رولف دوبلی شگفت انگیز منبع الهام عادل فردوسی پور

آشنایی با رولف دوبلی

رولف دوبلی یکی از نویسندگان پرآوازه و توانمند سوئیسی در زمینه رشد و توسعه فردی است که با قلم و ترجمه توانمند عادل فردوسی پور، علی شهروز و بهزاد توکلی در کشورمان شناخته شد. این نویسنده در سال 1966 در کشور سوئیس چشم به جهان گشود و در سال‌های عمرش کتاب‌های مختلف و متنوعی به بازار عرضه و اتفاقاً بسیاری از آن‌ها مورد استقبال مخاطب قرار گرفته است.

در ادامه این مقاله تصمیم داریم سه مورد از ارزشمندترین آثار او که در سال‌های اخیر روانه بازار شده است را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم و ببینیم که هر کدام از این کتاب‌ها به چه موضوعات و مسائلی می‌پردازد.

بررسی سه کتاب رولف دوبلی

در این بخش سه کتاب شفاف اندیشیدن ( The art of thinking clearly )، هنر خوب زندگی کردن ( The art of the good life ) و پیگیر اخبار نباشید ( Stop reading the news ) را مورد بررسی قرار خواهیم داد و اصلی‌ترین مفاهیم و مباحثی که در این کتاب مطرح شده است را بررسی خواهیم کرد.

1-کتاب پیگیر اخبار نباشید

رولف دوبلی شگفت انگیز منبع الهام عادل فردوسی پور

کتاب پیگیر اخبار نباشید هم یکی دیگر از آثار رولف دوبلی است که توسط عادل فردوسی پور ترجمه و توسط نشر چشمه به بازار عرضه شد. دوبلی در این کتاب تلاش می‌کند که با دلیل و منطق به مخاطب خودش بگوید که گوش دادن یا تماشای اخبار می‌تواند چه آسیب‌ها و مضراتی برای انسان داشته باشد. در ادامه به چند مورد از دلیل‌های دوبلی برای نپرداختن به اخبار اشاره می‎کنیم:

اخبار برای ذهن ضرر دارد

دوبلی در کتاب پیگیر اخبار نباشید می‌گوید که اخبار در واقع مجموعه‌ای از اطلاعات مربوط به رویدادهای سراسر جهان است. حال وقتی تأثیر این رویدادها را روی زندگی خودمان بررسی کنیم متوجه می‌شویم که این رویدادها مطلقاً تأثیری روی زندگی ما ندارد و ما داریم بیهوده ذهن و انرژی و زمان خود را روی این مسائل بی‌ارزش می‌گذاریم. ما باید همان طور که روی تغذیه جسمانی خودمان حساسیت داریم، روی تغذیه روانی و ذهنی خودمان هم حساسیت داشته باشیم. اخبار از آن دسته تغذیه‌های ذهنی است که برای ما ضرر دارد و می‌تواند تمرکز ما را منحرف کند.

اخبار به‌دردنخور است

منظور از واژه به‌دردنخور چیست؟ به دردنخور در واقع چیزی است که به ما کمکی برای درک بهتر جهان نمی‌کند و از طرفی باعث نمی‌شود که در زندگی تصمیم‌های بهتر و سازنده‌تری بگیریم و اخبار دقیقاً همین است. دوبلی برای به‌دردنخور بودن اخبار یک استدلال مطرح می‌کند:

اگر قرار بود اخبار به درد افراد بخورد و برای آن‌ها مفید باشد یا به آن‌ها کمک کند که به دستاوردهای مالی برسند، باید خبرنگاران، ثروتمندترین افراد روی زمین باشند در حالی که اصلاً این‌طور نیست.

در صورتی که تمایل دارید خلاصه‌ای از این کتاب را در همیار آکادمی مطالعه کنید، کافی است به کتاب پیگیر اخبار نباشید مراجعه کنید. در این مقاله، خلاصه جامعی از این کتاب آمده و مطمئناً برای شما مفید خواهد بود.

2-کتاب هنر شفاف اندیشیدن

رولف دوبلی شگفت انگیز منبع الهام عادل فردوسی پور

هنر شفاف اندیشیدن یکی از بهترین کتاب‌های چند سال گذشته است که ما را با خطاها و اشتباهاتی که در هنگام تفکر و تصمیم‌گیری مرتکب می‌شویم، آشنا می‌کند. با مطالعه این کتاب متوجه می‌شویم که ذهن ما هر لحظه امکان اشتباه دارد و به همین خاطر باید خیلی مراقب افکار خودمان باشیم؛ زیرا ممکن است کل زندگی ما را تحت تأثیر خودش قرار دهد. در این کتاب با صد تله ذهنی آشنا می‌شویم که ممکن است ذهن ما در آن گرفتار شود که در این بخش به یکی از این تله‌ها اشاره خواهیم کرد:

تأیید اجتماعی

از نگاه رولف دوبلی یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد حباب و نگرانی در بازار بورس، تأیید اجتماعی است. ممکن است بپرسید تأیید اجتماعی چیست؟ فرض کنید که دارید در خیابان حرکت می‌کنید و به چند نفر برمی‌خورید که دارند به آسمان نگاه می‌کنند. شما هم ناخودآگاه نگاهتان به سمت آسمان می‌رود و این دقیقاً تأیید اجتماعی است. در واقع انسان‌ها تمایل دارند به همان سمتی حرکت کنند که دیگران حرکت می‌کنند. برخی از کارشناسان از واژه غریزه جمع‌گرایی به جای تأیید اجتماعی استفاده می‌کنند.

انسان‌ها احساس می‌کنند که وقتی مطابق با جمع عمل کنند، احساس بهتری دارند. گاهی چند نفر (حتی بی‌دلیل) در بازار بورس یک سهام خاص را می‌خرند و ناگهان می‌بینیم که سیل عظیمی از افراد برای خرید آن سهام اقدام می‌کنند. رولف دوبلی در این زمینه بر این باور است که باید در هر زمینه اساس و مبنای منطقی را بررسی کرد و تأیید اجتماعی را کنار گذاشت. وی در این کتاب می‌گوید:

اگر پنجاه میلیون نفر چیز احمقانه‌ای بگویند، آن چیز کماکان احمقانه است.

در صورتی که تمایل دارید خلاصه‌ این کتاب را مطالعه کنید، کافی است به کتاب هنر شفاف اندیشیدن مراجعه کنید. این مقاله پر از نکات و مطالب ارزشمند است و می‌تواند برای شما بسیار مفید و خواندنی باشد.

3-کتاب هنر خوب زندگی کردن

رولف دوبلی شگفت انگیز منبع الهام عادل فردوسی پور

کتاب هنر خوب زندگی کردن با ترجمه عادل فردوسی پور از پرفروش‌ترین کتاب‌هایی است که چند سال اخیر به بازار عرضه شده و طرفداران زیادی دارد. دوبلی در این کتاب می‌خواهد به مخاطب یک سری ابزار ذهنی بدهد تا مخاطب بتواند با این ابزارها زندگی خودش را بهتر کند. در ادامه به سری درس‌های این کتاب اشاره شده است:

  • از تلاش برای تغییر دادن دیگران دست برداریم.
  • در روزگار کنونی، باید زندگی را جایی جستجو کنیم  که دیگران برای رسیدن به آن نقطه با هم جنگ و رقابت نداشته باشند.
  • تنها یک سری اصلاحات جزئی برای رسیدن به یک زندگی خوب کافی است.
  • حتماً کاری انتخاب کنیم که به آن علاقه داریم و از آن لذت می‌بریم.

در صورتی که تمایل دارید خلاصه‌ای از این کتاب را مطالعه کنید به مقاله کتاب هنر خوب زندگی کردن مراجعه کنید. در این مقاله توضیحات کاملی در مورد این کتاب و درس‌های آن داده شده است.

با همیار آکادمی زندگی خود را متحول کنید

امروزه رشد و توسعه فردی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد مختلف به حساب می‌آید. در واقع پژوهشگران به این نتیجه و باور رسیده‌اند که رشد ذهنیت بر هر رشد دیگری مقدم است و کسی که می‌خواهد به رشد مالی برسد و کسب و کار خودش را توسعه دهد، باید قبل از هر چیز به فکر رشد و توسعه کسب و کار خودش باشد.

همیار آکادمی در کنار دوره‌های آموزشی مختلف و متنوعی که برگزار می‌کند، پر از مقالات مهم و ارزشمند در زمینه رشد و توسعه فردی و مدیریت کسب و کار است. همیار آکادمی در گام نخست در پی این است که ذهنیت مخاطبان خودش را رشد و توسعه دهد و بعد از آن به رشد اقتصادی آن‌ها فکر کند.

منبع مقاله: سایت آموزش کسب و کار اینترنتی همیار آکادمی

کدخبر: 647271 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟