کشف یک قصر با کوزه‌های بزرگ + عکس

به گزارش رکنا، حفاری‌های تپه‌ی تپجیک در استان آیدین، واقع در بخش غربی ترکیه منجر به کشف کوزه‌های ذخیره غلات و ساختاری شد که گمان می‌رود در قرن سیزدهم قبل از میلاد از آن به عنوان کاخ یا معبد استفاده می‌شده است. 

 تپۀ چینِ تِپِجیک سکونتگاهی در ۳ کیلومتری جنوب‌غربی روستای کاراکولار قرار دارد. این دره یک پیوند استراتژیک به خلیج گوکووا و بنادر طبیعی آن شکل می‌دهد. 

سازه باستانی

حفاری در تپه تپجیک که میان درختان زیتون و مزارع ذرت قرار دارد، با ریاست پروفسور سوینچ گونل از بخش باستان‌شناسی دانشگاه حاجِکتِپِه از سال ۲۰۰۴ انجام شده است. 

در طی این کاوش‌های ۱۷ساله در محوطه‌ی باستان‌شناسی که در گذشته به عنوان مرکز تجاری شناخته می‌شد، سه برج، اتاقی حاوی اقلام مورد استفاده‌ی حاکمان آن دوره برای بازدیدهای رسمی و سنگ چخماق مورد استفاده در ابزارسازی کشف شد. باستان‌شناسان سال ۲۰۲۱ کوره‌ای با کاشی سرامیکی هم در این تپه کشف کردند. 

سازه باستانی

گونل، رئیس کاوش در گفتگو با خبرگزاری آناتولی (AA) گفته است که این منطقه به مدت ۷۵۰۰ سال میزبان سکونتگاه‌های متوالی بوده است. 

گونل اظهار داشت که آن‌ها سکونتگاه و لایه‌های فرهنگی مربوط به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد را در این تپه کاوش کردند و بقایایی از معماری اواخر عصر برنز را حین کار در جنوب سکونتگاه پیدا کردند. 

به ویژه بقایای معماری قرن سیزدهم قبل از میلاد (اواخر عصر برنز) با ساختار دیواری و یافته‌های باشکوه این منطقه موجب شگفتی باستان‌شناسان شده است. 

سازه باستانی

برخلاف یافته‌های گذشته، این سازه کاملاً ضخیم است، تکنیک بافندگی دیواری آن عالی و احتمالاً بسیار بزرگ است. طبق پیش‌بینی‌های اولیه‌ی باستان‌شناسان، این سازه متعلق به یک ساختمان عمومی است.

کوزه‌های بزرگی نیز در این سازه شناسایی شدند. این ظروف ذخیره‌سازی قطعا به عنوان انبار عمل می‌کردند. بنابراین، می‌توان گفت در حال حاضر محققان در حال کار روی یک فضای ذخیره‌سازی متعلق به یک سازه عمومی باشکوه هستند. 

گونل با بیان اینکه ساختمانی که کوزه‌ها در آن قرار دارند دارای ویژگی‌های معماری متفاوتی است، اظهار داشت که این ساختار یادآور بقایای ساختمانی است که در باستان‌شناسی پیش-آسیایی معنای خاصی مانند معماری کاخ یا معبد دارد، اما هنوز برای صحبت درباره این موضوع زود است. زمانی کار پیشرفت کند می‌توان دقیق‌تر در این باره صحبت کرد و در حال حاضر معرفی این ساختمان به عنوان یک ساختمان عمومی صحیح‌تر است. 

سازه باستانی

گونل با اشاره به اینکه تپجیک مرکز تجارت آبسیدین و محصولات کشاورزی است که در ساخت ابزار و سلاح از آن‌ها استفاده میشد، خاطرنشان کرد کوزه‌های کشف‌شده‌ی امسال، نشان‌دهنده‌ی یک سیستم ذخیره‌سازی با مدیریت محلی و حاکی از اقتصاد کشاورزی پر جنب و جوش گذشته‌ی این منطقه هستند. 

گمان می‌رود بقایای داخل کوزه‌ها متعلق به دوره پادشاهی آرزاوا یا میرا، کشوری وابسته به پادشاهی هیتی در سال‌های ۱۳۵۰-۱۳۰۰ قبل از میلاد باشد.

کدخبر: 920320 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟