۶۰۹.

گنجینه سکه های پانصد ساله

 کارل سَویج، کارشناس سکه در گزارشی تخمین زد سکه‌ها حدود سال ۱۶۰۹ کنار گذاشته شده بودند و حضور نیم گروت مربوط به زمان هنری هشتم نشان از این دارد که این سکه‌ها گنجینه‌ی پس‌اندازی بودند که در مدت‌زمانی طولانی جمع‌آوری شدند. 

خانم تیلور می‌گوید چون این سکه‌ها بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارند و حاوی بیش از ۱۰ درصد فلزات گرانبها هستند، پیدا شدن همگی‌شان با هم، از آن‌ها یک گنجینه ساخته است. او می‌افزاید: «این یافته بدون تردید استثنایی است.» 

آقای بل می‌گوید با یافتن سکه‌ها احساس شگفت‌انگیزی را تجربه کرده است و بی‌صبرانه منتظر بوده تا نوه‌هایش را برای دیدن آن‌ها به موزه ببرد: «خوب است به واسطه‌ای این کشفیات نامی از آدم در تاریخ به یادگار بماند.»

گنجینه سکه های پانصد ساله

سه یافته دیگر کامبرین نیز توسط خانم تیلور در تحقیقات جداگانه در دادگاه کاکرماوث گنجینه اعلام شدند که شامل موارد زیر میشدند:

- یک آویز نقره‌ای طلایی به شکل قلب که توسط پیتر مِیجِر در بِی‌کلیف در اکتبر ۲۰۲۰ پیدا شد و متعلق به سال‌های ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ است. 

- یک انگشتر حکاکی‌شده‌ی طلایی در بارتون در نوامبر ۲۰۲۲ یافت شد که نقش یک سگ شکاری در تعقیب خرگوش‌ها و یک نوشته با مضمون «مداوم در محبت» روی آن بود. این انگشترها به عنوان ابراز عشق، برای عروسی یا نشان دادن احترام یا دوستی هدیه داده می‌شدند. 

- دو نیم گروت: یکی الیزابت اول در برج لندن که سال ۱۵۸۲ یا ۱۵۸۳ ضرب شده و دیگری جیمز اول از سال ۱۶۰۷ تا ۱۶۰۹ که توسط استوآرت پیکاک در کاکرماوث در اکتبر ۲۰۱۹ یافت شدند.

منبع: جاستین بل، یک معاون مدرسه که در منطقۀ کامبریای انگلستان زندگی می‌کند، تا به حال با استفاده از فلزیاب موفق به کشف پنج گنجینه شده است. تازه‌ترین یافتۀ او مجموعه‌ای از سکه‌های پانصدساله است. 

گنجینه سکه های پانصد ساله

منبع: فرادید

کدخبر: 922565 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟