فیلم / کشف جدید درباره هشت پا
حجم ویدیو: 3.48M | مدت زمان ویدیو: 00:00:28

 مطالعه اخیر منتشر شده در مجله زیست شناسی تجربی به این نتیجه رسید که هشت پا می تواند با هشت بازوی خود نور را حس کند.

به گزارش رکنا، هشت‌پا یا اختاپوس یک جانور آبزی از رده سرپایان است که در بخش‌های گوناگونی از اقیانوس‌های جهان، به‌ویژه در آب‌سنگ‌های مرجانی زندگی می‌کند.

۳۰۰ گونه از هشت پا شناسایی شده که این تعداد، یک‌سوم از تمامی گونه‌های سرپایان را تشکیل می‌دهد. هشت‌پاه، از زیرردهٔ نیام‌داران ، بالاراستهٔ هشت‌پاریختان و راستهٔ هشت‌پایان است.
هشت‌پای غول آرام که ساکنِ اقیانوس آرام است با وزن حدود ۷۱ کیلوگرم، بزرگترین سرده، سرپایان و در حقیقت بزرگترین هشت‌پا است. کوچک‌ترین گونه نیز هشت‌پای وولفی با ۲٫۵ سانتیمتر (۱ اینچ) و وزن ۱ گرم (۰٫۰۴ اونس) است که در عمق ۱۰ و ۱۰۰ فوت (۳ و ۳۰ متر) یافت می‌شود. بخش بسیار زیادی از بدن هشت‌پاها از بافت نرم ساخته شده و به عبارت دیگر، فاقد استخوان‌بندی هستند که همین موضوع به آنها اجازه می‌دهد خود را برای مدت‌های طولانی به راحتی انقباض و انبساط نمایند. به دلیل همین ویژگی، هشت‌پا می‌تواند با فشرده‌نمون بدن، از روزنه‌های کوچک عبور نماید. این ویژگی خاص باعث می‌شود تا حتی گونه‌های بزرگ‌تر نیز توان عبور از روزنه‌هایی به قطر ۲٫۵ سانتیمتر (۱ اینچ) را داشته باشند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 664997 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟