بزرگ‌ترین هواپیمای  جت جهان به پرواز درآمد

نخستین پرواز این هواپیما از شهر اورت ایالت واشنگتن آغاز و پس از گذشت حدودا 4 ساعت در پایگاه Boeing Field شهر سیاتل با موفقیت به پایان رسید. این پرواز بخشی از تست‌هایی است که کمپانی هر ساله به منظور دریافت تاییدیه‌های نظارتی اقدام به اجرای آن‌ها می‌کند. به‌دنبال سقوط 2 فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس اکنون فرآیند تست با وسواس بیش‌تری اجرا می‌شود.

به‌دنبال سقوط 2 فروند هواپیمای مسافربری باریک‌پیکر (تک راهرو) بوئینگ 737 مکس و کشته شدن مجموعا 346 مسافر، این هواپیماها از ماه مارس سال 2019 زمینگیر شدند. این بحران به شهرت بوئینگ لطمه زد. همچنین با افشای محتوای ایمیل‌های داخلی کمپانی طی ماه‌های اخیر مشخص شد که کارکنان بوئینگ بدون ادای توضیح پیرامون نگرانی‌های امنیتی تلاش کرده‌اند تا با دور زدن دوره‌های آموزشی پر هزینه شبیه‌ساز، نهادهای نظارتی و شرکت‌های هوایی را برای به‌کارگیری هواپیمای 737 مکس متقاعد نمایند.

در اوایل ماه جاری کمپانی بوئینگ تولید این مدل از هواپیماها را به حالت تعلیق در آورد. چنین اقدامی موجب بروز آشفتگی در زنجیره تامین کمپانی و تحمیل هزینه حدودا 3000 شغل بر این شرکت تولیدکننده شده است.

به‌دنبال فجایع سقوط هواپیمای 737 مکس در سال گذشته، رئیس پیشین کمپانی از سمت خود برکنار شد و شخصی با نام استان دیل، سرپرستی کسب‌وکار هواپیماهای تجاری بوئینگ را بر عهده گرفت. وی در جریان سخنرانی خود پس از فرود موفقیت‌آمیز بوئینگ 777X از کارکنان کمپانی تشکر کرد و گفت: “من می‌خواهم کارکنان بوئینگ بدانند که ما همواره از آن‌ها حمایت می‌کنیم.”

به گفته آقای دیل، کمپانی تلاش می‌کند تا مجددا اعتماد عمومی را جلب نماید. در همین راستا بوئینگ با عرضه هواپیماهایی نظیر 777X به جهان نشان می‌دهد که بر فعالیت‌های خود اشراف کامل داشته و از سازوکار طراحی هواپیماهای ایمن آگاهی دارد.

هواپیمای 777X در جریان نمایشگاه هوایی دبی در سال 2013 رونمایی شد و بوئینگ ابتدا قصد داشت نخستین پرواز آن را در سال گذشته انجام دهد؛ اما با توجه به بروز مشکلاتی در موتورهای GE9X ساخت شرکت جنرال الکتریک این رویداد با تاخیر مواجه شد. GE9X بزرگ‌ترین موتور هواپیما در جهان محسوب می‌شود. قطر فن این موتور معادل 11 فوت است که در مقایسه با ارتفاع سبد بسکتبال لیگ NBA از سطح زمین حدودا 1 فوت عریض‌تر است.

این هواپیما بزرگ‌ترین جت 2 موتوره ساخته شده در جهان تا به امروز محسوب می‌شود و دارای یک بال بسیار عریض با طول بیش از 235 فوت است. این هواپیما مجهز به باله‌هایی با نوک تا شده است. این پدیده ضمن کاهش پهنای باله‌ها امکان قرارگیری هواپیما در انواع مختلف گیت‌ها و باندهای فرودگاهی را فراهم می‌کند. مدل 777X-9 در مقایسه با اکثر هواپیماهای شاخص بوئینگ اندکی کشیده‌تر بوده و نسبت به مدل 747 طول کمتری دارد. استفاده از هواپیمای بوئینگ 747 به‌تدریج در حال کاهش است؛ چرا که بسیاری از خطوط هوایی به‌دنبال استفاده از هواپیماهای 2 موتوره با مصرف سوخت کمتر هستند. 777X نسخه ارتقایافته بوئینگ 777 به‌شمار می‌رود. نخستین پرواز تجاری مدل 777 در سال 1995 انجام شد و این پرواز با چالش‌های خاصی همراه بود. میزان سفارش جت‌های پهن‌پیکر کاهش یافت و برخی خطوط هوایی به‌سراغ هواپیماهای تک راهرو بلندبرد شرکت ایرباس با نام A321XLR رفتند. هواپیمای 777X حدودا 422.2 میلیون دلار قیمت‌گذاری شده است؛ اگرچه شرکت‌های هوایی معمولا از تخفیفاتی بهره‌مند می‌شوند. این هواپیما قادر به جابه‌جایی حداکثر 426 مسافر در 2 رده کلاسی مختلف است. بر اساس اسناد بوئینگ، این کمپانی تا پایان 3 ماهه سوم سال 2019 تعداد 344 سفارش شرکتی برای خرید هواپیمای 777X را دریافت کرده است و خطوط هوایی امارات بزرگ‌ترین مشتری خصوصی این هواپیما به‌شمار می‌رود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 538796 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟