کشف جسد صدها حیوان / در مصر مومویایی شده بودند + عکس ها

به گزارش رکنا،  روزنامه مصری "اِیجیت ایندیپندنت" امروز (یکشنبه) گزارش داد که وزارت آثار باستانی این کشور موفق شد، دخمه ای را در مناطق باستانی این کشور کشف کند که صدها مجسمه و اجساد مومیایی شده حیوانات در آن نگهداری می شد.

براساس این گزارش، باستان شناسان بعد از یکسال اکتشاف و جستجو در منطقه "سقره نکروپلیس" در استان "جیزه" مصر در ۳۰ کیلومتری قاهره موفق شدند به آثاری از بیست و ششمین سلسله فراعنه قرن هفتم قبل از میلاد مسیح دست یابند که شامل اجساد مومیایی شده صدها حیوان به ویژه گربه سانان آن عصر می شود.

حیوانات مومویایی

روزنامه مصری افزود که این مومیایی ها شامل گربه سانان از جمله جسد ۷۵ شیر و گربه و نیز تعداد بیشماری از حیواناتی چون ۳ تمساح و ۲ میمون پوزه دراز پیچیده در ملحفه کتانی و نیز چندین پرنده شکاری است که بیشتر آنها در ۲۵ جعبه چوبی تابوت مانند تزئین شده با خطوط "هیروگلیف" جاسازی شده و در گورستان ویژه حیوانات در "سقره" دفن شده بودند.

این گربه سانان جزو الهه های "باستت" بودند که مجسمه چوبی کوچک الهه "نیث" را به همراه ۵۷ مجسمه برونزی خدای "اوریس" و مجسمه شبیه به شاهین خدای "هوروس" نگهبانی می دادند.

یک مقام مصری در گفت و گو با روزنامه اِیجیت ایندیپندنت از کشف یک مجسمه بزرگ چوبی با لعاب قلع الهه "سِخومت" (۱۲۵۲-۱۳۹۰ قبل از میلاد) به عنوان سرپرست شیرهای ماده خبر داد که نمادی از الهه جنگ برای نابودی دشمنان خدای خورشید بود و در واقع بیانگر قدرت زنان در این سرزمین است.

مومیایی

"خالد العنانی" وزیر آثار باستانی مصر نیز در این ارتباط گفت که این مجموعه مومیایی شده فقط کشف یک گورستان حیوانات نیست، بلکه در جای خود یک موزه مستقل تاریخی است چرا که طی ۱۸ ماه گذشته این سومین بار است که در همین نقطه از خاک مصر آثار باستانی بسیار نادر کشف و به نمایش گذاشته می شود.

فلات سقره میزبان ۱۱ اهرام بزرگ مصر باستان از جمله چند اهرام پلکانی، صدها مقبره از مقامات باستانی این کشور است که قدمت آن از سلسله اول فراعنه مصر در ۲۹۲۰ قبل از میلاد تا ۲۷۷۰ قبل از میلاد و تا دوره حاکمیت قبطیان در این سرزمین در سال های ۶۴۲-۳۹۵ بعد از میلاد ادامه یافته است.

در سال ۲۰۰۴ بود که اولین اسکلت شیر در این منطقه یافت شد که حکایت از تقدس این حیوان در دوراه مصر باستان داشت به گونه ای که دیروز نیز جسد مومیایی شده سه توله شیر در شرایط قدسی در این منطقه کشف شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 520445 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟