نحوه تشکیل اشباح سرخ + عکس

به گزارش رکنا،شنیدن نام «اشباح سرخ» شاید ما را به یاد قصه‌های پریان و موجودات افسانه‌ای بیندازد اما این اشباح قصه نیستند؛ آن‌ها مجموعه‌هایی از درخشش‌های سرخ‌رنگی هستند که گاهی بالاتر از ابرها در آب و هوای طوفانی ظاهر می‌شوند.

اشباح سرخ

به مدت بیش از یک قرن داستان‌های مربوط به مشاهدۀ این نورها به عنوان قصه و افسانه رد می‌شدند. قدمت گزارش‌های پراکنده از مشاهدۀ این درخشش‌ها به اواخر قرن نوزدهم می‌رسد. اما حتی وقتی خلبانان یا حتی برخی دانشمندان از مشاهدۀ آن‌ها سخن می‌گفتند، جامعۀ علمی اینگونه گزارش‌ها را نادیده می‌ گرفت.

اشباح سرخ

نهایتا در سال 1989 بود که ورق برگشت. در آن سال محققانی از دانشگاه مینه‌سوتا توانستند از این پدیده فیلم و عکس تهیه کنند. از آن زمان به بعد هر از گاهی عکاسان مختلف توانسته‌اند عکس‌هایی از این پدیدۀ حیرت‌انگیز جوی ثبت کنند.

مطالعات علمی، پدیدۀ «اشباح سرخ» را نوعی رعد و برق معکوس توصیف می‌کنند که بر خلاف آذرخش‌های عادی، نه به سمت زمین بلکه به سمت فضا پرتاب می‌شوند. به عبارت دیگر وقتی تخلیۀ بار الکتریکی از ابرها به سمت مِزوسفر (سومین لایۀ جو زمین) صورت می‌گیرد، پدیدۀ  اشباح سرخ اتفاق می‌افتد. این رویداد معمولا در فاصلۀ 50 تا 90 کیلومتری از زمین رخ می‌دهد.اشباح سرخ

یکی از تازه‌ترین عکس‌ها از این پدیده را عکاسی آمریکایی به نام گِرِگ مک‌کاون در آسمان آریزونا ثبت کرده است. چند ماه قبل نیز یک عکاس ایتالیایی عکسی از این پدیده را که حالتی حلقوی داشت ثبت کرده بود.

کدخبر: 919872 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟