نابودی حیات زمین با یک برخورد سیارکی

به گزارش رکنا، بزرگ‌ترین محل برخورد سیارکی روی زمین در استرالیا کشف شده و البته این برخورد احتمالا ۴۵۰ میلیون سال پیش رخ داده است.

به نقل از مارکا، گفته می‌شود ساختاری که در استرالیا کشف شده است، نتیجه بزرگترین برخورد سیارکی در تاریخ زمین است.

ساختار دنیلکوین (Deniliquin) که در اعماق زمین در منطقه نیو ساوت ولز استرالیا پنهان شده، تا ۵۲۰ کیلومتر عرض دارد و رکورد دهانه وردفورت با عرض نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر در آفریقای جنوبی را که پیش از این بزرگترین برخورد سیارکی در نظر گرفته می‌شد، شکسته است.

برخورد سیارکی که موجب شکل‌گیری آن شده، احتمالا در جریان رویدادی رخ داده است که با عنوان رویداد انقراض دسته‌جمعی اردویسین پسین شناخته می‌شود و حدود ۴۵۰ تا ۴۰۰ میلیون سال پیش رخ داده است.

در آن رویداد، نزدیک به ۸۵ درصد گونه‌های حیات روی زمین، منقرض شد. ساختار دنیلکوین اولین بار در سال ۱۹۶۰ توسط تیمی از زمین‌شناسان دانشگاه سیدنی کشف شد، اما اینکه این دهانه در نتیجه برخورد سیارک ایجاد شده، سال ۲۰۱۹ تایید شد.

قطر متوسط ساختار دنیلکوین  حدود ۱۰ کیلومتر است. این برخورد سیارکی، انرژی‌ای معادل حدود ۱۰۰ میلیون مگاتن تی‌ان‌تی آزاد کرد که بیش از ۱۰۰۰ برابر انرژی آزادشده توسط بمب اتمی هیروشیما است.

این برخورد باعث ایجاد دهانه‌ای به عرض حدود ۵۲۰ کیلومتر و انفجاری شد که امواج لرزه‌ای آن در سراسر سیاره پخش و همچنین باعث آتش‌سوزی، سونامی و سایر بلایای طبیعی شد.

دانشمندان معتقدند برخورد این سیارک تاثیر قابل توجهی بر آب و هوای زمین داشته است. گرد و غبار و زباله‌های پرتاب شده به جو، باعث نرسیدن نور خورشید به زمین و سرد شدن سیاره شد. اعتقاد بر این است که این انجماد ممکن است موجب انقراض بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری  شده باشد که در آن زمان روی سیاره زمین زندگی می‌کردند.

کدخبر: 919776 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟