تاثیر پلاسما درمانی بر کرونا!

در پی شیوع کرونا ، از داروها و روش های درمانی متعددی برای درمان این بیماری استفاده شد.

به گزارش رکنا، اوایل شیوع این بیماری که درمان آن هنوز ناشناخته بود، موفقیت تقریبی پلاسما درمانی مورد توجه ویژه ای قرار گرفت. طوری که در خرداد سال گذشته در یکی از گزارش های منتشر شده در خراسان، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از موفقیت 60 درصدی این روش درمانی خبر دادند. از آن زمان تاکنون از روش ها و داروهای درمانی متعددی نیز استفاده و کمتر از پلاسمادرمانی صحبت شد، هرچند بنا به ادعای مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هنوز درمان قطعی برای بیماران کرونا وجود ندارد. همین مسئله موجب شد از مسئولان پیگیری کنیم که سرانجام طرح پلاسمادرمانی چه شد؟

پلاسما درمانی همچنان استفاده می شود

محسن صدیق شمسی، استادیار هماتولوژی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که آیا کاهش استفاده از این روش به معنای ناکارآمدی آن بوده است یا خیر، می گوید:« از همان ابتدا هم این روش درمانی، احتمالی بود. بیماری کرونا هنوز درمان استانداردی ندارد. به همین دلیل ما از داروهایی استفاده می کنیم که احتمال می دهیم تاثیر بیشتری دارد. در مراحل اولیه بیماری و زمانی که افت اکسیژن خفیف است، از پلاسما درمانی به عنوان یکی از روش های درمان همچنان استفاده می شود. اما برای بیمارانی که افت اکسیژن در آن ها شدید است و حال وخیمی دارند، این روش درمان کارایی ندارد.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا این روش درمانی مانند گذشته کاربرد بارزی ندارد و آیا این مسئله به این معناست که داروهای دیگر عملکرد بهتری داشته اند، می گوید:« پلاسما درمانی به دلیل نیاز به اهدا کننده پلاسما، فرایند زمان بر تری دارد. همچنین در مطالعات، برخی داروها نتایج بهتری از پلاسمادرمانی داشت. در واقع تعدد داروها بیشتر شده، به علاوه این که تعداد بیماران بدحال ما نیز کمتر شده است. اوایل پاییز سال گذشته آن قدر درخواست ها زیاد بود که مشکل کمبود پلاسما وجود داشت. به تازگی استفاده از این روش به دلیل کم شدن تعداد بیماران و وجود داروهای جدید کاهش یافته که علت اصلی آن همان کاهش تعداد بیماران است.»

تولید و مصرف پلاسما کاهش یافته است

علی حسنی، معاون فنی انتقال خون استان درباره اهدای پلاسما می گوید:« از سال گذشته تا کنون حدود 760 واحد پلاسمای کووید گرفته شده که 703 مورد آن در مراکز درمانی استان خودمان و چند استان مجاور که کمک خواستند، توزیع شده است. اکنون میزان مراجعه و استقبال افراد واجد شرایط برای اهدای این پلاسما خیلی کمتر از قبل شده است، به طوری که در هفته اخیر ما یک مورد هم نداشتیم. ولی در عین حال درخواست مراکز درمانی هم برای این محصول به شدت کاهش یافته و در 10 روز گذشته یک مورد هم درخواست نداشته ایم.» وی همچنین می افزاید:« اوایل که این روند شروع شد، درخواست ها زیاد بود و همان میزانی هم که تولید می کردیم، باقی نمی ماند. اما از حدود سه ،چهار ماه گذشته مصرف کاهش یافت، به طوری که در سه ماه و نیم گذشته کل پلاسمای کووید گرفته شده حدود 60 واحد بوده است. اکنون با این که تولید و مصرف کاهش یافته، ما می خواهیم تولید را به طور نسبی حفظ کنیم که اگر موجی ایجاد شد، ذخیره مناسب داشته باشیم.» وی خاطر نشان می کند:« این میزان تولید پلاسما به هر دلیلی که عزیزان درمانگر صلاح نمی دانند از این محصول استفاده کنند، چالشی در مدیریت بیماران کرونایی ایجاد نمی کند. میزان مصرف به دلایلی که کادر درمانی صلاح می داند، کاهش یافته که به همان نسبت تولید نیز کاهش یافته است. این در حالی است که ما قصد کاهش تولید را نداشتیم. با این حال، این مسئله چالشی ایجاد نمی کند چون مصرف هم به همان اندازه و حتی بیشتر از تولید، پایین آمده است.»

آماری از تاثیر پلاسمادرمانی ارائه نشد

اگرچه هنوز درمان قطعی کرونا در هیچ جای دنیا مشخص نشده است، اما این سوال وجود دارد که همان طور که در سال گذشته و در اوج گیری های اول کرونا، مسئولان استانی از موفقیت چشمگیر پلاسمادرمانی صحبت می کردند، اکنون آمار دقیقی از بیماران بهبود یافته با این روش درمانی وجود دارد یا خیر؟ سوالی که البته در گزارش امروز ما بی پاسخ ماند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

نویسنده : بهاره موفقی

کدخبر: 674710 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟