راز طول عمر طولانی اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا چیست؟

شاهزاده فیلیپ، همسر ۹۹ ساله ملکه بریتانیا روز سه شنبه گذشته پس از ترخیص از بیمارستان به قلعه وینز بازگشت.

به گزارش رکنا، همسر ملکه بریتانیا سال گذشته به همراه الیزابت دوم به دلیل شیوع ویروس کرونا در این قلعه قرنطینه شده بود. او که به دلیل «عفونت» و سپس «اقدامی پزشکی» مرتبط با قلب در بیمارستان بستری شده بود ۲۸ روز را در دو بیمارستان متفاوت سپری کرد. موضوع سلامت ملکه ۹۴ ساله بریتانیا و همسرش که ابتلای سال جاری در برابر بیماری «کووید ۱۹» واکسینه شدند همواره از سوژه های مورد توجه رسانه های این کشور بوده است.

هر چند همسر الیزابت دوم از ایفای وظایف سلطنتی به دلیل سن بالا کناره گیری کرده است اما ملکه بریتانیا همچنان به انجام وظایف خود از جمله دیدار هفتگی با بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور ادامه می دهد.

الیزابت دوم از سال ۱۹۵۲ تاکنون به تخت سلطنت در بریتانیا تکیه زده است. شاهزاده چارلز، فرزند ارشد او اکنون طولانی ترین دوره ولیعهدی تاریخ خاندان سلطنتی بریتانیا را تجربه کرده است. او که اکنون ۷۲ سال دارد از سال ۱۹۵۲ یعنی زمانی که تنها چهار سال داشت ولیعهد بریتانیا بوده است.

در این گزارش به برخی از عواملی که در رسانه های بریتانیا از آنها به عنوان دلایل سلامت الیزابت دوم و شاهزاده فیلیپ با وجود سن بالا یاد می شود اشاره شده است.

از اصطلاح «ژن خوب» که در ایران به دنبال اظهارات فرزند محمد رضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری پیشین مطرح شد در رسانه های بریتانیا برای خاندان سلطنتی این کشور استفاده شده است. ملکه ویکتوریا که بیش از نیمی از قرن نوزدهم را بر تخت سلطنت بریتانیا تکیه زده بود در سن ۸۱ سالگی از دنیا رفت. طول عمر او با در نظر گرفتن اینکه در آن دوران بسیاری از پیشرفت های پزشکی از جمله کشف آنتی بیوتیک صورت نگرفته بود قابل توجه است.

جورج سوم، پادشاه بریتانیا در قرن هجدهم و ابتدای قرن نوزدهم نیز ۸۱ سال عمر کرد. مادر ملکه الیزابت دوم نیز در سال ۲۰۰۲ در سن ۱۰۱ سالگی درگذشت. او متولد ۱۹۰۰ بود و تمام سال های قرن بیستم را زیسته بود.

تحقیقات نشان داده است که سابقه عمر طولانی در خانواده می تواند بخت افراد را برای عمر طولانی و عدم ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان یا امراض قلبی افزایش دهد.

شاهزاده فیلیپ نیز پیش از ازدواج با الیزابت دوم عضو خاندان های سلطنتی دانمارک و یونان بود. مادر او در سال ۱۹۶۹ در سن ۸۴ سالگی از دنیا رفت.

رژیم غذایی سالم و پرهیز از الکل زیاد

ملکه بریتانیا و شاهزاده فیلیپ توجه زیادی به رژیم غذایی خود می کنند. غذای اصلی الیزابت دوم به جز موارد استثنایی جوجه با سالاد است. پژوهش ها نشان داده است که وزن زیاد می تواند منجر به بیماری های قلبی و عروقی و در نتیجه کاهش طول عمر شود. الیزابت دوم و همسرش هیچ گاه از اضافه وزن رنج نبردند.

هرچند شاهزاده مارگارت، خواهر ملکه بریتانیا به نوشیدن الکل زیاد مشهور بود اما ملکه بریتانیا و همسرش به نگه داشتن حد اعتدال در این زمینه شناخته می شوند. نوشیدن اندکی الکل در مراسم و ضیافت های رسمی بخشی جدانشدنی از زندگی اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا است اما گفته می شود که ملکه بریتانیا و همسرش به ندرت بیش از یک گیلاس مشروب می نوشند.

نوشیدن الکل زیاد از جمله عوامل بروز برخی از بیماری ها از جمله امراض قلبی و کبدی است.

علاقه اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا از جمله شخص الیزابت دوم به اسب سواری شهرت زیادی دارد. یکی دیگر از فعالیت های مورد علاقه ملکه بریتانیا پیاده روی و گرداندن سگ هایش است.

شاهزاده فیلیپ نیز در طول زندگی خود از علاقمندان به فعالیت های ورزشی بود. از ورزش های هاکی، کریکت، قایقرانی و چوگان به عنوان ورزش های مورد علاقه همسر ملکه بریتانیا یاد شده است.

ادامه فعالیت های ورزشی با وجود سن بالا باعث می شود که فرد نه تنها قابلیت های جسمی خود را حفظ کند بلکه توانایی های ذهنی اش نیز تضعیف نشود.

پرهیز از سیگار

تحقیقات پزشکی نشان داده است که سیگار کشیدن درازمدت به طور میانگین ۱۰ سال از عمر افراد کم می کند. از سیگار کشیدن اغلب به عنوان یکی از عوامل موثر در بروز بیماری های قلبی و سرطان ریه یاد می شود. هرچند در دوران جوانی الیزابت دوم سیگار کشیدن رایج تر از این روزها بود اما او هرگز سیگاری نشد.

از سوی دیگر شاهزاده فیلیپ نیز پس از ازدواج با الیزابت دوم در سال ۱۹۴۷ سیگار کشیدن را ترک کرد. شاهزاده مارگارت، خواهر ملکه بریتانیا که در سال ۲۰۰۲ درگذشت به سیگار کشیدن زیاد مشهور بود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 671874 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟