اشتباهات دختران مجرد چیست؟

در این مقاله قصد داریم اشتباهات افراد مجرد را بررسی کنیم. در بخش اول مقاله اشتباهاتی را بررسی می‌کنیم که دختران مجردی که قصد ازدواج دارند مرتکب آن می‌شوند و در بخش دوم اشتباهات مجردهایی که تصمیم دارند مجرد بمانند را از زوایای محتلف بررسی خواهیم کرد.

اشتباهات دختران مجردی که قصد ازدواج دارند

دست نیافتنی بودن شعار روانشناسی زرد

بارها در مقالات مختلف درباره روانشناسی زرد و شعارهایی که انسان را از مسیر درست زندگی منحرف می‌کند صحبت کرده‌ایم. یکی از این شعارهای بسیار نادرست تشویق دختران به دست نیافتنی بودن است. منظور ما این نیست که دختران باید به هر پیشنهادی جواب مثبت بدهند، دست رد به سینه کسی نزنند و به قول معروف دست یافتنی باشند! خیر، وارد شدن به یک رابطه برای دختر و پسر باید اصولی و منطقی باشد و ارتباطی به دست یافتنی بودن یا نبودن آن ندارد. هر فردی وقتی موقعیتی عاطفی برایش پیش می‌‌آید باید آن را از ابعاد مختلف بررسی کنند، معیارهایشان را بسنجند به یک هدف مشترک از رابطه برسند و اگر تصمیم گرفتند که وارد رابطه شوند آن را صریح و روشن بیان کنند.

یکی از اشتباهات دختران مجردی که قصد ازدواج دارند این است که تصور می‌کنند اگر دست نیافتنی باشند، بدون فکر به همه نه بگویند، روی خوش به کسی نشان ندهند و با همه مردها بجنگند خواستنی‌تر خواهند شد! این تصور صحیح نیست و شما را وارد یک بازی موش و گربه می‌کند و باعث می‌شود افرادی جذب شما شوند که این بازی را دوست دارند و شما از مسیر یک انتخاب صحیح و اصولی دور می‌مانید.

لازم نیست به دست نیافتنی بودن یا به قول معروف مغرور بودن اصراری داشته باشید، شما باید معیارهای مشخصی برای انتخاب یک فرد داشته باشید، اهداف مشخصی داشته باشید و در بیانش از کسی واهمه نداشته باشید! شما مانند هر انسان دیگری دارای نقاط قوت و ضعف هستید، لازم است توانایی ابراز و استفاده از نقاط قوتتان را پیدا کنید و اگر نقطه ضعفی دارید آن را بشناسید و برطرف کنید. وقتی به این نقاط قوت و ضعف آگاه باشید و آن را به راحتی بیان کنید هم نیازی به دست نیافتنی بودن نیست هم طرف مقابل می‌تواند شما را با معیارهای خودش بسنجد و اگر بپسندد آن را با شما مطرح کند. بنابراین لازم نیست برای جذاب بودن دست نیافتنی باشید تا کسانی که عاشق این بازی هستند به شما نزدیک شوند و کسانی که دنبال انتخاب صحیح هستند از شما دور شوند!

انتظارات غیر واقعی را کنار بگذارید

باج گیری عاطفی؛ آیا هنوز اهل این افسانه‌ها و شعارها هستید که دختران باید منتظر شاهزاده رویاهایشان باشند که با اسب سفید به سراغشان می‌آیند؟ شاهزاده‌ای که هیچ گونه بدی ندارد، زیبا و جذاب است، پولدار است، تحصیلات بالا دارد، هیچ بدی در شما او را اذیت نمی‌کند و تنها وظیفه‌اش در این دنیا عاشق شما شدن و خوشبخت کردنتان است! اگر چنین تفکری دارید باید این اخطار را به شما بدهیم که نه تنها چنین کسی را پیدا نمی‌کنید بلکه انتظار برای چنین فردی شما را روز به روز سرخورده‌تر خواهد کرد. چنین فردا یا وجود ندارد یا اگر وجود داشته باشید از نظر روانی فرد استانداردی نیست زیرا در دنیای علمی فرد سالم فردی است که اهداف مشخص دارد، زندگی مستقل دارد و در عین حال معیارهای اصولی برای انتخاب فرد مورد نظرش برای ازدواج دارد و اگر تنها وظیفه‌اش در دنیا خوشبخت کردن شما باشد لازم است ریشه‌یابی شود! این انتظارات غیر واقعی را کنار بگذارید، تمام افراد روی کره زمین دارای نقاط قوت و ضعف هستند و فرد سالم فردی است که آن‌ها را بشناسد و برطرف کند نه اینکه بدون نقص باشد!

پس معیارهایتان را بازبینی کنید، در این مورد می‌توانید با مشاور و افراد آگاه مشورت کنید، اگر معیارهایتان منطقی نیست در قدم اول باید ریشه یابی کنید که چرا چنین معیارهای غیر منطقی دارید؟ و پس از رفع آن‌ها شروع به بررسی معیارهایی اصولی و همخوان با شرایط خود کنید.

بدانید دنبال چه چیزی هستید

افراد مجردی که قصد ازدواج دارند معمولا به این موضوع تشویق می‌شوند که در را به روی فرصت‌هایتان نبندید و هرکس به سمت شما آمد می‌توانید به او شانس دهید و بررسی‌اش کنید. یا مثلا به او توصیه می‌کنند که چون مجرد هستی و تعهدی نداری می‌توانی با خیال راحت با دیگران ارتباط برقرار کنی و چند نفر را در آب نمک بخوابانی تا بتوانی بین آن‌ها انتخاب صحیح انجام دهی! چنین روندی به هیچ عنوان اصولی نیست! شما باید بدانید چه می‌خواهید و تنها به فرصت‌هایی اجازه حضور و بررسی بدهید که همخوان با معیارهای منطقی شماست. وقتی فردی با اصول شما همخوانی ندارد لزومی ندارد چون مجرد هستید و به کسی تعهد ندارید به او شانسی بدهید! البته برخی مواقع می‌توانید موضوع را سبک سنگین کنید، مثلا ممکن است برای فردی داشتن تحصیلات بالای همسرش یک معیار مهم باشد اما با فردی روبرو شود که تمام معیارهای دیگر او را به جز این یکی دارد یا ویژگی‌های مثبتی دارد که با ارزش هستند و می‌توان از آن‌ها تحصیلات مهم را حذف کرد. اما برخی معیارها قابل چشم پوشی نیستند و آنقدر برای فرد مهم هستند که نمی‌تواند از آن‌ها چشم پوشی کند. در چنین شرایطی از همان ابتدا وقتی نشانه‌هایی از فرد مقابل دیدید که با معیارهای شما ناهم‌خوانی جدی دارند دلیلی ندارد بیشتر به موضوع فکر کنید.

حواستان به روابط سمی باشد

رابطه سمیروابط سمی در هر شرایطی باشید حتی وقتی این رابطه به ازدواج ختم شده است شما و شریک عاطفی‌تان را از پا خواهد انداخت! وقتی از رابطه‌تان ناراضی هستند در قدم اول باید بررسی کنید و ببنید آیا در یک رابطه سمی هستید یا خیر. روابط سمی معمولا یک طرفه هستند یا دو نفر مدام در حال آسیب زدن به یکدیگرند یا دچار تنش‌های عاطفی گوناگون هستند و معمولا هم به ازدواج ختم نمی‌شوند. اگر بعد از مدت‌ها در یک رابطه طولانی همراه با چالش و تنش هستید و به این فکر می‌کنید که یک رابطه چند ساله ارزش جنگیدن را دارد همین جا متوقف شوید! ازدواج حق هر فردی است، چه زن باشید چه مرد حق مسلمتان است که دوست داشته باشید ازدواج کنید و در یک رابطه سالم و امن باشید. پس حتی اگر در یک رابطه ۱۰ ساله هستید اما همچنان سردرگم و بی هدف در آن مانده‌اید وقت آن رسیده کمی عقب بیاستید و  به رباطه‌تان از دیدگاه دیگری نگاه کنید.

روی استقلال بدون قید و شرط اصرار نداشته باشید

برخی خانم‌های مجرد سعی می‌کنند تمام نیازهایشان را خودشان به تنهایی برطرف کنند و اصرار دارند در تمام زمینه‌ها مستقل هستند. شما به عنوان یک انسان به جنس مخالف خود نیازمند هستید و نباید با این موضوع بجنگید. تا زمانی که مجرد هستید باید این نیازها را مدیریت کنید اما لزومی ندارد وانمود کنید به هیچ مردی نیاز ندارید. اینکه یک زن به یک مرد و برعکس یک مرد به یک زن نیاز نداشته باشد هیچ موردی برای افتخار کردن نیست! چنین شخصی باید این موضوع را در خودش ریشه یابی و برطرف کند تا بتوانند طبق روند تکاملی که سلامت روانش را تضمین می‌کند پیش رود. آنچه باید موجب افتخار شما باشد این است که در زمان مجردی توانسته‌اید نیازهایتان را مدیریت و هدایت کنید و در انتظار جذب یک رابطه سالم هستید تا بتوانید نیازهایتان به جنس مخالف را نیز برطرف کنید.

از هر مقطع زندگی لذت ببرید و چشم انتظار نباشید

درست است که مانند هر فرد سالمی دلتان می‌خواهد ازدواج کنید اما باید بدانید نمی‌توانید و نباید تمام مراحل زندگی‌تان را فدای ازدواج کنید و در تمام مراحلی که هستید منتظر ازدواج باشید! شما خودتان را می‌شناسید، معیارهایتان را می‌شناسید می‌دانید چه می‌خواهید و در راه جذب رابطه عاطفی سالم و امنتان هستید پس لزومی ندارد بی‌جهت انتظار بکشید چون می‌دانید در مسیر درست هستید پس باید در این مسیر لذت ببرید و ابعاد دیگر زندگی‌تان مثل تحصیل، شغل، تفریح، روابط دوستانه، علایق شخصی و … را به صورت جدی دنبال کنید.

فکر نکنید این تصمیم همیشگی است

درست است که شما نسبت به شرایطی که دارید در حال حاضر تصمیم گرفته‌اید مجرد بمانید، این تصمیمی است که همه باید به آن احترام بگذارند و کسی حق ندارد بابت آن شما را مواخذه کند اما باید یک درصد احتمال دهید که شاید در آینده این تصمیمتان باز هم به انتخاب خودتان تغییر پیدا کند و شما قصد ازدواج پیدا کنید که هیچ اشکالی ندارد. پس تا زمانی که پای این تصمیم هستید طوری رفتار و عمل نکنید که این تصمیم یک تصیم نهایی است. شاید شما در ۳۵ یا ۴۵ سالگی مانند بیست و چند سالگی‌تان فکر نکنید پس لازم نیست تمام پل‌های پشت سرتان را خراب کنید. در حال حاضر از تصمیمی که دارید و زندگی مجردیتان لذت ببرید اما نیم نگاهی به آینده نیز داشته باشید.

فرصت‌های پیش آمده را بررسی کنید

دختر مجرد 3همانطور که پیشتر توضیح دادیم لزومی ندارد به هرکس نزدیک شما می‌شود فرصت دهید! شما ایده‌آل‌هایی دارید که کافیست مطمئن شوید منطقی و اصولی هستند و بر اساس آن پیش روید. وقتی فردی دارای ویژگی‌های اصولی و منطقی شماست حتی وقتی تصمیم به ازدواج ندارید اشکالی ندارد بررسی اولیه خود را داشته باشید چون همانطور که گفتیم تصمیم شما ممکن است دائمی نباشد و شخصی آنقدر خوب باشد که بتواند شما را نسبت به تصمیمتان مردد کند. یکی از اشتباهات افراد مجردی که قصد ازدواج ندارند این است که همه درها را به روی دیگران بسته نگاه می‌دارند.

نسبت به مردان شاکی و بدبین نباشید

همانطور که گفتیم تصمیم شما برای مجرد ماندن محترم است اما اینکه دلیلتان برای این تصمیم چیست بسیار مهم است. بین دو نفر که یکی از آن‌ها به دلیل نفرت و خشم از مردان دور ازدواج را خط کشیده است و یکی دیگر از آن‌ها که آگاهانه با توجه به شرایط زندگی شخصی‌اش فعلا قصد ازدواج ندارد زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد. ممکن است از مردان مختلف زندگی‌تان آسیب دیده باشید، ممکن است تجربیات خوشایندی در زمینه ارتباط با مردان نداشته باشید و حتی ممکن است بی هیچ دلیل آشکاری از مردان فراری باشید. هیچ کدام از این‌ها نباید سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار بدهد. ضروری بودن حل مشکلاتتان با مردان به دلیل اینکه دلتان بخواهد ازدواج کنید نیست! به هیچ وجه! شما باید به خاطر ارتقای سلامت روانتان مشکلاتتان با مردان را ریشه‌یابی کنید. پس از اینکه مطمئن شدید چنین مشکلاتی را ریشه یابی و برطرف کردید آن وقت می‌توانید تصمیم بگیرید که می‌خواهید ازدواج کنید یا نه!

در روابط تان صادق باشید

اگر تصمیم به ازدواج ندارید در روابطتتان صادق باشید و این موضوع را روشن و صریح بیان کنید تا نه خودتان نه طرف مقابلتان درگیر تنش و چالش در آینده نشود. صداقت در رابطه حتی وقتی قصد ازدواج ندارید از شروط اصلی داشتن یک رابطه سالم و امن است و موضوع ازدواج نکردنتان تصمیمی نیست که بتوانید از طرف مقابل پنهانش کنید. اجازه دهید او برنامه و تصمیمات خودش را داشته باشد و تکلیفش با شما روشن باشد. صحبت‌های فرناز را بخوانید تا متوجه شوید این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است:” من ۳ ساله ازدواج کردم، راستش هنوز باورم نمیشه ازدواج کردم شوهرم رو خیلی دوس دارم ولی انگار تو برزخم، نه اینکه شوهرم بد باشه اصلا ولی واقعا اصلا خودم آدم ازدواج نمی بینم، ما ۴ سال بود باهم دوست بودیم، خب من هیچ وقت قصد ازدواج نداشتم ولی تو اون ۴ سال اینو مطرح نکردم و گذاشتم رضا هر طور دوس داره برای خودش رویا پردازی کنه، یهو به خودم اومدم دیدم خانواده اش میدونن، مهاجرتش رو به خاطر من کنسل کرده، کلی برای آینده برنامه ریزی کرده و … تو عمل انجام شده قرار گرفته بودم و نتونستم شرایط رو مدیریت کنم”.

توضیح اضافه به دیگران ندهید!

در قسمت‌های مختلف مقاله سعی کردیم این موضوع را جا بیندازیم که تصمیم شما برای مجرد ماندن به خودتان مربوط است و محترم است و تنها کافی است از اینکه ریشه روانی ناسالم ندارد مطمئن شوید. لزومی ندارد به تمام دوستان و آشنایانتان در مورد تصمیمتان با جزئیات توضیح دهید. این یک تصمیم شخصی است و خودتان تصمیم می‌گیرید کی، چگونه و به چه کسی آن را توضیح دهید.

منبع: همیار عشق

کدخبر: 883317 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟